V letošním roce vzniklo několik osobitých celovečerních filmů, které stojí mimo běžnou kinodistribuci. K divákům se dostávají skrze ojedinělé projekce na festivalech, v artových kinech či v galeriích. Patří k nim rovněž poslední snímek Ondřeje Vavrečky, který měl premiéru na nedávném MFDF v Jihlavě.
Vavrečka je všestranným autorem, který se kromě filmu věnuje poezii, hudbě a výtvarnému umění. Vystudoval FAMU (střih a audiovizuální studia), kde v současnosti působí jako pedagog. Dosud natočil čtyři celovečerní a řadu krátkých filmů. Působí rovněž jako kameraman a střihač (viz například nový film Daniela Pitína Cloud Cartography).
Střih je pro Vavrečku stěžejním filmovým nástrojem. Skrze něj uspořádává velmi rozmanitý audiovizuální materiál, kterému dává výsledný tvar. Často mezi sebou kombinuje záběry s odlišným obsahem, jejichž spojením vznikají nové významy. Primární záznam přitom vychází ze všední reality – Vavrečkovy filmy lze chápat v jejich základní rovině jako deníky všemožných událostí, které autor zachytil na svou 8mm nebo 16mm kameru. Teprve následným přeskupením záznamů ve střižně se do filmu dostávají další významové roviny.
Vedle této dokumentaristické linie však Vavrečka pracuje velmi výrazně s inscenovanou fikcí. V případě De Potentia Dei je to „špionážní“ příběh o zneužití informací, k němuž jsou přiřazeny sekvence s reálnými protagonisty od intelektuálů, politiků a umělců až po náhodné chodce na ulici. Celým filmem se prolíná téma společenské komunikace na základě užívaných znaků – jazykových, symbolických, uměleckých.
Vavrečka přitom „dešifruje“ svůj vlastní komunikační kód tím, že do filmu zařazuje názory sovětských montážníků v čele s Artavazdem Pelešjanem a sám tyto názory uvádí svým pojetím střihu do praxe. Nadto se dalším zdrojem významu stává filmový záběr skrze sofistikovanou práci s vizuálními motivy a zvuk skrze mnohovrstevnatou stopu včetně Vavrečkovy autorské hudby.
De Potentia Dei byl v předpremiéře uveden v rámci letního projektu Živé kino. Na říjnovém MFDF v Jihlavě získal cenu za nejlepší český experimentální film. Pražská premiéra se uskutečnila 30. listopadu v kině Ponrepo, brněnská 5. prosince v kině Art. Jinde zatím jeden z nejzajímavějších českých filmů tohoto roku není k vidění.
De Potentia Dei (Česká republika 2016), scénář, kamera, režie: Ondřej Vavrečka, střih: Ondřej Vavrečka, Lucie Navrátilová, Jana Vlčková, hudba: Tomáš Vtípil, Obec, Paumanok, zvuk: Ondřej Vavrečka, Jan Richtr. 66 min.