Po premiéře na jihlavském festivalu dokumentárních filmů a uvedení na několika zahraničních přehlídkách vstupuje do českých kin dokument Filipa Remundy a Roberta Kirchhoffa Pára nad řekou. Tvůrci v něm vzdávají hold třem špičkovým slovenským jazzmanům – trumpetistovi Lacu Déczimu, saxofonistovi Ľubomíru Tamaškovičovi a kontrabasistovi Jánu Jankeje.

Všichni tři protagonisté mají podobný osud: během své kariéry opustili Československo a prosadili se na Západě – Déczi ve Spojených státech, Tamaškovič ve Francii a Jankeje v Německu.

Pára nad řekou přitom není klasický portrétní dokument. Neshromažďuje fakta, neanalyzuje, nehodnotí. Pouze sleduje protagonisty v různých situacích, v nichž se projevuje jejich temperament a především vášeň pro hudbu. Takto se do snímku dostávají i některé starší nahrávky, v nichž je patrný jedinečný styl a technika muzikantů.

Srovnáním současnosti s minulostí postupně vyniká téma času a pomíjivosti, jež se dostalo i do názvu filmu. Hudebníci – jakkoli zprvu hraví a spontánní – se ohlížejí nazpět, rekapitulují, poměřují životní šance, úspěchy a prohry. Vedle radosti ze hry a osobitého humoru ve filmu postupně sílí spodní tón rezonující smutkem, osamělostí, strádáním. Ten určuje i pozvolný, rozjímavý rytmus snímku a monochromatické ladění obrazu do tmavších barev.

Pára nad řekou vznikala téměř deset let. Na začátku byl nápad natočit portrét Laca Décziho inspirovaný knihou Jiřího Šebánka Na plný plyn. Déczi měl být zachycen především ve svém celoživotním zapáleném boji proti hudebnímu popu. Teprve později do filmu přibyli další protagonisté, nálady a motivy.

Zachován však zůstal performativní princip utváření jednotlivých scén, který do filmu Déczi vnesl. Sami aktéři – za spoluúčasti obou režisérů – vymýšleli dopředu určité situace, v nichž pak volně improvizovali. I když byly tyto pasáže uměle vyvolané, vycházely z reality a odrážely rozdílené postoje a povahy hudebníků. Improvizační charakter scén pak spojil film s jazzem a dodal mu ráz jakési „filmové jam session“.

Před svým uvedením do české distribuce byla Pára nad řekou, jež vznikla v koprodukci Remundova Hypermarket Filmu, Kirchhoffovy společnosti atelier.doc a České televize, promítnuta na několika zahraničních festivalech: v Marseille, v Krakově či na Visions du Réel v Nyonu. V květnu letošního roku pak byla započata její úspěšná distribuce na Slovensku, která vyvrcholila nominacemi na národní filmovou cenu Slnko v sieti a na Oscara za nejlepší dokumentární film.

 

Pára nad řekou (Česká republika – Slovensko 2015), scénář a režie: Robert Kirchhoff, Filip Remunda, kamera: Martin Matiášek, Jakub Halousek, Tomáš Stanek, střih: Jana Vlčková, zvuk: Václav Flegl. Bontonfilm, 83 min. Premiéra: 22. 9. 2016.