Ačkoli vloni návštěvnost českých kin vzrostla na 12,96 milionu diváků, podíl českých filmů klesl poprvé od roku 2002 pod 20 procent. Celkem loni podle údajů Unie filmových distributorů (UFD) dosáhly tržby rekordních téměř 1,7 miliardy korun, což byl meziročně nárůst o 14 procent, řekl dnes novinářům předseda Asociace producentů v audiovizi (APA) Pavel Strnad.
Mimoni (foto: CinemArt)
Loňská návštěvnost 12,96 milionu diváků je druhá nejvyšší v polistopadové historii. Ve srovnání s předchozím rokem je to o 1,4 mil diváků více a znamená to přibližně dvanáctiprocentní nárůst. Návštěvnosti vloni vévodil animovaný film Mimoni, který přilákal do kin 830.984 diváků.
Poprvé se ale mezi deset nejnavštěvovanějších filmů nedostal ani jeden český snímek. Největší úspěch u návštěvníků kin z domácí produkce – Život je život – se umístil až na 12. místě a do kin přilákal pouze 258 tisíc diváků. Za posledních 11 let byl přitom celkem devětkrát nejnavštěvovanějším filmem právě český snímek.
Celkem přišlo v roce 2015 na české filmy 2,3 milionu diváků a tržby českých filmů dosáhly 282,8 milionu korun. Ve srovnání s rokem 2014 to znamenalo pokles podílu domácí produkce na celkové návštěvnosti z 23,8 procenta na 18,4 procenta. Česká republika tak klesla z 11. na 12. místo mezi evropskými zeměmi v podílu vlastní produkce na návštěvnosti filmů.
Ve srovnání s obdobím před deseti lety se podle Strnada mění distribuce filmů – snímků je více a rekordní návštěvnosti jsou nižší, než bývaly. „Myslím, že je to efekt digitalizace kin. Tím, že se kina digitalizovala a snížily se náklady na distribuci snímků, je do kin uváděno mnohem více titulů. Diváci si mohou vybírat z většího množství titulů a zároveň filmy v distribuci vydrží kratší dobu,“ řekl ČTK Strnad.
Podle Strnada ale filmy, které v posledních měsících zamířily do distribuce, a filmy, které by měly do kin ještě letos přijít, dávají naději, že by se letos podíl české produkce v kinech mohl opět zvednout.
Česká kina v roce 2015 uvedla 262 premiér, z toho celkem 51 premiérových snímků z domácí produkce, 24 hraných celovečerních filmů (31 v roce 2014), 18 dokumentů (24 v roce 2014) a pět animovaných. Obnovené premiéry se dočkaly i digitálně restaurované verze tří snímků z filmotéky Národního filmového archivu a Muzeum Karla Zemana uvedlo do distribuce restaurovanou verzi Vynálezu zkázy. Ještě před deseti lety se přitom do kin dostalo jen okolo 150 filmů ročně.
Zdroj: ČTK