Napůl hraný a napůl dokumentární snímek Jakuba Sommera ELFilm, pohybující se napříč žánry, je osobitou autobiografickou výpovědí. Stroze řazené fotografie z rodinného alba spolu s civilními hranými sekvencemi, doplněné sugestivním komentářem a subjektivní kamerou (hrdina není nikdy přímo vidět) vytvořily vyrovnaný, přirozeně plynoucí, intimní a zároveň humorný portrét určitého období mladého filmaře a jeho velké lásky. – Přestože snímek vznikl s minimálním rozpočtem a v krátkém časovém období, výsledný produkt je vyzrálé originální dílo, které bylo oceněno na mnoha festivalech. Významný podíl tvoří dokonalé technické zpracování, svižný střih Jakuba Vovese a hudba. Na snímku se podílela i režisérova matka, známá dokumentaristka Olga Sommerová (v titulcích uvedena jako Olgica Spata). -kk-
„Nothing is a cliché, when it's happening to you...“ (Max Payne). Kožené album skrývá historii. Než je rozevřeno, aby se dalo nahlédnout do obsahu, JNS se posílí douškem červeného vína. – Narodil se 6.8.1976. Otec-skladatel hrál na piano, matka zajišťovala potravu. Rodina se měla dobře. K prvním narozeninám dostal JNS žlutého medvěda. Má jej dodnes a je to jeho nejlepší kamarád. K pátým narozeninám obdržel knihu Rozum do kapsy, aby byl chytrý, k desátým zase pružiny na posilování, aby byl silný. K dovršení dospělosti byl obdarován dvakrát osmnácti tatrankami: od dívky Míši, se kterou chodil a od Lenky, se kterou také chodil; obě měly stejný nápad. Stal se lehce závislým na tatrankách. – Když mu bylo pět let, rodiče se rozvedli. Matka se zakoukala do úspěšného kameramana a režiséra Jana Špáty. Posléze se rodina rozrostla o holčičku. Přestože byla mnohem mladší, držela bráchu zkrátka. V pubertě JNS zbožňoval Michaela Jacksona. Po úspěšné maturitě neradostně absolvoval vojnu. Na vysoké škole žil šedivý život průměrného mladého jedince až do okamžiku, kdy potkal ji, ELF. Nejdříve si myslel, že je šílená, pak se do ní zamiloval. Byla to láska na 2567 pohled. Dodnes si po večerech prohlíží fotky a ve vzpomínkách si přehrává všechno, co spolu zažili. Jejich vztah byl prostě „hustý“. Prožívali v něm protipóly všeho, co milostný vztah přináší. Až do okamžiku, kdy „to zabalili“. Láska trvala 725 dní, možná 697 nebo 702 či 813. ELF dokázala jeho svět neuvěřitelně roztočit. Konec si vybavuje jen jako rozmazané záběry. Dívka byla najednou pryč a jemu zůstaly prázdné ruce. Pořídil si růžové brýle. Raduje se z nabyté svobody, ostrosti pohledu a užívá si všeho, co svět nabízí. Nakonec mu svoboda přeroste přes hlavu a stane se jejím otrokem. Občas ve schránce najde pohled od ELF. Z Paříže, z New Yorku, ale i obyčejný od Lady. On sám doputuje maximálně do obce Jakubov. Pěstuje si prázdnotu a smutek. ELF mu chybí. Zbaví se růžových brýlí, jež mu vše zkreslovaly a uvědomí si, že nechce bez ní žít. Pochopí omyl, v němž zbytečně setrvával. Dokola čte její dopisy, každý den dívce svých snů telefonuje, aby alespoň slyšel její hlas. Marně se ji snaží potkat na ulici. Napíše pro milou mnoho dopisů, ale žádný neodešle. Rok o ní neví nic nového. Začne vnímat rady, které dostává: otčím mu doporučuje, ať točí, co ho bolí. Matka mu říká: když budeš makat, budeš šťastnej. Sestra mu hrubě nadává. Přátelé mu radí, že se má na to vykašlat, stejně s žádnou ženskou nevydrží. Žlutý medvěd, největší kamarád, kroutí němě hlavou. Začne si představovat dívku za deset, dvacet let, jak spolu snídají a ona mu nabízí bábovku. Po mnoha úvahách zaútočí. Odpověď je negativní: spolu budou, až jim bude šedesát let a to jedině tehdy, nastane-li konec světa. Začne tedy doufat v Armageddon. Dny plynou a zkáza nepřichází. Zahořkne. Dívka se tváří překvapeně a uhýbavě, když se náhodně potkají na ulici. Chtěl by jí toho tolik říct, ale nenajde odvahu. – Roky plynou rychle...2000, 2001... – 2036. Z toaletní skříňky si starší muž bere tatranku. Má dnes kulaté narozeniny. U dveří někdo zvoní... -kk-
Film uvedla distribuční společnost Artcam před snímkem Stvořeni pro lásku (2000, Dut yeung nin wa; režie Wong Kar-Wai).
mladá ELF
ELF ve středním věku
stará ELF
Jiří Pech (vrchní osvětlovač), Viktor Dvořák, David Kopřiva, Václav Marysko, Kateřina Vávrová-Vojkuvková, Adéla Váchalová, Honza Zajíček
ELFilm
ELFilm
ELFilm
film
hranýdistribuční
dokument
Česká republika
2001
2001
slavnostní premiéra 16. 5. 2003 (Francouzský institut, Praha)
distribuční premiéra 22. 5. 2003 /doporučená přístupnost od 12 let/
Minimalistický portrét maximální lásky.
krátkometrážní
21 min
DVCAM
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
stereo
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 10. mezinárodní filmový festival hraných a dokumentárních filmů o umění a umělcích ART FILM
2002
Trenčianske Teplice / Slovensko
Cena Mezinárodní federace filmových klubů (FICC) – Don Quijote
Festival: 10. mezinárodní filmový festival hraných a dokumentárních filmů o umění a umělcích ART FILM
2002
Trenčianske Teplice / Slovensko
Cena Rady Evropy – finanční prémie v kategorii snímky studentů filmových škol Na cestě
Festival: Brněnská šestnáctka
2002
Brno / Česká republika
Čestné uznání v kategorii student
Festival: ACADEMIA FILM OLOMOUC 2002
2002
Olomouc / Česká republika
Cena Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových
ex aequo
Festival: EKOFILM 2002
2002
Český Krumlov / Česká republika
Cena Ministerstva životního prostředí ČR
za nekonvenční a vtipný obraz osobního dozrávání mladého muže v podmínkách současné společnosti
Akce: Ceny Trilobit Beroun 2002
2002
Beroun / Česká republika
Čestné uznání Nadace Život umělce za scénář a režii snímku
Jakub Sommer
Festival: Festival FAMU 2001
2001
Praha / Česká republika
1. cena – MAXIM v kategorii zvuk
Tomáš Kubec
Festival: Festival FAMU 2001
2001
Praha / Česká republika
1. cena – MAXIM v kategorii střih
Jakub Voves
Festival: Festival FAMU 2001
2001
Praha / Česká republika
Cena KODAK VISION v kategorii nejlepší film festivalu za kameru
David Marvan
Festival: Festival FAMU 2001
2001
Praha / Česká republika
1. cena – MAXIM v kategorii nejlepší film
Festival: Festival FAMU 2001
2001
Praha / Česká republika
Cena KODAK VISION v kategorii nejlepší film festivalu za režii
Jakub Sommer