Komorní snímek Druhé dějství natočil režisér Olmo Omerzu jako bakalářský film katedry režie FAMU. Úsporným způsobem s použitím minima dialogů vypráví příběh mladých manželů Martina a Cílie. Muž prochází osobní krizí a cítí potřebu větší svobody nejen ve vztahu. Přestane chodit do nezáživné práce a rozhodne se odjet pryč. Křehká Cílie, která žije spokojeně ve stereotypu a o manželových pocitech nic netuší, jede s ním; považuje spontánní výlet za opožděnou svatební cestu. V italském Terstu však už nelze vztah zachránit a mladá žena si uvědomí, že k vzájemnému odcizení došlo již dříve. – Hlavní roli ztvárnil Petr Marek, herec, režisér, filmový teoretik, pedagog FAMU a hudebník. -dh-
Třicátník Martin doma překládá knihu, v níž majitelka zapálí svůj hotel i s hosty. Jeho žena Cílie si chce překlad přečíst, ale Martin ho ještě nedokončil a pochybuje, že ho kdy dodělá; běžně překládá jen příručky k autům. – Úvodní titulek. – Martin tvrdí příteli v kavárně, že je spokojen: oženil se, má auto, pracuje v automobilce. Cynický a namyšlený kamarád ho moc neposlouchá; zvedne se k odchodu na nádraží, odkud jede na dalekou cestu. – Martin se domů vrátí trochu napitý, Cílii to překvapí. – Dívka se baví s přítelkyní, která si pořád stěhuje a která nemá dlouhodobé vztahy. Martin v duchu uvažuje o tom, že manželka přitahuje zoufalce. – Mladá žena se zasní nad pohledem od Martinova přítele. Navrhne manželovi, že by mohli také někam jet. Martin nereaguje. – Muž ženě vysvětlí, že je občas rád sám. – Za Cílií přijde kamarádka, ale doma je jen Martin. Ten přestal chodit do práce, ale manželka o tom neví. S kamarádkou řeší, zda má člověk živit z lásky někoho, kdo nepracuje. Pak ji začne svádět, ale po chvíli se zarazí. Mladá žena raději odejde. – Cílie přizná Martinovi, že ji miluje chlapeček Jakub, kterého po večerech hlídá. – Martin si balí věci a chce odjet někam pryč. Nabídne zaskočené ženě, aby vyrazila na cestu s ním. Jedou v noci po dálnici. Cílie nad ránem volá do práce. Martin předstírá, že tam volá také. – V Terstu dvojice povečeří v hotelu. Recepční (či majitelka hotelu?) si je nápadně prohlíží. Pár má peníze jen na pár dní. Cílie se domnívá, že Martin chce doma překládat a nabídne mu proto, že si najde další hlídání. Muž jí to vyvrátí. – Cílie se v noci probudí sama v hotelovém pokoji. Martin nenechal žádný vzkaz, a tak čeká na recepci. Je znepokojená. Zatím její partner během jízdy autem pozoruje setmělé přístaviště. Nad ránem se vrátí do hotelu. Recepční chce hned zaplatit a žádá, aby dvojice opustila hotel. Martin po nočním výletě spí, Cílie ho s pláčem pozoruje. – Martin si myslí, že nic špatného neudělal. Podle Cílie chtěl odejít už doma. – Na poloprázdné městské pláži je typický ruch. -dh-
Snímek byl v kinech uváděn v pásmu s titulem Bába (2008; režie Zuzana Kirchnerová).
Cesare Pavese (povídka)
Tomáš Vach, Klára Botlíková, Pavel Svatoň, Helena Machová, Jana Mašíková
Sergej Prokofjev (Accordion Tribe)
Druhé dějství
Druhé dějství
The Second Act
film
hranýdistribučnístudentský
psychologický
3. ročníkKatedra režie FAMUbakalářský
Česká republika
2008
2008
premiéra 19. 11. 2009 /doporučená přístupnost od 15 let/
bez sloganu
Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze
středometrážní
43 min
35mm
1:1,37
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, anglicky, italsky
bez titulků
anglické, české