OLIVIER ASSAYAS (nar. 25.1.1955, Paříž) je synem uznávaného scenáristy Jacquesa Rémyho (vl. jm. Raymond Assayas, 1911–1981), jemuž během jeho nemoci pomáhal mj. i při přepisování scénářů pro TV seriál o komisaři Maigretovi. Studoval literaturu a malířství. Vedle vlastních filmařských pokusů, s nimiž však nebyl spokojen, byl v letech 1979–1985 redaktorem a výrazným kritikem filmové revue Cahiers du Cinéma (napsal mimo jiné rozsáhlé studie o americkém hororovém filmu a hongkongské kinematografii). Od poloviny 80. let se uplatnil jako scenárista a režisér. Za celovečerní debut Zmatek si odnesl Cenu kritiky z Mezinárodního filmového festivalu v Benátkách, kde v roce 2012 získal i Cenu Osella za scénář filmu Cosi je ve vzduchu. Jeho vesměs sofistikované a eklektické, tematicky i formálně odlišné filmy, v nichž nezřídka propojuje prvky asijské kultury a béčkových žánrů, byly často uváděny v soutěžních sekcích prestižních festivalů. Jeho nejúspěšnějším titulem se stala biografická třídílná minisérie Carlos, uvedená i v kinech (Cena LAFCA za režii ex aequo a za cizojazyčný film, Cena NSFC za cizojazyčný film, nominace na Césara a na Evropskou filmovou cenu za režii, nominace na Zlatý glóbus za nejlepší minisérii nebo TV film). Z dalších ocenění připomínáme Cenu Jeana Viga za Paříž se probouzí, Cenu KNF na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu 1997 za Irmu Vep, Cenu Louise Delluca za Sils Maria nebo Cenu za režii ex aequo na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes 2016 za Personal Shopper. K jeho častým spolupracovníkům patří střihač Luc Barnier, kameramani Denis Lenoir a Eric Gautier. Spolu se Stigem Björkmanem připravil knihu Conversation avec Bergman (1990, Rozhovor s Bergmanem). Byl hostem na MFF Karlovy Vary 1997 a na Febiofestu 2011, kde byly uvedeny retrospektivy jeho tvorby. Jeho manželkou a protagonistkou dvou jeho filmů (Irma Vep, Život je peklo) byla herečka Maggie Cheungová (1998-2001); od roku 2007 je ženatý s režisérkou Miou Hansen-Løveovou (nar. 1981). Jeho bratr Michka Assayas (nar. 1958) je spisovatelem a novinářem. – Filmografie: (spolupráce na scénáři) kr. f. Scopitone (1980; r. Laurent Perrin), Rendez-vous (1985, Schůzka; r. André Téchiné – V), Passage secret (1985, Tajná chodba; r. Laurent Perrin), Místo zločinu (1986, Le lieu du crime; r. André Téchiné), L’unique (1986, Jediná; r. Jérôme Diamant-Berger), Avril brisé (1987, Krvavý duben; r. Liria Bégéjaová), Alice et Martin (1998, Alice a Martin; r. André Téchiné - TV), Filha da mãe (1990, Matčina dcera; r. João Canijo); (scénář a režie) kr. a střm. filmy Copyright (1979), Rectangle, deux chansons de Jacno (1980, Obdélník, dvě Jacnovy písně), Laissé inachevé à Tokyo (1982, V Tokiu ponechané nedokončené) a Winston Tong en studio (1984, Winston Tong ve studiu), stylizované psychodrama o trojici mladých rockových muzikantů, kteří se snaží vyrovnat s vraždou, jíž se nešťastnou náhodou dopustili, Désordre (1986, Zmatek), drama obsedantní lásky, komplikované nezralostí a generačními rozdíly, L’enfant de l’hiver (1989, Dítě zimy), příběh devatenáctiletého mladíka, který se s otcovou dvacetiletou milenkou vydá na cestu zločinu, Paris s’éveille (1991, Paříž se probouzí), rodinné drama o pátraní dvacetileté hrdinky po otcově totožnosti, Une nouvelle vie (1993, Nový život), psychologická sonda do duší dvou dospívajících delikventních dětí z pařížského předměstí na počátku 70. let L’eau froide (1994, Chladná voda – TV), epizoda La page blanche (1994, Prázdná stránka) z TV seriálu Tous les garçons et les filles de leur âge… (Všechny chlapci a dívky jejich věku…), poeticky stylizovaný civilní film o chaotickém natáčení remaku klasického němého filmu o upírech, jehož titulní hrdinku ztělesňuje hongkongská akční hvězda, Irma Vep (1996 – TV), dok. o tchajwanském filmaři HHH – Portrait de Hou Hsiao-Hsien (TV-1997, HHH – Portrét Hou Hsiao-hsiena) z TV cyklu Cinéma, de notre temps (Film naší doby), drama mapující osudy dvou kamarádů, poznamenané smrtelnou nemocí jednoho z nich, Fin août, début septembre (1999, Konec srpna, začátek září), adaptace „románu-řeky“ Jacquesa Chardonnea, odehrávající se v pozdním 19. století, Les destinées sentimentales (2000, Sentimentální osudy), špionážní thriller o nekalých praktikách obchodních korporací s virtuální realitou, týkající se porna, Demonlover (2002 – V), příběh cesty někdejší slavné rockové zpěvačky od drogové závislosti k mateřské odpovědnosti Clean (2004, Život je peklo – V), epizoda o drogově závislé americké herečce během pařížského natáčení kostýmního filmu Quartier des Enfants rouges z kolektivního filmu Paříži, miluji Tě (2006, Paris, je t’aime), hudební dok. z rockového festivalu Saint Brieuc, nazvaný Noise (2006; + spol. kam.), erotický thriller o osudu mladé bývalé prostitutky, která je donucena utéct do Hongkongu, Boarding Gate (2007, Vstupní brána - TV), skeč o schůzce milenců v kině Recrudescence (Zhoršení) z kolektivního filmu Chacun son cinéma (2007, Každému jeho film), střm. hudební dok. o spolupráci německého skladatele a francouzského tanečníka a choreografa albánského původu Stockhausen/Preljocaj Dialogue (TV-2007), záznam baletního představení Angelina Preljocaje na Stockhausenovu hudbu Eldorado (2008), komorní rodinné drama, v němž trojice sourozenců řeší po matčině smrti problém se vzácným uměleckým dědictvím, L’heure d’été (2008, Letní čas - TV), epický portrét legendárního egomaniackého teroristy venezuelského původu Carlos (2010, Šakal - TV), částečně autobiografický snímek, evokující atmosféru po sociálních bouřích v Paříži a na předměstích počátkem 70. let, Cosi je ve vzduchu (2012, Après mai), drama stárnoucí herečky, pochybující o sobě samé, Sils Maria (2014, Clouds of Sils Maria) s Juliette Binocheovou a Kristen Stewartovou, koprodukční francouzsko-česko-německý duchařský thriller Personal Shopper (2016, Personal Shopper) s Kristen Stewartovou v roli nákupčí módy pro mediální celebritu, jež jako spiritistické médium čeká na to, zda se jí ze zásvětí ozve nedávno zemřelý bratr-dvojče. -fik- (4/2017)