Neobvyklý dokument Andrey Slovákové Nadohled pojednává ve třech kapitolách o společnosti, jež se permanentní kontrolou a dohledem blíží představě ideálního vězení, kde je disciplína udržována neustálou přítomností neviditelné moci. Většina rozhovorů k tématu je vedena na střechách výškových budov ve Francii a v Rusku. Pro podtržení dojmu dotěrného dohledu krouží kamera kolem postav a vymezuje tak úzký prostor jejich interakce s režisérkou. Vězení vystupuje ve filmu, inspirovaném knihou Michela Foucaulta Dohlížet a trestat, jako symbol principů, na nichž stojí novodobá společnost, jež nahradila „boží dohled“ na lidské konání vzájemnou kontrolou svých členů. Není podstatné, kdo koho a proč sleduje, ale že soudržnost systému je zajišťována už samotnou možností dohledu. Leitmotivem se stává model panoptikonu, dokonalého vězení, navrženého v druhé polovině 18. století Jeremym Benthamem a ovlivňujícího většinu vězeňské architektury do šedesátých let minulého století. Neviditelný dozorce v něm neustále vidí všechny vězněné. Distribuce moci v panoptikonu je účinná právě tím, že její vykonávání je nahrazeno strachem z její možné přítomnosti, a disciplína je díky tomu udržována i bez nutnosti moc vykonávat. Témata ovládání a dohledu jako principu moci jsou pro autorku pojítkem rozhovorů o vězeňské architektuře, tajných službách, bezpečnostních kamerách i o samotném věznění. – Snímek Nadohled je filmovou esejí, která zdánlivě volnými asociacemi dochází k inspirativním závěrům. Odpovědi na otázky, kde leží hranice svobody současné společnosti a co udržuje její konzistenci, však nejsou ani v nejmenším příjemné. -jbh-
Diagram moci. Hovoří osobnosti, pocházející z odlišných prostředí i politických systémů. Bývalý tajný agent Pierre Martinet a Michail Trepaškin, dřívější pracovník KGB a posléze i zkušený vězeň, docházejí ke stejnému závěru: o každém členu společnosti je možné zjistit naprosto cokoliv. Odborník na bezpečnostní systémy Peter Ostromecký mluví o dozoru bezpečnostních kamer a o programech, identifikujících např. tváře. Život „v panoptikonu“ se všudypřítomnými odposlechy popisuje několikrát vězněný spisovatel a politik Eduard Limonov. Hlasy doprovázejí záběry z bezpečnostních a „knoflíkových“ kamer z pražských ulic. – Inteligence disciplíny v kameni. Historik architektury François Loyer hovoří o vězení jako o stavebním typu a jeho výklad o „panoptikálním“ základu věznic dokreslují snímky vězeňských budov z Googlemaps (jehož družicové fotografie světa mj. představují nejširší rámec dohledu). Pečlivě rozdělený čas a prostor není ovšem výsadou věznic a „disciplinovaná těla“ se nepohybují jen za jejich zdmi. – Nová politická anatomie. Loyer přirovnává vězení k současným letištím a supermarketům, uplatňujícím podobné principy dohledu. Komu však slouží informace z kamer a hromadící se osobní údaje? Autorčin komentář potvrzuje počáteční tezi: systém pozorování, zaznamenávání a klasifikování neslouží konkrétním zájmům, ale pouze naplňuje princip panoptikonu. Závěrečný výklad o alternativě k panoptikálnímu vězení, realizované v Rennes (strážcovskou věž zde nahradila zahrada, přes níž na sebe všichni vězni vzájemně viděli), jež nakonec byla nesnesitelná, končí Loyer provokativní myšlenkou: není nic horšího než vězení beze zdí: je tudíž lepší být zavřený v cele, než být na svobodě vystaven neustálému pohledu druhých... -jbh-
bývalý agent KGB – Komitětu gosudarstvennoj bezopasnosti a FSB – Feděralnoj služby bezopasnosti Rossijskoj Feděracii
bývalý agent francouzské tajné služby DGSE – Direction Générale de la Sécurité Extérieure
ruský básník a politik
francouzský historik a teoretik architektury
slovenský specialista na bezpečnostní systémy
profesor na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze
německý filmový režisér
Michel Foucault (Dohlížet a trestat /Surveiller et punir/ – kniha)
Barbara Garcia /ž/ (model panoptikonu)
Martin Ženíšek, Sergej Kurbako (záznam zvuku)
Taťjana Cebyseva /ž/ (natáčení v Moskvě)
Pavlína Kalandrová (Duracfilm), Marek Jindra (FAMU)
Jan Gogola ml., Helena Třeštíková, Petr Oukropec, Pavel Borovan, Vladimír Skall
Ondřej Soukup (průvodce v Moskvě), Nina Falkovskaja /ž/ (průvodkyně v Moskvě), David Kumermann (fotoanimace), Jan Machonin (moskevská spojka)
Nadohled
Nadohled
In Sight
Vězení
film
dokumentárnídistribučnístudentský
esej
5. ročníkKatedra dokumentární tvorby FAMUabsolventský
Česká republika
2010
2010
premiéra 10. 11. 2011 /přístupný/ (kino Bio Oko, Praha)
Filmová esej o klasických a postmoderních dohlížecích mechanismech.
Duracfilm, o.s., Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze
Duracfilm, DOCALLIANCEFILMS.COM
středometrážní
42 min
DCP 2-D, DVD
1:1,78
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, francouzsky, slovensky, rusky
české
české