Tři filmové povídky, uváděné pod titulem nejdelší z nich Radhošť, vznikly v koprodukci FAMU a České televize a představuje se jimi nejmladší generace filmařů. Pro všechny tři je společná podobná poetika, práce s neherci, zájem o hledání hodnot v takřka zapomenutých místech, kde v drsném kraji žijí svérázní lidé, z nichž mnozí dělají velice svérázné věci. – Krátký film Bohdana Slámy Zahrádka ráje (1994) je love story z malého nádraží, kde pracuje plachý pomocník Stáňa. Má přísnou tetičku a trpí strachem z žen. Nerad nakládá uhlí, ale je nepřekonatelný ve znalosti jízdních řádů. I když se tetičce nakonec podaří udělat ze Stáni ženáče, neznamená to, že se z něj stane opravdový muž. Prohlížení jízdních řádů v manželské posteli je poněkud jiná činnost, než baculatá Miluška od novomanžela očekává. Sbalí si tedy své saky paky a odstěhuje se k rodičům. Tehdy přijde znovu ke slovu tetička a její plán... Vtipná povídka, vyprávěná svižným tempem a s určitou nadsázkou, je rozdělena do krátkých kapitol. Výsledkem je smutná groteska se smutným hrdinou a s nečekaným koncem. – Středometrážní film Otevřená krajina svobodného muže natočil Pavel Göbl jako reálové cvičení třetího ročníku FAMU. Vypráví prázdninový příběh studenta, jenž řízením osudu zůstane trčet „na brigádě“ u podivínského samotářského kožkaře. Prožijí spolu pro oba dva nezapomenutelné léto. Student naučí kožkaře tančit a na oplátku (kromě toho, že bude umět čistit kožky) se začne dívat na svět poněkud jinýma očima. Režisér ani oba protagonisté nezastírají slabost pro dlouhé pohledy do krajiny a na horská úbočí, pro něž však ostatní obyvatelé blízké vesnice nemají porozumění. Výjimkou je pošťačka, která nosí kožkaři nejen poštu, ale i vyprané prádlo, přičemž neskrývá své pravé úmysly... – Středometrážní povídka Tomáše Dorušky Radhošť je ovlivněna valašskými mýty a také všudypřítomnou slivovicí. Když k dědovi Kolmačkovi přijede na návštěvu realistický zeť (představovaný frontmanem skupiny Mňága a Žďorp Petrem Fialou) se dvěma dětmi, aby mu pomohli sbírat kameny z pole, pobyt u svérázného staříka, který kromě vlastnoručně pálené slivovice miluje pohádky, okouzlí návštěvníky z města natolik, že i oni vstoupí na chvíli do světa kouzel a mýtů. Do děje od počátku vstupuje otázkami i neviděný režisér, aby se například dozvěděl, jak se do slivovice dává srdce. Snímek se natáčel dva roky v rožnovských lesích a je pozoruhodným kameramanským počinem: použité filtry, úhel i kompozice záběrů dotvářejí motto filmu, že „co není křivé, to není valašské“. – Snímek navazuje na podobné projekty Co chytneš v žitě (1998; r. Roman Vávra) a pásmo Šest statečných (1999). -kat-
Povídkový film.
Jana Mašíková (FAMU), Martin Kopřiva (ČT), Tereza Všetíčková, Pavel Borovan
Radhošť
Radhošť
Riedgost
povídkový film
hranýdistribučnístudentský
komedie, povídkový, smutná komedie
Česká republika
2001
1994, 1998, 2001
premiéra 4. 4. 2002 /přístupný/ (kino Bio Oko, Praha)
Nejvíc hledáme to, co máme před očima. Romance o slivovici a kamení. Film, ve kterém je všechno trochu nakřivo. Tam, kde rostou kameny, kde lidé potkávají víly, lukyně, tam je počátek vod, tam vede zelená turistická značka, tam je hora jménem Radhošť.
Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění, Jiří Konečný, ČESKÁ TELEVIZE, Televizní studio Ostrava (ČESKÁ TELEVIZE), TS Kateřiny Odnřejkové (Televizní studio Ostrava), TS Alice Nemanské a Heleny Slavíkové (ČESKÁ TELEVIZE), TS Pavla Borovana a Tomáše Dorušky (ČESKÁ TELEVIZE), Tomáš Doruška
Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění, Jiří Konečný, Česká televize, Tomáš Doruška
dlouhometrážní
92 min
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
Dolby Spectral Recording
česká
česky
bez titulků
české