Režisérka Alice Nellis koncipovala svůj druhý celovečerní projekt Výlet ve stylové i motivické linii úspěšného debutu Ene bene (1999). Za základ jí posloužil vlastní scénář, postavený na živých, nejednoznačně vykreslených charakterech, který získal Maxima na Festivalu FAMU 2000 a v témže roce postoupil do finále Sundance International Screenwriting Festival. I tentokrát jsou alfou a omegou komorně laděného vyprávění vztahy členů jedné rodiny, pozornost je opět soustředěna na vztah matka-dcera a postava otce zůstává v pozadí, i když se k ní všechny protagonistky vztahují (v Ene bene byl otec nemocný a v závěru zemřel, zde už je půl roku po smrti). Znovu se vše točí kolem urny, tentokrát ovšem nikoli volební, nýbrž urny pohřební s popelem zemřelého. Generační spektrum je rozšířeno o postavu babičky a pravnuka a téma „politické“ je opět pojaté v širším smyslu: v předchozím filmu se týkalo voleb/povinnosti volit v životě, teď se dotýká rozděleného československého státu a rodiny rozdělené vinou špatné komunikace. Zatímco ovšem v Ene bene autorka své hrdiny pozorovala v dusnu letního maloměsta, teď je v dusnu vypravila na cestu. Ani žánr road movie však nemůže zabránit tomu, aby se hrdinové za zataženými okénky svých automobilů – luxusního Renaultu a rozhrkaného Wartburgu – nedusili ve vlastní šťávě... – Babička Valerie iniciuje převezení urny s popelem svého syna z Rakovníka, kde rodina žije, do Nového Mesta nad Váhom, což prý bylo posledním přáním zemřelého. Zatímco se těší do svého i synova rodiště a její pravnuk Leon se raduje z výletu, její puntičkářsky starostlivá snacha Milada se pokouší „za pochodu“ vyrovnat se s čerstvým vdovstvím i s letitě konfliktním vztahem ke dvěma dcerám. Ani ty se na cestu nevydávají kvůli otci. Těhotná Ilona se odjezdem paradoxně pokouší upozornit na svou existenci otupělého manžela, jehož nechává doma, zatímco její mladší sestra, frustrovaná Zuzana, si své partnerské břemeno v podobě submisivního muže Pavla bere s sebou. Během cesty se přizná k nevěře s bohémským milencem nejdříve matce a pak i manželovi, takže její dosud utajovaný poměr urychlí rodinnou krizi. V souladu s pravidly road movie se postavy během cesty „neposouvají“ jen v prostoru, ale především ve svých postojích a vztazích. Pohledy na jednotlivé aktéry se přitom mění podle toho, kdo s kým zrovna sedí v autě. – Na Ene bene autorka navazuje i obsazením: partu matky se opět ujala vynikající Iva Janžurová a v rolích dcer se objevují její skutečné dcery Sabina a Theodora (ta podobně pojatou roli hrála v předchozím filmu). Atraktivitu projektu má zvyšovat kosmopolitní „anglický“ soundtrack i obsazení známých tváří do vedlejších rolí (Dan Bárta, Jiří Macháček, Anna Geislerová, Kryštof Hádek). Postavu faráře režisérka svěřila slovenskému kolegovi Martinu Šulíkovi.
