Příběh dramatického konfliktu mezi umělcem Michelangelem a jeho mecenášem, papežem Juliem II. se v Národním filmovém archivu zachoval na dvou filmových kopiích. Archiv získal obě kopie do svých sbírek z Ústřední půjčovny filmů koncem sedmdesátých let, poté, co byl film vyřazen z distribuce. Obě kopie, vyrobené procesem Technicolor, jsou barevné s obrazem v širokoúhlém formátu 1:2,35. Pro uvedení v Ponrepu jsme vybrali kopii, která je v lepším technickém stavu, abychom zajistili, že projekce proběhne plynule a bez technických komplikací.
Tento film byl v Československu distribuován nejen na klasických 35mm kopiích. Diváci ho mohli vidět i ve specializovaných kinech, a to ze 70mm kopií. I když žádnou z nich NFA nearchivuje, před několika lety mohli diváci 70mm kopii vidět v rámci přehlídky 70mm filmů v kině Panorama ve Varnsdorfu. Kromě možnosti vidět film na širokém plátně mohlo diváky v sedmdesátých letech ohromit i jeho barevné podání, neboť technicolorové kopie se vyznačují jasnými a sytými barvami, se kterými se diváci tehdy v českých kinech nesetkávali často.
Co stojí za charakteristickou barevností Technicoloru? A proč na něj filmoví archiváři a archivářky nedají dopustit? Zatímco standardní barevné kopie obsahují barviva přímo ve světlocitlivé vrstvě (emulzi) a barevný obraz se objeví v průběhu vyvolávání, Technicolor vznikal pomocí soutisku jednotlivých barev na filmový pás. Pro lepší představu můžeme tento proces přirovnat k litografii nebo ofsetovému tisku, při kterých se jednotlivé barvy tisknou postupně a jejich kombinací vzniká plně barevný obraz. Pro ten jsou v případě Technicoloru charakteristické barvy, které jsou nejen zářivé, ale také odolávají působení času. Díky způsobu výroby a použitým barvivům si technicolorové filmy zachovávají svoji barevnost i po desetiletích, o čemž se můžete přijít přesvědčit v neděli 30. března, kdy snímek Ve službách papeže promítáme.