Děčínský fotbalový klub, složený převážně z hráčů romského původu, na sebe upozornil kauzou bojkotu jeho zápasů ze strany některých regionálních mužstev. Nyní o něm vznikl celovečerní dokument FC Roma, který se dostává k divákům prostřednictvím několika distribučních kanálů.
Foto: Nutprodukce
Na nápad natočit snímek o romském klubu, který nemůže hrát své zápasy, ale díky tomu paradoxně kontumačně vítězí a pomalu stoupá tabulkou vzhůru, přišla producentka Pavla Janoušková Kubečková ze společnosti Nutprodukce. Oslovila za tímto účelem režisérku Rozálii Kohoutovou, která kromě FAMU vystudovala rovněž romistiku na Karlově univerzitě a realizovala již několik snímků s romskou tematikou (O topánki, Roma Boys – Příběh lásky, Jenica a Perla). Kohoutová pak ke spolupráci přizvala dokumentaristu Tomáše Bojara, který se zase podílel na filmu z fotbalového prostředí Dva nula.
Oba tvůrci se vydali do severních Čech, aby rozkryli pozadí kauzy, zapříčiněné obavami z údajné agresivity romských hráčů, a získali důvěru samotného týmu FC Roma, značně rozladěného nebývalou medializací celého problému. Kvůli větší adaptaci na místní prostředí se Kohoutová s Bojarem nakonec odstěhovali přímo na děčínské sídliště Boletice, které spadá mezi několik sociálně vyloučených lokalit u nás.
Snímek zachycuje průběh jedné sezóny, v níž mužstvo zápasí spíše v zákulisí než na hřišti o své právo zahrát si fotbal. Skrze sport, který problematiku soužití Romů s bílou většinou odráží v koncentrované podobě, nabízejí Kohoutová s Bojarem k diskuzi množství dalších otázek o stavu dnešní české společnosti. Seriózní téma je však zároveň nahlíženo s humorným odstupem, který do snímku vnášejí sami protagonisté. FC Roma tak spadá do proudu současných sociálních komedií, natáčených zejména mladou generací dokumentaristů. Kohoutová s Bojarem mezi nimi zaujímají vlastní postoj, který se nevysmívá, ale spíše – jak podotkla sama autorka – „se směje spolu s hrdiny“.
Za tímto účelem volí tvůrci metodu rekonstrukce autentických událostí spíše než přímou observaci aktuálního dění. I když byly mnohé z pořízených sekvencí před kamerou znovu inscenovány, vznikaly na základě reálné zkušenosti protagonistů. „Vždycky se snažím o pravdivost v hlubším slova smyslu, pravdivost výpovědi. To už je otázka autorského svědomí, zda je filmový obraz, který vytváříte, v základní shodě s tím, jak jste tu událost prožil. Ale pokud zachováte věrnost duchu reality, je v zásadě jedno, jestli váš film vzniká jako čistá observace nebo pomocí inscenace a znovuoživování minulých situací,“ přibližuje svůj přístup Tomáš Bojar.
FC Roma měl premiéru na letošním ročníku MFF v Karlových Varech, kde byl zařazen do soutěže dokumentárních filmů. K divákům se nyní dostává skrze různé distribuční cesty. Kromě klasických kin plánují tvůrci projekce ve fotbalovém prostředí (i když pokus s Bohemians Praha 1905 zkrachoval) a v některých vyloučených lokalitách. Zároveň je FC Roma vysílán na placeném televizním kanále HBO, který byl koproducentem snímku.
FC Roma (Česká republika, 2016), scénář a režie: Tomáš Bojar, Rozálie Kohoutová, kamera: Jiří Chod, Rozálie Kohoutová, střih: Evženie Brabcová. Nutprodukce a HBO, 76 min. Premiéra v ČR: 15. 9. 2016.