Filmový archiv exilové armády
Vypuknutí druhé světové války s sebou přineslo zcela novou, bezprecedentní kapitolu v dějinách kinematografie. S ohledem na množství propagandistických snímků, které v této době vznikly, můžeme bez nadsázky říct, že se film vydal na válečnou frontu. Zatímco v době první světové války světoví vladaři objevili potenciál tisku jako nástroje propagandy, za druhé světové války se jejich pozornost soustředila na kinematografii. Film se nevyhnutelně stal významným nástrojem utváření veřejného mínění, který měl mimo jiné připravit občany na válku, povzbuzovat je k činům a udržovat společenskou morálku.
K nejznámějším filmům zobrazujícím aktivity Spojenců patří například americký cyklus Zač jsme bojovali (Why We Fight; Frank Capra, Anatole Litvak, 1942–1945), jenž pojednává o nejdůležitějších událostech druhé světové války, britsko-americká koprodukce Nehynoucí sláva (The True Glory; Carol Reed, Garson Kanin, 1945) dokumentující vítězství Spojenců na západní frontě a Pád Berlína (Berlin; Julij Rajzman, 1945), který sleduje postup sovětských vojsk od náporu u Stalingradu po Berlín. Mimo jiné díky těmto produkcím se zrodil mýtus o velkých Spojencích, jejichž boj se státy Osy je nejen obranou vlastní státnosti, ale také bojem za osvobození slabších národů od hitlerovského útlaku.
Ve stínu snímků zabývajících se hlavními aktéry světového konfliktu zůstávají filmy popisující aktivity dalších spojenců, například Austrálie, Jižní Afriky, Polska, Nizozemska nebo československého odboje. Ideu, jíž se řídili tvůrci těchto produkcí, výstižně popsal režisér Jiří Weiss: „Průměrnému Britovi je každodenně předkládána propaganda Spojenců. Ale jakou má představu o obsahu toho slova, nebo o jeho důležitosti? […] Měli bychom mu ukázat i tvář Polska, Nizozemska, Československa… Národy tohoto ostrova včetně dominií či Spojených států by motivovalo k většímu úsilí v oblasti industriální výroby i jinde, kdyby viděly skutečné příběhy mnoha různých národů, které zapomněly na nedávné sváry a nyní stojí bok po boku. Viděli jste, že Britové zdvojnásobili své úsilí, když dodávají produkty pro potřeby našeho sovětského spojence?“[1]
I když toto přání bylo vyslyšeno jen částečně, mnohé filmové štáby jednotlivých zemí se po dohodě s exilovými vládami a armádou snažily zachytit na filmovém pásu boj s nepřítelem. Filmy o okupovaných národech vznikaly hlavně s pomocí britského studia Crown Film Unit a britského Ministerstva informací (MOI), tematice se věnovali rovněž tvůrci Kujbyševského studia zpravodajských filmů v SSSR nebo režiséři spojení s americkým Úřadem válečných informací (OWI) a kanadským studiem National Film Board (NFB).[2]
Velká část produkcí natočených za druhé světové války je nyní již dostupná, přesto se však ve filmových i vojenských archivech stále nacházejí další materiály, které stojí za zveřejnění – včetně materiálů, jež zobrazují aktivity menších spojeneckých zemí jejich vlastní optikou. Mezi takové materiály patří i filmy zařazené do kolekce „Věrni zůstaneme“, jež představují činnost československé armády působící na různých frontách druhé světové války. Dané téma se objevovalo i v soudobé zahraniční kinematografii,[3] edice NFA se nicméně soustředí na dosud upozaďované materiály natočené českými tvůrci. Podobně jako filmy ostatních spojenců reagovaly i tyto snímky na filmovou propagandu států Osy. Jak ovšem zdůrazňuje Jiří Weiss, filmy stavěly do centra událostí prosté vojáky, a tím spolu s dalšími počiny studia Crown Film Unit reagovaly na produkce establishmentu, které vznikaly v Hollywoodu, Billancourtu či na Barrandově.[4]
Je třeba si uvědomit, že je zde představen pouze výsek ze života vojáků, který byl navíc (s výjimkou amatérských filmových materiálů) do velké míry „upravován“ a inscenován pro potřebu dobové propagandy. A proto účelem edice není pouze připomenout fakta důležitá pro českou historii. Jedná se zároveň o pokus otevřít tematiku, která podléhá procesu národní mytologizace. Filmy ukazují, jaký byl obraz československých vojáků v kontextu světového ozbrojeného konfliktu. Jsou svědectvím doby svého vzniku a pomníkem historie; zvěčňují výpovědi československých elit působících na mezinárodním poli a demonstrují boj národa za svobodu.
