Cenu Pavla Kouteckého za nejlepší celovečerní dokument získala režisérka Kristýna Bartošová za snímek Nebezpečný svět Rajka Dolečka. Mladá filmařka s kořeny v Bosně se v něm vydala za tímto stárnoucím profesorem, srbským nacionalistou a blízkým přítelem Ratka Mladiče, aby hledala recepty na život těla i duše. Cenu za nejlepší krátký dokument převzala Veronika Lišková za film Kohoutková o havárii vody a s ní spojené epidemii, která loni postihla pražské Dejvice.
Nebezpečný svět Rajka Dolečka (foto: Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava)
Ceny byly předány dnes v Divadle Archa. V porotě zasedli Saša Gedeon spolu se scenáristkou Barborou Stehlíkovou, sochař a přítel Pavla Kouteckého Čestmír Suška, divadelní režisérka Jana Svobodová, mediální analytik Milan Kruml a Ondřej Moravec z festivalu Jeden svět. Bartošová převzala kromě sošky od sklářského výtvarníka René Roubíčka odměnu 100.000 korun. Lišková dostala 20.000 korun a plastiku výtvarníka Petra Šetlíka.
Film Nebezpečný svět Rajka Dolečka je dialogem se stárnoucím profesorem, expertem na boj s obezitou a mediální hvězdou osmdesátých let, který má svou druhou veřejnou tvář. V devadesátých letech se stal obhájcem „srbského pohledu“ na války v Bosně a Kosovu a popíračem masakru v Srebrenici. Snímek se snaží o překročení předsudků a ideologií s cílem najít smíření. Porota ocenila odvahu autorky, s jakou pojala komplikované a kontroverzní téma, i skutečnost, že navzdory osobní propojenosti s událostmi v bývalé Jugoslávii dokázala udržet odstup a nadhled, nepojmout hlavního hrdinu prvoplánově a démonizovat ho.
„Film je silným příběhem, dokumentární road-movie i psychologickým dramatem,“ charakterizoval to Saša Gedeon.
Krátký dokument Veroniky Liškové s názvem Kohoutková zachytil reakce doslova otrávených obyvatel Prahy 6 na loňskou havárii spojenou s kontaminaci pitné vody. Porota ocenila, jak autorka dokázala prezentovat lokální téma jako celospolečensky závažné, jak originálně pracovala s kontrapunktem a obrazově kreativními nápady. Člen poroty Čestmír Suška ho označil za „poetizovanou stížnost“.
Studentka katedry dokumentární tvorby FAMU Kristýna Bartošová dosud vytvořila jen krátkometrážní snímky v rámci studia. Na Kouteckého cenu byl v minulých letech nominován její studentský snímek Pod lampou je tma o napětí mezi Romy a bílou většinou ve městě u Hradce Králové.
Letos uplynulo deset let od okamžiku, kdy při natáčení v Praze tragicky zahynul jeden z nejvýraznějších českých filmařů-dokumentaristů Pavel Koutecký, jenž by letos by oslavil šedesátiny. Jeho přátelé v čele s producentkou Jarmilou Polákovou ze společnosti Film & Sociologie, Igorem Blaževičem z festivalu Jeden svět a Ondřejem Hrabem z Divadla Archa krátce po jeho smrti založili cenu, kterou po něm pojmenovali. Kritéria výběru nominovaných filmů určují zásady, které zastával v životě i práci: profesionální úroveň všech složek filmové řeči (kamera, zvuk, hudba, střih), respekt ke každému člověku a absence manipulace.
V minulých letech ji převzali Jan Šikl, Filip Remunda s Richardem Komárkem, Tomáš Škrdlant, Martin Ryšavý, Linda Jablonská, Klára Řezníčková, Pavel Abrahám spolu s Tomášem Bojarem, Bára Kopecká a Jana Ševčíková. Jako připomenutí této výrazné filmařské osobnosti uvede v sobotu 11. června ČT art cyklus Kouteckého dokumentů.
Více o Ceně Pavla Kouteckého je na www.cenakoutecky.cz.
Zdroj: ČTK