Snímek Děvčátko je celovečerním debutem scenáristy a režiséra Benjamina Tučka (nar. 1972). Lyrický příběh sedmnáctileté Emy, která žije jen s matkou, se odehrává během tří dnů v odcizeném prostředí pražského panelákového sídliště. Ema touží po někom, kdo by ji miloval, proto se neohroženě a naivně vrhá do erotických vztahů. Pochopení posléze nachází jen u málomluvného muže, rozvážejícího opilce jejich auty (taxikáře bez taxíku). Na její stárnoucí matku samota doléhá mnohem tíživěji; její zoufalé hledání útěchy má však tragické vyústění. Do děje vstupují ještě Emin odvržený nápadník Viktor, který se nic netuše stane matčiným milencem na jednu noc, nesmělý voják Karel a jeho rodiče, utápějící se v nesmyslných hádkách. – Tuček klade důraz především na niterné pocity titulní hrdinky. Divák se tak spolu s Emou často ocitá na rozhraní snu a skutečnosti. Nejraději si Ema představuje svého otce, jehož nikdy nepoznala. Její sny ostatně stejně jako její život jsou úzce spjaty s pražskou sídlištní periférií. Tvůrce tento svět vidí s jeho specifickou atmosférou i obyvateli nezvykle plasticky. Je spíše pokorný a věcný, než by kritizoval či parodoval. Formální stránka jeho díla, v němž se prolínají různé časové roviny, snové scény i ostrá realita, je svým způsobem výjimečná a obohacuje i doplňuje introspektivní obsah. Tvůrci pro svou práci použili televizní systém CineAlta. Jedná se o formát High Definition Television, digitální záznam, který umožňuje vysoké rozlišení. Čeští filmaři (pracující s kamerou HDTV Sony FW 900) jsou nejspíše první, kdo tuto technologii ve střední Evropě použili. Zato jej s oblibou využívají například Lars von Trier, George Lucas či Wim Wenders. I když je Děvčátko Tučkovou první velkou samostatnou prací a má určité debutantské nedostatky, nelze autorovi upřít poctivost a výrazný režisérský rukopis.
Sedmnáctiletá Ema kouří ve vaně a představuje si svou matku, opalující se v plavkách na lehátku na střeše paneláku, jako by byla u moře. Je s ní muž (rovněž v plavkách), nejspíše Emin otec, kterého dívka nikdy nepoznala. Ten v poklidu skočí šipku z ploché střechy… – Ema jede brzy ráno v autě s milencem Viktorem (Vikym). Konstatuje, že se k sobě nehodí. Mladík poněkud znejistí. – Viktor málem nabourá kvůli opilcům, kteří vylézají z druhého auta a které přivezl tajuplný muž v černých brýlích a v kapuci (taxikář bez taxíku). – Ema vejde domů. Záznamník hlásí Eminým hlasem: „Ema má mámu, máma má Emu“. Ale není na něm žádná zpráva. Ema hodí do akvária fotografii, na níž je s Vikym. – Vstávající matka se s dcerou baví přes dveře koupelny a zlobí se, že přišla pozdě. Ema jí doporučuje, aby si našla nějakého chlapa. – Obě ženy, oblečené do sportovního, cvičí na střeše paneláku. Matka je nabitá energií, dívka ji znuděně následuje, ale nakonec se odváže i ona. – V autobuse si Ema povídá s kamarádkou Marií, která má v kočárku malé dítě. – Ema pracuje v secondhandu, jehož rastamanský šéf si stále brnká na kytaru. Zkouší si před zrcadlem, jak by vypadala těhotná. Pak se ochotně převléká před nesmělým vojákem Karlem, shánějícím něco atraktivního pro svou dívku. Rozpačitý Karel neví kam s očima. – Ema se šéfovi zbrkle omluví a v elegantním převlečení (vypůjčeném z krámu) tajně sleduje vojáčka. Vidí, jak v kadeřnictví dostane mladík košem od blonďaté kadeřnice Magdy. Její kolegyně (zejména