Černobílá lyrická balada Hranice stínu původně vznikala jako studentský projekt posluchačů dějin a teorie umění z Filozofické fakulty Palackého univerzity v Olomouci v tamním Studiu Velehrad. S podporou kinematografického fondu i různých sponzorů a ve spolupráci s Krátkým filmem Praha a.s. a s brněnským studiem České televize se podařilo místo původně zamýšlené experimentální filmové povídky realizovat celovečerní snímek, který byl mj. uveden v rámci letošního Febiofestu. – Film vznikl na motivy stejnojmenné knihy (1935; poslední vydání Proglas/Vyšehrad 1996) významného katolického prozaika, esejisty a překladatele Jana Čepa (1902-1974), který v roce 1948 emigroval, do roku 1951 spolupracoval se Svobodnou Evropou v Mnichově a pak žil v Paříži. Autoři filmové adaptace Martin Müller (režie, scénář), Veronika Müllerová (kamera, scénář) a Petr Michálek (herec, scénář) se pokusili zachovat Čepovu osobitou poetiku; přenesli ovšem děj do současnosti. – Třicátník Prokop Randa přijíždí z města do rodné vesnice, kde chce nalézt životní rovnováhu po těžkém milostném zklamání. I tady však potkává lidi, traumatizované pocitem zmarnění: kamaráda z dětství Šimona a vyzývavou dívku Jiřinu, marně hledající opravdovou lásku. Ale na rozdíl od nich Prokop zřejmě získá to, co ztratil: usmíří se se svým dědem, spokojí se s prací venkovského učitele a možná najde nový citový vztah s půvabnou Terezkou. – Příběh se odvíjí ve dvanácti kapitolách s minimem dialogů a s občasným vnitřním monologem hrdiny. Prokopovi se zpřítomňují okamžiky z dětství, mezi lidmi občas zahlédne milovanou a ztracenou Annu, nebo vidí maminku a sama sebe jako malého chlapce. Důležitou postavou je katolický kněz, stvrzující pochopení, smíření a pokoru před Bohem. – Zdánlivě jednoduché vyprávění vyžaduje minimálně dokonalé zvládnutí filmového řemesla. A právě v něm tvůrci přecenili sami sebe. Jejich značně amatérské dílo sice působí jako katalog oceňovaných vzorů české filmové lyriky (nejvíce snad připomíná Romanci pro křídlovku), postrádá však jejich svrchovanou uměleckost. Nejvíce se to bohužel projevuje ve výkonech neherců. (Jen v epizodách se objeví hostující příznivci Jan Kačer a Nina Divíšková, některé postavy hrají i pedagogové – Milan Hanuš, Pavel Taussig). – Hranice stínu je navzdory nesporné obětavosti a nadšení tvůrců dokladem, že film nutně musí mít ve svém základu zvládnuté a zažité filmařské minimum. -tbk-
Třicátník Prokop Randa opouští byt na periférii šedivého města, kde se vždy cítil jako vyhnanec. Vzpomíná na opileckého otce, který ho pod vlivem alkoholu ohrožoval. Maminka ho vždy chránila. – Příjezd. Prokop vystoupí na vesnickém nádraží. Cestou do obce míjí mladou dvojici. Dívka se za ním ohlédne. – Muž má nastoupit ve zdejší škole jako učitel. Ředitel, pracující na zahrádce, ho odvede ke stavení, kde bude Prokop bydlet. – Škola. Dcera majitele domku Terezka přinese ráno hostu snídani. – Ředitel představí nového učitele žákům. Ten dětem vypráví o tom, jak chodil před lety do stejné třídy. – U školy se Prokop setká se zdejším farářem Martinem Stoklasem. Kněz četl jeho knihu Znamení na nebi. – Hospoda. Prokop se večer zastaví k hospodě. Přisedne si k dávnému kamarádovi, inženýru Šimonovi, který mu vždy záviděl, že dokázal odejít ze vsi. On sám se sem musí stále vracet. Prokop si znovu všimne dívky, kterou potkal na cestě. Podle Šimona se jmenuje Jiřina. Přivedl ji sem její nastávající ženich, Vydra. Ten si sedne k rozjařenému dívčinu otci, Vaňkovi. Jiřina odejde sama. Šimon se opije a tančí v hospodě s Veselou vdovou. Podnapilému Prokopovi se vybaví vzpomínka na to, jak se jednou otec v opilosti zastřelil. Udělá se mu zle a musí odejít na čerstvý vzduch. Vzpomíná na dívku Annu, kterou miloval. – Kněz. Ředitel mírně vyčítá Prokopovi, že před žáky kouří. Učitel pouští s dětmi draka. Cítí se tu šťastný. – Kněz Martin se baví se starým panem Zavadilem. Prokop mu potom řekne, že je to jeho dědeček. Maminka prý