Žánr westernu je v české kinematografii zastoupen spíše okrajově. K několika málo výjimkám patří trojice krátkých filmů Zdenka Sirového z počátku sedmdesátých let.

Zdenek Sirový se stal po zákazu svého vrcholného filmu Smuteční slavnost (1969) na Barrandově personou non grata. Nové, normalizační vedení studia zastavilo oba jeho připravované projekty – historický film Valdštejnův kurýr a adaptaci Dykovy novely Krysař. Sirový marně vyhlížel šanci na další profesní uplatnění.

V nejisté situaci mu pomohl dramaturg Krátkého filmu Praha Jan Poš, který mu nabídl práci na libovolném námětu. Sirový zvolil adaptaci povídky Jacka Londona Kaňon samé zlato a k psaní scénáře přizval o devět let mladšího Jiřího Křižana, jenž měl v té době za sebou již realizované scénáře k filmům Horký vzduch a Sedm havranů. Ze společného psaní nakonec vzešly tři filmové povídky, které vedení Krátkého filmu schválilo k výrobě v gottwaldovském studiu s tím, že Sirový bude režírovat pouze jednu z nich a ostatní budou nabídnuty stálým zaměstnancům studia.

Sirový se rozhodl pro první příběh, který byl postaven téměř výhradně na obraze a zdál se být realizačně nejnáročnější. Během přípravy na natáčení se nechal inspirovat odbornou literaturou, dobovými fotografiemi a ceněným kanadským dokumentem City of Gold (1957). Záměrem Sirového bylo dosáhnout maximální věrohodnosti a autenticity. Pro film byly navrženy realistické kostýmy, sehnány původní předměty (zbraně, stany, rýžovací pánve) sloužící jako rekvizity a vybrány působivé exteriéry v okolí Terchové na Slovensku.

Do příběhu o nelítostném souboji mezi dvěma zlatokopy obsadil Sirový slovenského herce Ivana Palúcha a člena pardubické činohry Milana Sandhouse. Spolu s Kaňonem samé zlato však zároveň dokončil casting a kamerové zkoušky i k dalším dvěma povídkám – Claim na Hluchém potoku a Poslední výstřel Davida Sandela. Když se na předváděcí projekci vedení Krátkého filmu seznámilo s výsledkem prvního filmu, nechalo Sirového režírovat i zbylé části trilogie.

Režisér ke svým inspiračním zdrojům přidal revizionistický western Roberta Altmana McCabe a paní Millerová (1971), vyměnil kameramana filmu (gottwaldovského Jiřího Kolína vystřídal Jiří Macháně, který snímal Smuteční slavnost) a natáčení přesunul na řeku Dunajec, respektive do Prosiecké doliny. Nálada dalších dílů se mírně proměňuje: v Claimu na Hluchém potoce, který vypráví o nezdařeném podvodu dvou zlatokopů (Rudolf Hrušínský, Lubomír Kostelka) s nabytým pozemkem, přibývá komických prvků, zatímco Poslední výstřel Davida Sandela ke strohému vylíčení charakterů, jednajících v mezních situacích, přidává rozměr lidskosti a skutečného přátelství.

Po svém dokončení se londonovská trilogie zařadila k nesporným produkčním úspěchům gottwaldovského studia. Byla prodána do zahraničí a v rámci československé distribuce nabízena ve dvou verzích. Kinaři ji mohli nasadit do programu jako jeden celek, nebo mohli promítat každý díl zvlášť spolu s jiným celovečerním snímkem. Na 12. ročníku gottwaldovského festivalu pro děti a mládež pak povídkový film, pojmenovaný po prvním příběhu Kaňon samé zlato, získal v roce 1972 Velkou cenu poroty.

Zdenek Sirový se však musel vrátit ke svému nevyřešenému angažmá na Barrandově. Po politických prověrkách, při nichž se odmítl zbavit zodpovědnosti za Smuteční slavnost, byl přeřazen do studia dabingu, kam nastoupil v lednu 1973. Režírovat hraný film mohl až po pěti letech vynucené pauzy. Sirový tehdy navázal na osvědčenou spolupráci s Jiřím Křižanem. Společně napsali scénář k filmu Hrozba, který se stal základem nové trilogie, zasazené tentokrát do současné české reality.

Easterny Kaňon samé zlato, Claim na Hluchém potoku a Poslední výstřel Davida Sandela uvede kino Ponrepo v sobotu 12. listopadu v 17.30.

 

Kaňon samé zlato (ČSSR 1970), režie: Zdenek Sirový, scénář: Jiří Křižan, Zdenek Sirový, kamera: Jiří Kolín, hudba: Luboš Fišer, střih: Antonín Štrojsa, hrají: Ivan Palúch, Milan Sandhaus. 21 min.

Claim na Hluchém potoku (ČSSR 1971), režie: Zdenek Sirový, scénář: Jiří Křižan, Zdenek Sirový, kamera: Jiří Macháně, hudba: Luboš Fišer, střih: Antonín Štrojsa, hrají: Rudolf Hrušínský, Lubomír Kostelka, Antonín Soukup, Štefan Winkler. 28 min.

Poslední výstřel Davida Sandela (ČSSR 1971), režie: Zdenek Sirový, scénář: Jiří Křižan, Zdenek Sirový, kamera: Jiří Macháně, hudba: Luboš Fišer, střih: Antonín Štrojsa, hrají: Bronislav Križan, Otto Lackovič, Zdeněk Kryzánek, Augustín Kubáň. 35 min.