Český filmový průmysl překonal krizi, do které se dostal v roce 2009. Loni měly produkční společnosti sdružené v Asociaci producentů v audiovizi (APA) meziroční růst o 13 procent, který táhly hlavně zahraniční projekty, řekli dnes novinářům představitelé APA.
Underworld: Blood Wars (foto: Falcon)
Ve srovnání s krizovým rokem 2009 vzrostly obraty českých producentů dokonce na více než dvojnásobek. Celkový objem filmové produkce loni dosáhl téměř 6,8 miliardy korun. Pomalu se tak vrací na úroveň před zavedením filmových pobídek zejména v Maďarsku, které české produkční společnosti zavleklo do hluboké krize. Celkové obraty českých producentů se vracejí na úroveň přelomu tisíciletí, kdy byl český filmový průmysl i bez filmových pobídek dostatečně konkurenceschopný.
„Zatímco třeba před deseti lety náš filmový průmysl soupeřil s Velkou Británií, s Austrálií nebo Kanadou, dnes je naším největším konkurentem Maďarsko, které zavedlo stabilní systém pobídek v roce 2004 a od té doby je neměnilo. Například tehdy tam byly dva zvukové ateliéry a dnes je jich tam asi 26,“ řekl Radomír Dočekal z APA. Pro menší projekty jsou pak pro filmaře zajímavé země východní Evropy, kde je levnější pracovní síla.
V oblasti reklamy dosáhly loni české produkční firmy obrat 2,2 miliardy korun, což je o 12 procent více než v roce 2014. Kromě nákladů, které prošly účetnictvím českých produkcí, zde jejich zahraniční klienti z oblasti reklamy utratili za cestovní náklady či diety zahraničních štábů v průměru dalších pět procent objemu zahraničních investic. Na oživení se podílelo jak oživení ekonomik, tak i proexportní fiskální politika České národní banky.
V oblasti zahraniční televizní a filmové zakázky měl český filmový průmysl podle údajů APA loni obrat 3,7 miliardy korun, ve srovnání s rokem 2014 vzrostl o deset procent. Od zavedení filmových pobídek v ČR v roce 2010 obraty zaznamenaly přibližně čtyřnásobný nárůst.
Podle dat, která měla začátkem tohoto roku k dispozici Czech Film Commission, zahraniční produkce vloni v Česku strávily kolem 1100 natáčecích dnů, což znamená v průměru 39 natáčecích dnů na projekt a průměrnou útratu za jeden natáčecí den 3,9 milionu Kč (u českých projektů je průměrná útrata na natáčecí den cca 800.000 až 900.000 Kč).
Dvě třetiny projektů tvoří zahraniční, co do objemu nákladů ale tvoří zahraniční produkce 90 procent.
Nejvíce peněz v Česku loni investovala společnost Lakeshore International s projektem Underworld: Blood Wars (investice v ČR 861,7 milionu Kč, vyplacená pobídka 126 milionů Kč), Crossing Lines III (investice 394 milionů Kč, vyplacená pobídka 64,5 milionu Kč) a The Musketeers III (z uznatelných nákladů 347 milionů Kč vyplaceno zpět 64 milionů Kč).
Nejvýznamnější změnou ve srovnání s loňským rokem je podle APA významné oživení trhu v oblasti české filmové a televizní produkce, obraty členů APA se ze 646 milionů Kč v roce 2014 zvedly na 852 milionů Kč, tedy téměř o třetinu. Na tomto oživení má největší podíl Státní fond kinematografie, který po schválení nového zákona o audiovizi disponuje vyššími prostředky na podporu původní české tvorby, což se po propadu v roce 2014, způsobeném přechodem na nový systém, poprvé projevilo v roce 2015. Růst APA očekává i v dalších letech.
Zdroj: ČTK