Rámcovým filmem, od něhož se kolekce odvíjí, je celovečerní dokument Věrni zůstaneme – první snímek, který souhrnně mapuje historii Československa od mnichovské konference přes zahraniční odboj až po spojenecké vylodění ve Francii (Normandii) v roce 1944. Vedle tohoto širokého záběru je třeba připomenout, jak velká váha byla poslání filmu přikládána. Režisér Weiss po letech vzpomínal: „Ta nesmírná víra, vidění budoucnosti… […] Bláznivá naděje, že film může ovlivnit lidské životy, pomáhat měnit svět. To byla idea mé generace, vytasit srdce jako meč a bojovat uměním za své přesvědčení.“[5] Tvůrce byl natolik přesvědčen o síle sdělení dokumentu, že údajně zorganizoval shoz kopií filmu při výsadku Spojenců v době povstání na Slovensku.[6] Oficiální premiéra se uskutečnila dne 12. října 1945 v pražském kině Blaník za účasti prezidenta republiky. Z několika málo dobových recenzí se můžeme dozvědět o osvětových a vlasteneckých hodnotách díla.
Ve Filmovém přehledu byl dokument označen jako „živá politická učebnice“, avšak nachází se zde i připomínka, že patrně z důvodu nedostupnosti materiálu je příliš málo řečeno o jednotkách generála Ludvíka Svobody v SSSR.[7]
Složitost problematiky působení exilových jednotek nicméně vyžadovala představit dané téma z nejširší možné perspektivy. Českoslovenští vojáci nepůsobili jen na různých frontách na zemi i ve vzduchu, ale byli podřízeni různým politickým frakcím. Je třeba mít na paměti také fakt, že válečná rétorika znala mnoho způsobů vyjádření a procházela různými fázemi vývoje; byla skoro stejně synkretická a rozsáhlá jako celý válečný konflikt. Proto se v kolekci nacházejí žánrově různorodé snímky – dokumentární filmy, hrané propagandistické dokumenty, zpravodaje i amatérské snímky –, jakož i materiály z různých frontových oblastí.
Jednu skupinu děl tvoří filmy realizované na válečných frontách (fronta západní a východní, boje v Africe). Během rešerší k tomuto projektu se ukázalo, že ve sbírce Národního filmového archivu převažují materiály o působení československých jednotek na západní frontě. Stalo se tak mimo jiné zásluhou již několikrát zmíněného Jiřího Weisse, který byl za války nejaktivnějším českým exilovým filmařem a později věnoval NFA archiv svých filmů. K bonusovým materiálům natočeným tímto režisérem patří zpravodajské šoty Čechoslováci u Dunkerku a Generál Liška hovoří o významu Dunkerku pro Československo 9. dubna 1945 a dokument o 311. československé peruti Night and Day (Noc a den, 1945). Z filmově historického hlediska pozoruhodný obraz československých vojáků na západní frontě poskytuje také snímek The Czechoslovaks March On (Čechoslováci nastupují, 1943) v režii Karla Lamače. Díky jemné ironii a odstupu, se kterým autor k tématu přistoupil, tento snímek vyčnívá z tehdejší filmové propagandy. Stojí za zmínku, že tento film byl, stejně jako dokument Noc a den, vyroben studiem Czechoslovak Film Unit. O jeho působení se sice zatím nepodařilo najít podrobné informace, dá se však předpokládat, že film vznikl díky finanční podpoře tehdejšího ministra zahraničí Jana Masaryka.[8]
Prostředí československých válečných letců ve Velké Británii zachycuje také filmový materiál 310. stíhací peruť (1940–1943) – jeden z mála barevných dobových amatérských filmů, natočený vojenským lékařem Zdeňkem Vítkem na filmovou surovinu Eastman Kodak. Právě sounáležitost kameramana s portrétovanými letci a pozemním personálem umocňuje autentickou atmosféru zaznamenaných okamžiků, ať už při každodenních služebních povinnostech, volnočasových aktivitách nebo při slavnostních ceremoniích a návštěvách představitelů exilové politické reprezentace (např. Jana Masaryka). Materiál tvoří amatérské, v podstatě kontinuální obrazové záznamy jednotlivých ucelených událostí, které téměř nebyly upravovány dodatečným střihem a které v dochované kopii ani nejsou řazeny chronologicky. Vzhledem ke struktuře archivovaného díla se editoři rozhodli představit tento materiál ve dvou částech, co nejnázorněji demonstrujících různorodost jeho obsahu.
