Před dvěma lety natočil multimediální umělec Petr Šprincl ve spolupráci se scenáristou Lukášem Jiřičkou osobitý filmový esej Morava, krásná zem. Nyní na něj navazuje druhým dílem, který je uváděn mimo oficiální kinodistribuci.

Šprincl studoval nejprve dějiny umění na Univerzitě Palackého v Olomouci, kde se zároveň začal zajímat o intermediální tvorbu v ateliéru vedeném Vladimírem Havlíkem. Následovalo šestileté studium u Václava Stratila v Ateliéru intermédií brněnské FaVU. Během let se Šprinclova tvorba posunula od performance k instalaci, videu a experimentálnímu filmu. Autor své vizuální práce zaštiťuje pod hlavičkou umělecké platformy Flesh & Brain. Kromě toho se věnuje rovněž hudbě a alternativnímu divadlu. Prolínání těchto tří výrazových poloh je charakteristické i pro uskupení Piča z hoven (či ◊►≈), jež vzniklo v okruhu FaVU a jehož je Šprincl členem.

Prvním filmem, kterým Šprincl výrazněji přesáhl rámec studentské tvorby či galerijního provozu, byl v roce 2013 Čapatý Ján. Snímek, natočený ve spolupráci s Marií Hájkovou, zpřítomňuje rodinnou historii skrze záběry pořízené na amatérskou 8mm kameru a evokující znovunalezený privátní dokument. Čapatý Ján byl zařazen do soutěžní sekce českých experimentálních filmů na MFDF v Jihlavě. Na olomoucké Přehlídce filmové animace a současného umění PAF pak získal hlavní cenu poroty i cenu diváků.

Morava, krásná zem na Čapatého Jána částečně navazuje estetikou zašlého obrazového materiálu, upomínajícího na minulost. Zároveň však ve větší míře pracuje s trashovou vizualitou starých VHS nahrávek, jež je součástí jiných Šprinclových děl a jež do tématu vnáší znejišťující prvek dekadence, vizuálního odpadu a pokleslé popkultury osmdesátých let. Ta je podpořena v prvním díle dvěma motivy, převzatými z béčkových filmů: kovboje putujícího moravskou krajinou a zombie vycházející na denní světlo z rodinné hrobky. Cizinec, jenž je v zemi nevítaným hostem, se dostává do střetu se znovuoživeným duchem patriotismu. Zároveň je odbytá, mizerná a odpudivá obrazová složka dána do permanentního kontrastu ke „vznešenosti“ folklórních tradic.

Ve druhém díle Moravy, krásné země zašel Šprincl ve svém sarkasmu ještě dál. Kovboje se zombie tentokrát nahradil nacionalista Úprka a samotný Ďábel. Jejich finální souboj, jejž Ďábel nakonec prohraje, se odehraje ve vrcholném výdobytku současné moravské kultury – v pořadu brněnské televize AZ-kvíz. Mezitím se dívčí heavy metalová kapela snaží vymýtit dobro moravských lidových písní a tanců covervezí I Was Made For Lovin’ You od Kiss a místní satanská sekta pořádá ve stínu katolických svatyní své pokoutné rituály. Záběry krojovaných mužů a žen, zapojených do každoročních oslav masopustu, jsou nastřiženy na znepokojivý komentář, interpretující „zrození fašismu z ducha fašaňku“, jak zní podtitul filmu.

Morava, krásná zem II byla premiérově uvedena v prosinci loňského roku na olomouckém PAFu. Nejbližší možnost, kdy ji mohou diváci vidět, je v brněnské Galerii Art v sobotu 11. února v 19:00. V Praze se bude promítat v neděli 26. února v 18:30 v Restauraci Na Hrádku. K poslechu a tanci zahraje Filharmonická společnost Konečný cíl Drancy.

Na internetu je zároveň ke zhlédnutí klip z filmu od Kiss Moravian Girls.

 

Morava, krásná zem II (Česká republika 2016), režie: Petr Šprincl, scénář: Lukáš Jiřička, kamera: Petr Šprincl, Marie Hájková, Lukáš Jiřička, Studio ČT Brno, střih: Marie Hájková, hudba: Mojmír Měchura, Tomáš Procházka, Kiss Moravian Girls, Petr Tománek, Fašančáré ze Strání, Jakub Ševčík, Karel Kovalík, hrají: Ján Sedal, Václav Upír Krejčí, Ivana Slabáková, Aleš Zbořil a další. Flesh & Brain, 43 min. Premiéra: 1. 12. 2016