Dokumentární gangsterku o původu zla a nesnadném postavení ženy v mužském světě slibuje první celovečerní film herečky a režisérky Petry Nesvačilové, jehož vznik iniciovalo rozbití tzv. Berdychova gangu, na němž měla velkou zásluhu policistka Helena Kahnová.
Původním záměrem herečky známé z řady televizních seriálů a z filmů jako Pusinky (2007), Protektor (2009) nebo Já, Olga Hepnarová (2016) bylo natočit portrét Heleny Kahnové, která v devadesátých letech společně s Tomášem Gregorem pomohla odhalit skupinu gangsterů známých jako Berdychův gang, nechvalně proslulých vraždami, vydíráním, loupežemi i spoluprací se zkorumpovanými policisty. K osobě bývalé detektivky Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu Nesvačilovou nasměrovala její herecká kolegyně Hana Vagnerová, toho času natáčející seriál Expozitura, inspirovaný právě Berdychovým gangem. Neboť mladá režisérka zrovna hledala téma pro absolventský film, který chtěla věnovat silné ženské hrdince, s kontaktováním Kahnové dlouho neváhala.
Díky rešerším k chystanému filmu a setkání s novinářem Jankem Kroupou si ovšem Nesvačilová uvědomila, jak rozbíhavé téma před sebou má a rozhodla se záběr dokumentu rozšířit. Společně se střihačem Josefem Krajbichem a dramaturgy Lucií Královou a Janem Gogolou ml. upravila původní koncept a výsledkem její čtyřleté práce je tak pohled do českého podsvětí, jehož chapadla sahají do nejvyšších pater české politiky.[1] Záměrem nicméně nebylo natočit investigativní dokument, který by odhaloval neznámé souvislosti a hledal nové podezřelé. Nesvačilová svou pozornost soustředila primárně na osobní a psychologickou rovinu událostí. Zajímalo ji, jak se Kahnová dokázala vypořádat s některými kritickými situacemi nebo nakolik jsou zločinci schopni reflektovat skutečnost, že svým jednáním překračují zákon.
Podobně jako portrét Václava Klause Z Borotína až na Sněžku, který Nesvačilová natočila pro televizní cyklus Expremiéři (2013), také Zákon Helena vypovídá nejen o sociálních hercích, jimž se věnuje, ale také o samotné autorce. Nesvačilová se během natáčení v důsledku snahy vyzpovídat alespoň propuštěné členy gangu (od natáčení ve vězení upustila) několikrát ocitla v nepříjemné situaci. Musela například čelit výhružkám ze strany kriminálníka přezdívaného „Samopalník“ Toni, kterého k rozhovoru přemlouvala rok a půl. Pocit vlastního ohrožení se rozhodla přenést do filmu a konfrontovat jej s odvahou Kahnové, která musela coby matka malého dítěte čelit jak gangsterům, tak svým kompromitovaným kolegům, kteří se ji snažili různými způsoby zastrašovat a zdiskreditovat.
Celovečerní dokumentární debut Petry Nesvačilové zahájil 25. října jubilejní dvacátý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava, kde společně s dvanácti dalšími snímky soutěžil v sekci Česká radost. Nešlo nicméně o první místo, kde bylo Zákon Heleny možné zhlédnout. Zájemci o současné tuzemské dokumenty mohli film vidět s předstihem zásluhou projektu Živé kino, v rámci něhož pětice českých dokumentaristů divákům krátce po dokončení ve střižnách nebo vlastních bytech představila své nové filmy.
Zákon Helena (Česká republika 2016), režie a scénář: Petra Nesvačilová, střih: Josef Krajbich, zvuk: Ladislav Greiner, účinkují: Helena Kahnová, David Berdych, Petra Nesvačilová, „Samopalník“ Tony, „Zelinář“ Olí, „Kája z Chebu“ a další. Background Films, 78 min. Premiéra: 3. listopadu 2016.
Poznámky:
[1] Odpovídá tomu i velké množství pořízeného materiálu, režisérkou odhadované na 200 až 300 hodin, viz Lanšperková, Jitka, Samopalník: Gangsterka ženskou rukou. dokrevue.cz [online]. [cit. 2016-24-10]. URL: <http://www.dokrevue.cz/clanky/samopalnik-gangsterka-zenskou-rukou>