Vedle snímků realizovaných na západní frontě obsahuje kolekce také sovětský dokument U československé vojenské jednotky v SSSR (Čechoslovackaja voinskaja časť v SSSR; A. Kirjuchina, 1942) – jediný původní film o československých vojácích na Východě ve sbírce NFA, jehož záběry byly v minulosti použity v mnoha střihových dokumentech.[9] Na rozdíl od ostatních materiálů tento snímek natočil sovětský filmový štáb. Vedle Československého filmového ústavu byl snímek po druhé světové válce poskytnut Vojenské půjčovně filmů, která některé sekvence použila do propagandistických dokumentů s tím, že po únoru 1948 došlo k cenzuře záběrů s politicky nepohodlnými důstojníky. Doplněním této produkce je zpravodajský šot Slavnostní přísaha a předání bojového praporu 2. čs. samostatné brigádě, který prezentuje nesestavený materiál z vojenské přísahy a ceremoniálu předání praporu 2. československé samostatné paradesantní brigády v Sovětském svazu v roce 1944.
Téma nejméně pokryté se týká působení československých vojsk v severní Africe. Rozsáhlá rešerše prokázala, že nesestavený amatérský film Československá jednotka v severní Africe (1941–1943), uložený ve sbírce NFA, je jedním z mála dochovaných snímků, který se zabývá tímto tématem. Vzhledem k pramenné nouzi a nízké technické kvalitě obrazového záznamu jsme se rozhodli doplnit film dobovými fotografiemi z Vojenského ústředního archivu a ze soukromé kolekce Jaroslava Čvančary.
Další část edice se soustředí na významné okamžiky spojené s návratem československých jednotek zpět do vlasti v roce 1945. Snímek Cesta domů (1945) dokumentuje výcvik Československé samostatné obrněné brigády, přepravu do Francie, prudké boje u Dunkerku a cestu do Prahy. Miroslav Tiller, voják oficiálně zodpovědný za filmovou aktivitu brigády, neměl žádné filmové vzdělání a natáčel tento film se štábem amatérských kameramanů. Jediným profesionálním tvůrcem mezi vojáky československé armády na západní frontě byl v té době Kurt Goldberger, který měl významný vliv na závěrečnou podobu díla.
Ke konci války a osvobození státu neodmyslitelně patřily vojenské přehlídky osvoboditelů. Proto se v edici nacházejí záběry z poválečných týdeníků, v nichž jsou vojáci z východní i západní fronty vítáni jako hrdinové. V roce 1945 se uskutečnilo několik vojenských přehlídek, během kterých bylo možné v Praze spatřit mj. generála Pattona, generála Harmona, maršála Montgomeryho a mezi vyznamenanými Čechoslováky např. generála Aloise Lišku. Záběry z těchto událostí ukazují slavnostní, a přitom uvolněnou a radostnou atmosféru přivítání Rudé armády Pražany, ale také na dlouhá léta poslední veřejnou prezentaci československých jednotek ze Západu
Tato edice jako celek usiluje přinést nový hlas do stále přítomné diskuze o roli Československa ve druhé světové válce. Filmové materiály, jež jsou jejím obsahem, by měly sloužit nejen historikům k rozkrývání obrazu exilového vojska, ale i badatelům zkoumajícím téma národní paměti a politizace dějin. Kolekce je zároveň určena širší veřejnosti s hlubším zájmem o zobrazení bojových aktivit v Evropě.
Iwona Łyko Plos
Poznámky:
[1] Citováno z: James Chapman, The British at War. Cinema, State and Propaganda. London: IB Tauris 1998, s. 216–217.
[2] Viz United Nations: United NationsDay in Great Britain (Ministry of Information, Crown Film Unit, 1942), Paradpolskoj časti (Kujbyševské studio filmchroniky, 1942), Brazil at War (US Office of War Information, 1943), Fighting Norway (Sydney Newman, National Film Board, 1943).
[3] Viz Czech Army in England (Gerry Massey-Collier, 1940), Fighting Allies: Czechoslovaks in Britain (Louise Birt, 1941), Osvobozené Československo (Osvobožďonnaja Čechoslovakija; Ilja Kopalin, 1945).
[4] Viz A. J. Liehm, Ostře sledované filmy. Československá zkušenost. Praha: Národní filmový archiv 2001, s. 96.
[5] Rozhovor s Jiřím Weissem vedl Elmar Klos, 8. 4. 1984. Národní filmový archiv, Sbírka orální historie. A. J. Liehm, c. d., s. 97.
[6] Jednalo se pravděpodobně o verzi filmu, která ještě neobsahovala úvodní proslov Huberta Ripky.
[7] Věrni zůstaneme. Filmová kartotéka, 1946, č. 6, s. 5. Filmu se podrobněji věnuje text Aleny Šlingerové.
[8] Rozhovor s Jiřím Weissem vedli Zdeněk Štábla, Pavel Taussig, Václav Merhaut, 11. 6. 1983. Národní filmový archiv, Sbírka orální historie.
[9] Například československý dokument Generál Svoboda (1968) nebo sovětský zpravodajský materiál Sovremennik.