prostořeká Věra) i zákaznice výjev pobaveně sledují. Ema vstoupí do podniku a přeje si, aby ji rozzlobená a nevrlá Magda ostříhala. – Večer. Emina matka sedí u baru v sídlištní restauraci, kde začíná pravidelné vystoupení country kapely Golden Horses. Zapřede hovor s Viktorem, aniž tuší, že mladík má něco společného s její dcerou. – Na parketu tančí rozjařená vadnoucí žena s očividně nespokojeným manželem. Ten se potom pohrdavě dohaduje s taxikářem, který je přišel odvézt jejich autem. – Ema pozoruje trojici před podnikem. Vejde dovnitř. Viktor předpokládá, že přišla za ním, a chlubí se, jak ho před chvílí balila prima ženská. Dívka však o něj nemá zájem; sleduje vojáčka, který se u baru systematicky opíjí. Karel posléze ztropí scénu a je z podniku vyhozen. – Ema se na záchodě marně dobývá do kabinky. Netuší, že je v ní zavřená její nervózní matka. – Dívka vyběhne ulevit si ven mezi kontejnery. Vidí ji přitom opilý voják, který se právě vyzvracel. Viktor před podnikem hledá Emu. Ta se před jeho očima záměrně vrhne na překvapeného Karla a líbá se s ním. – Večer s country hudbou v restauraci končí. Moderátor přiměje Eminu matku zazpívat karaoke. Žena unaveným hlasem zpívá písničku Mira Žbirky. Viktor ji při tom pozoruje. – Taxikář veze hádající se manželský pár. Z rádia zní stejná Žbirkova píseň. – Karel stojí na mostě přes silnici a odhodlává se ke skoku. Ema k němu dojde a nabídne se, že mu ukáže lepší místo na sebevraždu. – V autě si muž, sedící vedle taxikáře, z legrace nacpe do úst žárovku. Záhy se začne dusit. Žena panikaří, řidič zůstává klidný. – Karel má zavázané oči a vrávorá po okraji výpadovky. Ema jde za ním. Mladíka až na poslední chvíli zahlédne taxikář. Prudce zabrzdí. Muž konečně vyplivne žárovku. Se ženou vystoupí z vozu a pokračují pěšky. Taxikář zůstane s jejich autem na silnici. – Karel si povídá na střeše s Emou. Skočí do kontejneru se starým papírem. Dívka vleze za ním a líbá se s ním. – Manželský pár leží v posteli. Žena se chce milovat, ale muž ji znechuceně odmítne. – Karel přivede Emu domů a ve svém pokoji se s ní miluje. Jeho matka (tedy manželem odmítnutá žena) je vedle spícího muže žárlivě poslouchá přes zeď. – Ema si znovu vybavuje sen o rodičích na střeše paneláku. Vypráví Karlovi, který byl až dosud panic, o svých snech a o nepoznaném otci. – Nahá Ema se v obývacím pokoji střetne s Karlovým otcem. Rozpačitý muž se domnívá, že jde o synovu dívku Magdu, a pozve ji na večeři. – Šťastná Ema se setmělým sídlištěm vrací domů. Na zastávce potká taxikáře. V autobuse se spolu dají do řeči. Zvláštní muž mluví o tom, že mu nevadí jezdit za ritem autobusy. Varuje dívku, aby na sebe dávala pozor. – Ema přichází domů. Záznamník je opět bez vzkazu… – Ráno se dívka setká v kuchyni se zaskočeným Viktorem, který strávil noc s její matkou. Spokojená žena nabízí dceři kakao. – Ema si sbalí tašku, vezme si velkého plyšového medvěda a odejde z bytu. Se sluchátky na uších pozoruje v autobuse spolucestující. Okolo ní projíždí v autě Viktor s matkou, která se šťastně vyklání ze střešního okénka. – Do secondhandu přijde Karel. Ema mu oznámí, že utekla z domova. Ale voják ji nechce vzít k sobě. A nechce s ní už nic mít. Mluví stejnými slovy jako včera Viktor, když se k ránu vraceli domů. – Ema postává u rybníka za sídlištěm. – Znovu se vydá do kadeřnictví a znovu se nechá od Magdy