odešla za svým mužem do města. Jeho otec byl „bludný pták“. Miloval ji, ale navzdory tomu ji utrápil. Starý Zavadil dceři nikdy neodpustil. K Prokopovi a Martinovi si ve farské zahradě přisedne Šimon. Z pocitu zmarněného života se rouhá Bohu; Martin ho mírně a vědoucně napomíná. – Přátelé. Prokop a Šimon se koupou u vody. Pak jdou na Jiřininy narozeniny. Neochotně hrají s ostatními hosty společenskou hru. Při ní se musí Prokop a Jiřina políbit. Šimon na kamaráda žárlí. Když hosté odejdou, Jiřina věnuje svou pozornost mladému Andrejovi, který pracuje u Vaňků na stavbě. – Šimon. Prokop a Jiřina dojdou do sadu, kde Šimon trhá jablka. U stromu prožijí všichni tři okamžik souznění. Prokop pak odchází ke kostelu. Osloví stařečka Zavadila. Starý pán nedá najevo žádné překvapení z navrátivšího se vnuka. – Šimon se pokusí políbit Jiřinu, ale ta mu uteče. – Tváře. Prokop se postupně sblížil se Zavadilem. Stařeček ho pozve do stavení. Nedokázal se vyrovnat s tím, že ho děti opustily. Prokop sice nemá jméno jeho rodu, ale je poslední, kdo má rodovou tvář. – Tanec. Na hlučné vesnické zábavě tančí Šimon s Jiřinou. Prokopovi se zdá, že mezi tanečníky vidí svou milovanou Annu. Pak se musí postarat o opilého kamaráda. Jiřina, která se rozešla s Vydrou, teď divoce tančí s Andrejem. Té noci se dívka s Andrejem pomiluje, pod podmínkou, že mladík druhý den odejde. – Jiřina. Šimon se sejde s Jiřinou v sadu. Ona ví, že ji miluje, ale řekne mu, že se vyspala s Andrejem. – Smutný Šimon navštíví Prokopa v jeho pokojíku. Rozhodl se odejít ze vsi. Možná se už neuvidí. – Otec se doma zlobí na Jiřinu, že se rozešla s Vydrou. Ukončí hovor jako obvykle: odejde do hospody. Dívka řekne, že pojede do města. V bytě zůstane jen její smutná nemluvná matka. – Prokop najde Jiřinu ležící u vody. Ona ví, že se do vsi vrátil kvůli své lásce k Anně, kterou ztratil. Také ví, že se mu líbí. Jemně ho však odmítne: neměl by odvahu žít s ní. O samotě se však dívka trápí. – Šimon se loučí s knězem Martinem. – Pouť. Prokop se stará o dědu Zavadila, který se chystá na smrt. Spraví kolo malému Vojtovi, který mu připomíná jeho vlastní dětství. Sbližuje se s Terezkou. Trojice se vydá na kolech na pouť. Uprostřed veselí vidí Prokop svou Annu, ale tančí s Terezkou. – Andrej. Vedle nich divoce tančí odmítnutý Andrej s Jiřinou. Křičí, že dnes bude mít svatbu. – Andrej s Jiřinou jsou na břehu. Mladík ji pevně tiskne za krk. S uškrcenou dívkou vstoupí do vody. Zavře se nad nimi hladina. – Smrt. Prokop učí ve škole. – Lidé hledají ve vodě utopená těla. – Prokop se znovu vydává za dědečkem. Starý Zavadil se v řeči smiřuje s dcerou, odpouští i nenáviděnému zeťovi. Odkazuje mladíkovi rodové stavení („Snad ti přijde vhod, že je na světě kout, do kterého se můžeš skrčit v čase nepohody. Jinak bude všechno dědictví jen pár nebožtíků.“). – Prokop kráčí ve skrovném pohřebním průvodu za starobylým pohřebním vozem. Pak vyhledá své oblíbené místo u hřbitovní zdi. -tbk-
Prokop
Zavadil
Jiřina
Šimon
Andrej
Vaněk, otec Jiřiny
Vaňková, matka Jiřiny
Terezka/matka Prokopa
kněz
Vojta/malý Prokop
Anna
ředitel školy
husopas
hostinský
Jan Čep (Hranice stínu – román)
Renáta Pavlištíková
Jiří Haas, Karel Hewanicki
Jitka Tláskalová
Jitka Tláskalová
Blanka Ženožičková
Krasimira Veličková
LAPUTA, společnost pro kulturní aktivitu, Olomouc
Irena Havlová, Vojtěch Havel, Agon orchestr
Sulikov, Petrovice, Rozsíčka, Mladkov
Hranice stínu
Hranice stínu
The Borders of a Shadow
film
hranýdistribuční
lyrický
Česká republika
1996
1996
premiéra 28. 11. 1996 /doporučená přístupnost od 12 let/
...o cestě, nostalgii a naději... Asociativní svět hrdiny, hledajícího na hranici snu a skutečnosti, života a smrti.
Studio Velehrad Olomouc, KRÁTKÝ FILM PRAHA a. s. (spolupráce), Česká televize (spolupráce), Televizní studio Brno (Česká televize)
CINEMART, a. s., Profilm Prostějov
dlouhometrážní
85 min
2 543 metrů
35mm
1:1,19
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
české