Režie a kamera: Boris Orlický
Předloha: Jakub Arbes
Scénář: Jan Reiter
Hrají: Karel Lamač, Nataša Cyganková, Alexandr Šuvalov
Hudba: Dizzcock & False Trance
Československo 1921, 61 minut
Filmového přepisu stejnojmenného romaneta Jakuba Arbese se ujal pro společnost AB režisér ruského původu Boris Orlický. Příběh, odehrávající se za nepokojů v Polsku v roce 1866, v jehož průběhu ukřižují sedláci židovskou ženu, se vyznačuje několika dramatickými scénami. Ty byly navíc umocněny dobovými barevnými virážemi, jež byly zhotoveny i v nové acetátní kopii. Pozornosti zasluhuje především herecký výkon Přemysla Pražského v roli nešťastně zamilovaného pátera Xavera Schneidera, který se v klíčových momentech několikrát střetne se synem své bývalé lásky. Vedle Karla Lamače v dvojroli důstojníka Karla a jeho syna, studenta Jana, hledajícího svou ztracenou matku, hráli ve filmu ruští herci, Nataša Cyganková a Alexandr Šuvalov.
Film hudebně doprovází Dizzcock & False Trance.
The Crucified
director and camera: Boris Orlický
screenplay: Jan Reiter
starring: Karel Lamač, Nataša Cyganková, Alexandr Šuvalov
music: Dizzcock & False Trance
Czechoslovakia 1921, 61 min.
The Crucified belongs to the rather forgotten part of the Czech cinema canon. A naturalistic adaptation of a Jakub Arbes romanetto does not shy away from depicting horrors of 19th century central european antisemitism in a vivid and graphic manner. The Crucified might be one of the most suggestive films of its time with its haunting colours, overly complicated plot and an atmosphere that is not easy to come by.
Film is accompanied by Dizzcock & False Trance.