Zuzana stráví noc s milencem, malířem Luborem. Ráno se s ním loučí: musí jet s rodinou na Slovensko, ale raději by s ním odjela na jeho mlýn. Její tělnatá starší sestra Ilona, která je v pokročilém stupni těhotenství, si odjezd naopak prosadila: chce tak uniknout dusnému rodinnému klimatu, jež panuje v rodinném domku její nedávno ovdovělé matky Milady a babičky Valerie. Lhostejného manžela Vítka nechává doma, bere však s sebou pětiletého synka Leona, který s sebou všude nosí svého oblíbeného plyšového psa Žahoura. – Odjezdu předchází společný oběd. Matka chválí katalog výstavy (s fotkou i dílem Lubora), na němž se Zuzana podílela; ovšem jen jako grafička. Mladá žena rezignovala na vlastní umělecké ambice a živí se jako návrhářka vzorků na kachlíky, jež vyrábí a prodává její dobrácký manžel Pavel. – Matka všechny popohání. Zítra odpoledne musejí být v Novém Mestě nad Váhom kvůli rozptylu jejího manžela, který zemřel před půl rokem. Podle babičky si přál být pohřben ve svém i jejím rodišti. – Pavel do nablýskaného Renaulta naloží i kachlíky, jež hodlá cestou prodat. Ilona, Leon a babička se tísní v obstarožním Wartburgu, řízeném matkou. – První zastávka je vynucena tím, že se v kufru na urnu s otcovým popelem přilepil borůvkový koláč. Leon se k nelibosti nervózních dospělých živě zajímá o posmrtný život. Zuzana se marně pokouší dovolat z mobilu Lubora. – Protože spořivá matka si nekoupila dálniční známku, čeká rodinu cesta po okreskách. Zuzana pozve Ilonu k sobě do pohodlnějšího auta. Sestry se baví o matce, která se podle nich k jejich milovanému otci nehodila. – Během zastávky u benzinové pumpy babička se zetěm meditují nad obálkami erotických časopisů a povídají si o Iloně, která se v těhotenství zanedbává. Na záchodě si Zuzana zvědavě sáhne na sestřino břicho. – Po příjezdu do Telče vzpomíná maminka na náměstí, jak se tu při účinkování v komparzu seznámila s manželem. Během procházky se jí Zuzana svěří, že má milence. – Z hotelu Ilona telefonuje manželovi. Pak si povídá se švagrem. Pavel, který také trpí nadváhou, si – stejně jako předtím Zuzana – sáhne na její břicho. Potěší ji, když ji pochválí. Potom si vstřícný muž povídá s babičkou, která se rozhodla napsat ihned poslední vůli. – Milada s dcerou skončí procházku v místním baru. Nad koktejlem Jarní láska se dceři svěří, že nedávno dostala od muže podivný vzkaz ze záhrobí. Ukáže se však, že šlo o seznam Zuzaniných nákupů. Dcera matce vyčte, že si nikdy nevšimla podobnosti jejího rukopisu s otcovým. Nikdy se prý nezajímala o to, co ona a Ilona cítí, ale starala se pouze o vnější zdání. Když měly dívky problém, raději šly vždy za otcem. – Zuzana zkouší z toalety zavolat Luborovi. Do baru dorazí Pavel s babičkou. Muž vzápětí odvede rozrušenou manželku, která se nedovolala, do hotelu. Tam se mu bezradná žena přizná, že je mu nevěrná, protože jeho spolehlivost a laskavost ji už nudí. Během následující neklidné noci se příliš nevyspí nikdo kromě nic netušící Ilony. Pavel zastírá své zoufalství. – Ráno rodina pokračuje v cestě. Při objížďce kvůli záplavám pomůže na rozdíl od bavících se čumilů dostat z bahna uvízlou škodovku rozhádaných mladých milenců. – Na hraničním přechodu si zablácené cestovatele vyhlédne komisní slovenská celnice s kolegou. Nebýt jejího šéfa, který v hovoru projevil pochopení pro Pavlův smutek kvůli manželce, nedostali by se cestovatelé s urnou dál. – Zuzana, která se během zastávky telefonicky pohádala s milencem kvůli vyzrazení jejich vztahu, se teď pustí do Pavla. Při hádce havarují v kukuřičném poli. Manželům ani babičce se nic nestane, za své však vezmou kachlíky. Sestry navíc zjistí, že se z urny vysypal popel. Leon si ho trochu uschová do kapsičky v plyšovém psíkovi. Matka však dcery nenápadně uklidní: manželův popel zůstal doma a výlet se koná kvůli babičce, která se chce naposled podívat do rodného města. Pavel přenechá dlaždičky cikánům, kteří se postarají o odtažení převráceného auta. – Sestry v blízkém městečku dosypou urnu popelem z popelnice. Rodina pokračuje v cestě na etapy wartburgem. – Zničený Pavel se během čekání na tchyni konečně odhodlá říct Zuzaně svůj názor: za všechny problémy si může sama, protože je neschopná se k něčemu přinutit. – Po klidném obřadu na hřbitůvku má babička čas na obhlídku (komunisty zdevastovaného) města. Skoro nic už tady však nepoznává. - Rodina odpočívá v kavárně. Babičku nečekaně silně rozruší skupinka asijských běženců, kteří se domnívají, že jsou už v Německu. Stará žena omdlí a zemře. – Sklíčená rodina znovu