České animované filmy nejsou ve srovnání se zahraničím dost konkurenceschopné, mají nízkou návštěvnost a jen velmi slabě pronikají na světové trhy. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli členové Asociace animovaného filmu. Představili studii, která obor animované tvorby v ČR poprvé zmapovala. Důvodem neúspěchů české animované tvorby jsou podle ní nízké ambice českých producentů či finanční podhodnocení výroby. Chybí ale prý i dostatek kvalifikovaných tvůrců.
Trojrozměrný celovečerní film Hurvínek a kouzelné muzeum tak z většiny vzniká v zahraničí. Po osmi letech práce se premiéra plánuje na srpen, řekl dnes jeho producent Martin Kotík. Na výrobě filmu se podílejí animační studia z Belgie a Ruska, podle tvůrců jde o největší animovaný film vzniklý ve střední a východní Evropě. Kotík ho chtěl i pro zahraničního diváka, rozhodl se pro mezinárodní koprodukci, protože takto velký projekt podle něj jen v ČR vyrobit nelze. Rozpočet filmu je 170 milionů korun,
„U nás není tvůrčí tým ani studio, které by mělo zkušenosti s velkou mezinárodní produkcí a úspěšně svými příběhy oslovovalo mezinárodní publikum,“ řekl. Stejně tak podle něj není v České republice dostatečná finanční infrastruktura, která by trvalou existenci takového studia umožňovala. Hurvínka podle něj zachránili soukromí investoři, z českých veřejných zdrojů dostal peníze loni, kdy Státní fond kinematografie poprvé vyhlásil výzvu na podporu celovečerních animovaných filmů. V zahraničí podle něj podobné filmy až ze 70 procent financují veřejné zdroje.
Podle Marka Touška z asociace je jednou z příčin neúspěchu českého animovaného filmu i fakt, že až 60 procent absolventů příslušného studia odchází do jiných oborů. Týmy, které se podílejí na výrobě animovaných filmů, jsou pětkrát menší než v zahraničí. Rozpočty celovečerních animovaných filmů jsou v produkčně rozvinutých zemích proti ČR až devítinásobné. Členy asociace také zaráží nezájem ze strany soukromých investorů.
Jediným subjektem, který pravidelně podporuje vznik animovaných filmů, je zmíněný fond kinematografie. Aktuálně mohou filmaři o jeho podporu žádat, celkem je k dispozici na výrobu animovaných filmů 40 milionů korun. Česká televize podle asociace nevnímá animaci jako investici, málo vstupuje do koprodukcí a na rozdíl od hrané a dokumentární tvorby se drží již překonaného systému „samovýroby“.
Studie ukázala, že celovečerní film producenta stojí průměrně 40 milionů korun. Pokud jde o 2D animaci, může ušetřit deset milionů, 3D animace ale může náklady zvýšit až na 60 milionů. Loutkový seriál v průměru stojí deset milionů korun. Více než polovina producentů uvedla, že jejich průměrný roční obrat činí šest až deset milionů korun. Všem dotázaným studiím chybí osm desítek kompetentních pracovníků na jeden film.
Zdroj: ČTK