učesat. - Karlovi rodiče se připravují na návštěvu synovy dívky. Zase se pohádají. – Emina matka je doma sama. – U prostřeného stolu čekají rodiče společně se synem na návštěvu. Atmosféra je napjatá. Zazní zvonek. – Ema zvoní u dveří. – Do bytu Karlových rodičů vstoupí usmířená Magda. Mladíkova matka ji nic netušíc oslovuje jako Emu. Ta zatím přišla za Marií. Ani tady však nemůže zůstat, protože k mladé mamince se má vrátit Slávek, s nímž se nepohodla. Dívky koupou miminko. Ema zase mluví o svém nepoznaném otci: zůstala prý matce jako nepodepsaná pohlednice z výletu. – Emina matka v černé paruce a ve večerních šatech jde do sídlištní restaurace, kde je dnes diskotéka. – Ema si s Marií povídá o jejím příteli Slávkovi, ale pak musí odejít. – Matce se udělá v podniku nevolno. Na toaletě se ptá kadeřnice Věry na prášek proti bolesti hlavy. Dívka jí dá z legrace pilulku s drogou. – Ema bloudí po sídlišti. Vybavují se jí útržky hovorů s Karlem, Viktorem a Marií. – Omámené matce se udělá na diskotéce zle. Na toaletě žena vidí v zrcadle svůj ztrhaný obličej. – Ema se zastaví v herně na čaj a posadí se k taxikáři, hrajícímu na automatu. Chtěla by prý někam odjet. Později se k němu přidá. Spolu naloží podnapilého majitele secondhandu do jeho luxusního auta a odjíždějí s ním. – Emina matka v omámení opustí podnik. – Na večeři u Karlových rodičů vládne trapné dusno. Matka nadále oslovuje Magdu jako Emu. Karlův otec se kadeřnice nesmyslně ptá, zda věří v posmrtný život. Návštěvnice sedí jako zařezaná. Rodiče si jako obvykle vjedou do vlasů. Rozzlobený otec odejde z bytu a nasedne do vozu. Matka za ním marně běží. – Taxikář spolu s Emou vezou opilce domů. – Emina matka vrávorá po silnici a rozrušený Karlův otec ji nešťastnou náhodou srazí… – V opilcově voze se mezi Emou a taxikářem nečekaně zjeví dívčina matka a pokládá hlavu na jejich ramena. – Doma čeká Ema s taxikářem na matku. Muž, který by podle dívky byl pro matku ten pravý, chce odejít. Ema ho přemlouvá, aby zůstal. Leží s hlavou v jeho klíně a on ji otcovsky hladí. Svěřuje se mu se svou nadějí, že potká něco krásného. Dívka opět sní svůj sen o matce a otci. – Taxikář s kapucí na hlavě odchází sídlištěm do mlhy. – Ráno na střeše paneláku sedí Ema v zahradním lehátku a drží v ruce matčiny lodičky. Po tvářích jí stékají slzy. – Záznamník omílá známou větu: „Ema má mámu, máma má Emu.“ -pp-
taxíkář bez taxíku
Emina matka
Marie, svobodná matka
Viktor
Karel
Magda, kadeřnice
Věra, kadeřnice
Karlova matka
Karlův otec
šéf secondhandu
moderátor
basa
bicí
kytara
klávesy
Jaroslav Kučera (ČT), Jan Otčenášek
Martin Kořínek, Jiří Koštýř (ČT)
Hudba k písni Miro Žbirka
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Jana Hubinská
Děvčátko
Děvčátko
Girlie
film
hranýdistribuční
tragikomedie
Česká republika
2002
2002
konec distribučního monopolu 30. 9. 2012
premiéra 19. 12. 2002 /přístupný/ (multiplex Village Cinemas Anděl, Praha)
...na cestě mezi byty, postelemi a sny...
dlouhometrážní
80 min
High Definition Television
35mm
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
česky, slovensky
bez titulků
anglické, české
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší střih
Petr Mrkous
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli
Jana Hubinská
Festival: 4. mezinárodní filmový festival Bratislava
2002
Bratislava / Slovensko
2. cena diváků