Ve sbírce Národního filmového archivu se zachovala unikátní dobová kopie snímku Poselství (Sandesaja, 1960), který natočil „otec srílanské kinematografie“ Lester James Peries. Její digitalizovaná verze byla nyní poskytnuta Národní filmové společnosti Srí Lanky, která ji také představila domácímu publiku.
Peries se dostal k filmu koncem čtyřicátých let ve Velké Británii, kde realizoval několik oceňovaných amatérských snímků. Po návratu na Srí Lanku nastoupil do společnosti Government Film Unit, pro niž režíroval dokumentární filmy. Za Conquest in the Dry Zone (1954) o boji s malárií získal zvláštní uznání na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. V roce 1955 založil vlastní společnost Chitra Lanka Limited za účelem výroby filmů v rodné sinhálštině. Tak vznikl jeho celovečerní hraný debut Linie osudu (Rekáva, 1956), který byl zařazen do soutěže canneského festivalu a byl také promítán mimo soutěž v Karlových Varech.
V březnu 1959 začal Peries natáčet historické drama Poselství. Děj se odehrává v 17. století a líčí boj sinhálských obyvatel proti portugalským kolonizátorům. Domorodí povstalci se uchýlili vysoko do hor, kam ještě nezasáhla moc okupantů a kde přežívají zbytky původního království. Vyprávění se odvíjí v několika paralelních liniích, vykreslujících celkový obraz mocenského útlaku, kolaborace části obyvatel a hrdinského odporu vzbouřenců. Historické téma navíc umožnilo Periesovi začlenit do snímku autentické prvky tradiční sinhálské kultury – jazyk, zpěvy, tance a zvyky vesničanů.
Poselství vznikalo v náročných podmínkách. Jako v případě Linie osudu se chtěl režisér odlišit od předchozí studiové produkce a natáčel film téměř výhradně v exteriérech. Štáb odcestoval do horské oblasti Belihuloya, jejíž větrné klima však nedovolovalo zaznamenat kontaktní zvuk. Dialogy tak musely být namluveny až zpětně ve studiu. Snímek nicméně těží zejména z výrazné vizuální stránky využívající reálných lokací, civilizací nedotčené přírody a okolní monumentální krajiny.
Druhý Periesův celovečerní film byl premiérově uveden na festivalu v Karlových Varech v červenci 1960. I když zde nezískal žádnou z cen, byl zakoupen do československé distribuce. V kinech se však promítal až o dva roky později. Díky tomu se také zachovala distribuční kopie snímku, uložená dnes v Národním filmovém archivu. Ta navzdory svému stáří vykazuje poměrně dobré kvality, což je dáno i materiálem značky Kodak, z něhož byla vyrobena. Diváci tak mohou dodnes obdivovat vytříbené černobílé záběry Periesova stálého kameramana Williama Blakea s jejich promyšlenými kompozicemi a plynulými jízdami.
Rozhovor (v angličtině) se Sumitrou Periesovou, první srílanskou filmařkou a manželkou Lestera Jamese Periese, o filmu Poselství.