Poslední dílo Jana Němce, které právě přichází do kin, si světovou premiéru odbylo 2. července na MFF Karlovy Vary. Ceněný filmař spjatý s československou novou vlnou se slavnostní projekce svého Vlka z Královských Vinohrad nedožil – zemřel 18. března 2016, ve věku nedožitých osmdesáti let. Němcův Vlk sice v hlavní soutěži na Zlatý glóbus nedosáhl, z Varů si však jeho producent Tomáš Michálek odvezl Zvláštní uznání poroty.
Svým způsobem se tak zacyklil jeden „festivalový příběh“: deset let předtím získal Němec ve Varech Křišťálový glóbus za Mimořádný umělecký přínos světové kinematografii – a slíbil tehdy, že se na festival vrátí s novým filmem. V mezičase realizoval vedle experimentálního snímku Hearth Beat 3D (2010) ještě autobiografický dokument Holka Ferrari Dino (2009), kterým se vrátil do horkého pražského srpna 1968. Vzpomínka na natáčení sovětských okupantů v pražských ulicích a transport „nebezpečného“ filmového materiálu přes hranice probleskne i ve Vlkovi z Královských Vinohrad.
Poslední Němcův film se ovšem soustřeďuje spíš na „festivalovou“ zápletku. Jan Němec jako scenárista a režisér variuje motivy ze tří vlastních povídek ze sbírky Nepodávej ruku číšníkovi (2011), k nimž ho inspirovala návštěva filmového festivalu v Cannes v květnu 1968.
Pravdou je, že československou kinematografii na prestižním francouzském festivalu reprezentovaly hned tři filmy. V autobiograficky posunutém vyprávění ovšem vedle tragikomedie Hoří, má panenko Miloše Formana a poetického Rozmarného léta Jiřího Menzela figuruje nové dílo Němcova alter-ega – režiséra Jana Johna. Ten (podobně jako tehdy Němec) cítí, že by mohl být v canneské soutěži favoritem. Jeho šance však zmaří protest levicově smýšlejících francouzských filmařů, na jehož podporu Forman stáhne nejen vlastní film, ale i ten Johnův (ve skutečnosti šlo o Němcovo podobenství O slavnosti a hostech). Srpnová invaze do Československa zmaří všechny naděje a Johnovi zbývá jen nucený exil. Ten ovšem zpestřuje snaha najít lásku…
Podle sebeironické explikace samotného Jana Němce film „je o zlovolném, sebestředném jedinci toužícím po slávě, penězích a hlavně po moci, velkém to afrodisiaku, na které jako mouchy sedají krásná děvčata.“ Při realizaci filmu pak nešlo o věrohodnost historii či o pravdivost, ale o postižení „ducha, image, atmosféru dané minulé doby“ způsoby oscilujícími mezi hraným filmem, dokumentem a mystifikací. Vlk z Královských Vinohrad se tak přibližuje nejen zněměnému experimentálnímu opusu Holka Ferrari Dino, jehož převažujícím žárem je dokument, ale i Němcovým hraným snímkům Jméno kódu: Rubín (1996) či Toyen (2005). Současně zapadá do autobiografické linie režisérovy tvorby (do níž patří zvláště filmy Noční hovory s matkou [2001] a Krajina mého srdce [2004]).
Skutečnost, že za Jana Němce dokončil Vlka z Královských Vinohrad jeho pomocný režisér Tomáš Klein, na hotové dílo nemá vliv. Němcova koncepce byla zcela jasná jak dramaturgovi a kreativnímu producentovi Jakubu Felcmanovi, tak střihači Josefu Krajbichovi, s nimiž režisér pracoval na hrubém střihu. Dokončení filmu probíhalo i za pomoci Němcovy manželky Ivy Ruszelákové.
„Režijní výklad je prostý: žádná úcta k zavedeným filmovým postupům,“ uvedl autor. „Natočil jsem pokojně a disciplinovaně filmy – O slavnosti a hostech, Kafkovu Proměnu. Zde máme děj a příběhy časem prověřené v knize tištěné. Takže znovu na frontu. Show must go on – to je ta režijní metoda. Uvidíte místa činu, autentický dialog, autorský komentář, archívy pravé i falzifikáty. Bang!“
Vedle Cannes se film natáčel v Praze, v New Yorku, v Kalifornii i na festivalu v Karlových Varech. Natáčení probíhalo v subverzivním duchu – přímo na „místech činu“, bez okolků a povolení. Tomu se museli přizpůsobit i hlavní představitelé, především Jiří Mádl v roli autorova mladého alter ega Johna. Vypravěče si zahrál Karel Roden, který s Janem Němcem spolupracoval už několikrát předtím (Noční hovory s matkou, Holka Ferrari Dino, Heart Beat 3D). Němec okázale vyhlásil, že ony populární herce si vybral, aby na svůj film přilákal diváky. Ty ovšem na Vlka z Královských Vinohrad mohou přilákat i Táňa Pauhofová, Jiří Bartoška nebo Martin Pechlát.
Vlk z Královských Vinohrad (Česká republika 2016), scénář a režie: Jan Němec, kamera: Jiří Maxa, střih: Josef Krajbich, hrají: Jiří Mádl, Karel Roden, Lucia Gajdošíková, Táňa Pauhofová, Jiří Bartoška, Martin Pechlát, David Bowles, Gabriela Míčová, Jiří Menzel, Markéta Janoušková, Robin Kvapil, Ted Otis, Miloš Stehlík a další. Artcam, 75 min. Premiéra: 15. září 2016.