Kolekce filmů vydaných na digitálních nosičích Národním filmovým archivem se nově rozrostla o blu-ray s Dalekou cestou (1948). O působivém filmovém debutu avantgardního divadelního režiséra Alfreda Radoka jsme psali u příležitosti premiéry digitálně restaurované verze na loňském berlínském filmovém festivalu.
Drama z terezínského ghetta, nekonvenčně kombinující melodramatickou imaginaci, expresionistickou obraznost a dokumentární záběry, u nás bylo dosud dostupné v nepříliš uspokojivé obrazové kvalitě pouze na DVD, navíc doplněném o Radokovu pozdější nostalgickou komedii Dědeček automobil (1956). Výsledek procesu digitálního restaurování, které proběhlo pod dohledem Národního filmového archivu v roce 2019 ve studiích Universal Productions Partners a Soundsquare, mohli dosud kromě návštěvníků kina vidět pouze cinefilové, kteří si z Británie objednali DVD/BD od společnosti Second Run.
Stejně jako předchozí restaurované tituly jako Příchozí z temnot s Otráveným světlem, Zborov nebo Filmy Jana Kříženeckého vyšla také Daleká cesta v papírově-plastovém digipacku. Ten ovšem designem navazuje na ještě dříve vydaná DVD a BD s klenoty české nové vlny Černý Petr a Démanty noci, vydanými v klasických plastových amarayích.
Uvnitř rozkládacího obalu se kromě disku s filmem nachází také booklet o 56 stranách. Úvodní studii filmového teoretika Jiřího Angera Falešný archivní efekt Daleké cesty doplňuje přeložená stať legendárního francouzského kritika a teoretika André Bazina Koncentráčnické ghetto. Digitální restaurování přibližuje Tereza Frodlová a život Alfréda Radoka Jaroslav Lopour. Všechny texty jsou ve druhé polovině brožury přítomné také v anglickém překladu. Součástí bookletu je také výběr z dobových ohlasů, soupis bonusů nebo kopie barevné mapy Terezína ze sbírek Vojenského ústředního archivu a Vojenského historického archivu.
Pokud jde o disk samotný, po volbě češtiny nebo angličtiny se nám zpřístupní jednoduché statické menu s výběrem ze čtyř možností (Přehrát film, Výběr kapitol, Bonusy, Titulky). Filmu tradičně předchází informace o záměru digitálního restaurování („zpřístupnit film v podobě co nejbližší tomu, jak jej mohli vidět diváci v době prvního uvedení“) a použitých zdrojích. Automaticky jsou nastavené vypínatelné české titulky pro neslyšící, podrobně popisující, co lze slyšet ve zvukové stopě.
S orientací ve filmu s celkovou délkou 103 minut pomáhá jeho rozdělení do 10 kapitol. Deset možností nabízí také bonusová sekce. Přehrát si lze buď všech 9 bonusů najednou, nebo každý zvlášť.
Nově sestaveným materiálem je 7 minut výstřižků z patrně nedokončeného filmu Ghetto Theresienstadt, natočeného na podzim 1942 pro interní potřeby SS. Fiktivní příběh židovské rodiny v něm měl ilustrovat přesun židovských obyvatel do ghetta. Průběh filmování téhož snímku zachycuje nesestavený devítiminutový materiál Filmování v Terezíně 1942, prezentovaný v digitálně restaurované podobě se svolením německého Bundersarchivu.
Dalším dobovým dokumentárním materiálem jsou dva fragmenty filmu Theresienstadt: Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlungsgebiet, jehož výrobou byl v roce 1944 pověřen jednak štáb zpravodajských Aktualit, jednak židovští vězni. Propagační film určený pro mezinárodní organizace původně vznikl kvůli návštěvě Mezinárodního výboru Červeného kříže. Děsivější tvář Terezína ukazuje sedmiminutové pásmo Odkrývání hromadných hrobů v Terezíně.
Následující čtyři krátké dokumentární snímky již vznikly s větším časovým odstupem od války. Poetický střihový dokument Motýli tady nežijí (1958), dostupný také na disku od Second Run, představuje kresby dětí uvězněných v Terezíně. V Růži a kasematech (1962) se bývalí terezínští vězni vracejí do Malé pevnosti, aby vyprávěli o svých zkušenostech. Pohlednice pro kata (1963), natočená za spolupráce Svazu protifašistických bojovníků a Památníku národního utrpení v Terezíně, oživuje vzpomínky nacistického zločince Stefana Rojka, pomocníka velitele Malé pevnosti Heinricha Jöckela. Město darované (1965) sestává z krátkých útržků z výše zmíněného nacistického propagandistického filmu. Elegický komentář namluvili Otakar Brousek st. a Luděk Munzar.
Posledním bonusem je třináctiminutová desktopová videoesej Jiřího Angera a Jiřího Žáka Napříč Dalekou cestou, sloužící jako obrazový podklad k úvahám o mediální reflexivitě Radokova filmu z Angerovy studie v bookletu.
Blu-ray s Dalekou cestou si můžete zakoupit na e-shopu Národního filmového archivu.