vyhledá kněze kvůli babiččinu pohřbu. Milada však vzápětí chvíli zjistí, že v poslední vůli, sepsané v Telči (a právně neplatné), si tchyně přála být pohřbena v Rakovníku vedle svého muže. – V noci v hotelu konejší Pavel nešťastnou plačící Zuzanu; manželé se pomilují. Druhý den muž odjíždí vlakem s babiččinou rakví. Rodinku na nádraží nevěřícně pozorují přísná celnice s celníkem. – Cestou zpět wartburgem se dcery s matkou a Leonkem zastaví u místa včerejší nehody, kam někdo položil květiny. Milada se dcerám přizná, že to udělala ona. V urně totiž opravdu byl manželův popel... Zároveň jim vypráví, že si s mužem rozuměla lépe, než dcery mohly tušit; kdykoliv jim pomáhal, věděla o tom a podporovala ho. – Trojice usmířených žen pokračuje v cestě. Během další zastávky nic netušící Ilona vyklepe z břicha Leonova psa poslední zbytky otcova popela. -ap-
matka
Zuzana
Pavel
babička
Ilona
Leon
Vítek
Lubor
celnice
celník
šéf celníků
farář
slečna ze škodovky
mladík ze škodovky
číšník
servírka
cizí žena z WC
muž na ulici
mladík u pumpy
tanečník
kustod ze zámku
Vietnamec
Daniel Tůma (obrazy)
Tomáš Polák /klávesy/, Václav Luks /klávesy/, Samuel Pospíšil /klávesy/, Pavel Hrdlička /klávesy, trubka/, Pavel Karlík /baskytara/, Tomáš Kurfürst /bicí/, Jan Hladík /perkuse a trubka/, Milan Cimfe /perkuse/, Jaroslav Rouček /trubka/, Kája Pičman /trubka/, Ján Krigovský /fujara/, Markéta Andrštová /kytara/, Lubomír Maryška /tuba/, Petr Drešer /akordeon/, Miroslav Rovenský /lesní roh/, Hana Fleková /viola da gamba/, Epoque Quartet
Výlet
Výlet
Some Secrets
Výlet
Rakovník – Stará Turá
film
hranýdistribuční
psychologický, road movie
Česká republika, Slovensko
2002
2001
začátek natáčení 08/2001
premiéra 21. 3. 2002 /doporučená přístupnost od 12 let/ (kino Lucerna, Praha)
Co si doma neřeknete, dozvíte se cestou.
FILMIA s. r. o., ČESKÁ TELEVIZE, TS Helena Slavíková – Alice Nemanská (ČESKÁ TELEVIZE), Ars Media s. r. o., AMP, spol. s r. o. STUDIO VIRTUAL, Barrandov Studio a.s. (spolupráce), MILK AND HONEY, spol. s r. o., Universal Production Partners, a. s., Allied VideoAssist Rental, Bystrouška, spol. s r.o., Construction Heads s. r. o., Film 1635, spol. s r.o., Catering Petricard 2000 s. r. o.
dlouhometrážní
100 min
35mm
1:1,85
barevný
zvukový
Dolby Spectral Recording
česká
česky
anglické, bez titulků
české
Festival: 10. FEBIOFEST 2003
2003
Praha / Česká republika
Cena Kristián za nejpozoruhodnější tvůrčí čin roku 2002 v oblasti hrané tvorby pro kina, televizi nebo video
Alice Nellis
Cena udělena 31. 1. 2003.
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Cena filmové kritiky
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší kamera
Ramūnas Greičius
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší scénář
Alice Nellis
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší film
Pavel Šolc
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší rol
Theodora Remundová
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší režie
Alice Nellis
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší kostýmy
Kateřina Štefková
Akce: Český lev 2002 – Nominace
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli
Igor Bareš
Akce: Český lev 2002
2003
Praha / Česká republika
Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli
Iva Janžurová
Festival: 24. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2002
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena FITES za nejlepší scénář
Alice Nellis
Akce: Evropské filmové ceny 2002 – Nominace
2002
Berlín / Spolková republika Německo
Evropská filmová cena
Prezidium České filmové a televizní akademie doporučilo 4. 6. 2002 film Evropské filmové akademii pro nominaci na Evropské filmové ceny 2002 (spolu s filmy Divoké včely, Rok Mábla, Babí léto); Evropská filmová akademie (EFA) zařadila film do užšího výběru titulů usilujících o nominaci na Evropskou filmovou cenu
Festival: FINÁLE PLZEŇ 2002
2002
Plzeň / Česká republika
Zvláštní ocenění Mezinárodní federace filmových klubů (FICC)
Za originální pojetí rodinných vztahů.
Festival: 24. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2002
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena za nejlepší ženský herecký výkon
Iva Janžurová
Festival: 50. mezinárodní filmový festival San Sebastián
2002
San Sebastián / Španělsko
Cena nových režisérů
Festival: 24. festival české filmové a televizní komedie Novoměstský hrnec smíchu Nové Město nad Metují
2002
Nové Město nad Metují / Česká republika
Cena poroty za výtvarný počin
Ramūnas Greičius
za kameru filmu