Celovečerní debut Jana Němce Démanty noci, který digitálně zrestauroval Národní filmový archiv, se dostal do výběru snímků uváděných v rámci sekce Classics na filmovém festivalu v Cannes. Spolu s Démanty noci budou uvedeny například filmy 2001: Vesmírná Odyssea, Zloději kol, Byt, Pomáda, Magická hlubina či Řidič slečny Daisy. Po Ikarii XB 1 je to v posledních letech již druhý československý snímek zařazený do Cannes Classics, kde se každoročně představují restaurované snímky významných tvůrců světové kinematografie.
Démanty noci se díky digitálnímu restaurování vrací do kin v podobě, v jaké je diváci viděli v době premiéry v roce 1964. Digitální restaurování obrazu proběhlo pod vedením Národního filmového archivu v postprodukční společnosti Universal Production Partners, zvukové restaurování ve studiu Soundsquare. Samotnému procesu digitálního restaurování, na který dohlíží restaurátorka Tereza Frodlová, předcházela rozsáhlá rešerše. „V Národním filmovém archivu je uložený originální negativ, duplikační pozitiv a pět kombinovaných kopií z různých období. Před započetím restaurování bylo nutné analyzovat všechny dochované filmové materiály a zjistit jejich původ, technický stav a míru opotřebení. Jako fotograficky nejkvalitnější materiál byl k digitalizaci vybrán originální negativ. Současně s průzkumem filmových materiálů probíhal také historický výzkum v písemných archiváliích a dobovém tisku, který nám umožnil detailně rekonstruovat okolnosti vzniku a uvádění filmu,“
uvedla Frodlová.
Návrat digitálně restaurovaných snímků do mezinárodního kontextu komentuje vedoucí obchodního oddělení Národního filmového archivu Tomáš Žůrek: „Premiérové uvedení na takto významném festivalu velmi pomůže snímku v následné distribuci filmu v zahraničí. Mnohé zahraniční festivaly přebírají filmy uvedené na festivalu v Cannes do svých programů a zároveň to zvyšuje zájem zahraničních distributorů, kteří umožní lokální distribuci filmu v daných zemích, ať už v kinech, televizích nebo na internetu. A tím se dostáváme ke smyslu celého digitálního restaurování, kterým je opětovné zpřístupnění filmu divákům.“
Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga, který úzce spolupracoval na realizaci snímku, stála na počátku kariéry teprve osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů šedesátých let, který i svými dalšími filmy přispěl k mezinárodnímu věhlasu československé kinematografie. V srpnu 1968 zaznamenal první hodiny sovětské okupace v Praze a tyto záběry propašoval přes hranice. Začátkem sedmdesátých let mu byla znemožněna jakákoliv činnost ve filmu a byl donucen emigrovat. Po svém návratu do vlasti po sametové revoluci tvořil opět ve svobodných poměrech, které ale vyžadovaly hledání nového stylu a přístupu k audiovizuálnímu vyjadřování. Jeho tvorba v digitální éře se opět vyznačovala originalitou a vyhraněným stylem, které byly oceněny například na MFF v Locarnu v roce 2001.
Digitálně restaurovaný snímek Jana Němce Démanty noci bude uveden na 71. Mezinárodním festivalu v Cannes v květnu, českému publiku se slavnostně snímek představí na 53. Mezinárodním festivalu v Karlových Varech. Do kin Démanty noci vstoupí na konci srpna 2018.