Největší projekt digitálního restaurování v historii českého filmu se blíží do poslední fáze. Snímky restaurované Národním filmovým archivem čekají obnovené premiéry u nás i v zahraničí. Budou uvedeny na festivalech, výstavách a postupně vydány na DVD a Blu-ray discích.

Foto: NFA

Projekt zahájený v srpnu 2014 za 26,5 milionů korun archiv organizačně i odborně zaštítil. Získal podporu Islandu, Lichtenštejnska a Norska prostřednictvím EHP fondů (obdoba známějších Norských fondů). Projekt dofinancovalo ministerstvo kultury, technicky se na něm podílelo sdružení CESNET, know-how poskytla Norská národní knihovna. Podle generálního ředitele NFA Michala Breganta se digitalizace měla týkat jen deseti titulů; otevřená mezinárodní soutěž však finance ušetřila.

„Restaurování se tak dočkalo 14 snímků z celkem dvou stovek filmů vybraných komisemi ministerstva kultury,“ upřesnil Bregant. Upozornil na kolekci filmů průkopníka české kinematografie Jana Kříženeckého, který v letech 1898-1911 zachytil sokolské slety a pořídil unikátní záběry staré Prahy. Zařazení více než stoletých materiálů bylo pro historiky složitým úkolem.

„Zatím se podařilo všechny materiály digitalizovat a roztřídit. Díky pátrání v archivech i dobovém tisku budeme schopni vzácné filmy sestavit tak, jak je vidělo tehdejší publikum – dosud jsme je totiž znali jen jako nenavazující sekvence,“ vysvětlil Bregant. Digitalizace podle něj umožní promítat filmy v odpovídající rychlosti a zpracovat i ty nejstarší materiály. Původní filmové pásy totiž mají jinou perforaci, než pro jakou byla konstruována pozdější technika.

Nejstarší Kříženeckého snímky budou uvedeny v souvislosti se 120. výročím prvního filmového promítání na českém území v roce 1896 na výstavě Národního technického muzea Film a filmová technika. Další nabízí expozice Pražské biografy, která v Muzeu hlavního města Prahy potrvá do 1. února.

Bregant připomněl, že digitalizaci provázely vzrušené diskuse vedené ze strany filmových kameramanů a dalších tvůrců, kteří kritizovali NFA kvůli výsledné podobě restaurování. Ministr kultury Daniel Herman uspořádal koncem března kulatý stůl za účasti obou stran i specialistů na autorské právo. „Ocenili jsme snahu nalézat styčné body, protože zájem obou stran na kvalitní digitalizaci je zřejmý. Podstatné je, že české filmy se postupně vracejí k divákům v kvalitní digitální podobě, ale zároveň nelze zapomínat na ekonomické okolnosti. Digitální restaurování je nákladný proces, který se nemůže zaplatit z výnosů. Proto musíme uvažovat i o ekonomicky přijatelnějších cestách digitalizace,“ komentoval to Bregant.

Některé digitalizované filmy už jsou uváděny na festivalech, které o ně projevují zájem. V dubnu měla ohlas komedie Adéla ještě nevečeřela na festivalu Zoom Arrière v Toulouse. MFF v Cannes uvede restaurovanou sci-fi Ikarie XB 1, němou klasiku Takový je život představí karlovarský festival. Předpremiéru bude tento snímek mít na specializované přehlídce v Itálii. Více informací naleznou zájemci na adrese www.zpetvkinech.cz.

Zdroj: ČTK