Herec a režisér Jan Kačer se rozhodl „narušit“ nemocnému kolegovi Pavlu Landovskému „odcházení“, k němuž se starý nemocný muž uchýlil do samoty venkovského stavení. Proto inicioval motivační shledání bývalých přátel s cílem alespoň formálně nastudovat pacientovu hru Hodinový hoteliér. K „ozdravnému projektu“ se přidal Vladimír Pucholt, a byl přizván syn dalších zúčastněných, Libuše Šafránkové a Josefa Abrháma, dokumentarista Josef Abrhám (nar. 1977), aby průběh celé akce zaznamenal. Původně soukromý materiál (2011), pořizovaný spontánně, byl posléze s velkými nároky na střih několikrát upraven až do konečné distribuční verze. – Snímek Hoteliér je intimní poctou tvořivé vášni, přátelství, trvalým hodnotám a morální úrovni stárnoucích osobností českého herectví. Základní linie studování divadelního textu je překryta nasazením „restartovat“ kolegu i dalšími způsoby. Živelnému projevu Pavla Landovského „bez servítků“ protiřečí trpělivý, laskavý a noblesní přístup Vladimíra Pucholta. K zanícenému Janu Kačerovi je v opozici starostlivá Libuše Šafránková; jejich názorová konfrontace, jež jde až na dřeň, je jedním z kulminačních bodů dokumentu. Snímek vrcholí čteným „představením“ před spřáteleným publikem. Myšlenka byla naplněna, Lanďák i přes své handicapy viditelně pookřál. – Ojedinělý snímek zaznamenal velmi osobní, duševní i fyzické okamžiky. Z etických důvodů je diskutabilní ne jeho vznik, ale jeho uvedení v kinech. Černobílé předěly v podobě bílých koní ve sněhu působí ovšem v hlubokém tématu příliš povrchně. – Hra Hodinový hoteliér byla poprvé nastudována v roce 1969 v Činoherním klubu režisérem Evaldem Schormem a hráli v ní Oldřich Nový, Miroslav Homola, Jana Břežková a František Husák. Její text letos vyšel v nakladatelství Akropolis ve sborníku Hodinový hoteliér a jiné povídky. -kk-
Jan Kačer, Pavel Landovský, Josef Abrhám, Vladimír Pucholt. Filmové a divadelní hvězdy 60. let, které společně zakládaly legendární Činoherní klub. Zlatou éru divadla ukončila v roce 1968 okupace Československa, která vyústila v emigraci a zákaz činnosti některých z nich. Po 45 letech se setkávají znovu. – Jan Kačer organizuje setkání na chalupě u nemocného Pavla Landovského. Na letišti vítá Vladimíra Pucholta, který je lékařem v Kanadě. – Na venkově se přátelé scházejí nad textem hry Hodinový hoteliér, kterou Landovský kdysi napsal. Herec se od počátku projevuje negativně, stále opakuje, že chce mít pokoj a chce umřít. Při zkouškách mu klidný Kačer i přes jeho nevybíravé protesty napovídá. Přátelé jsou shovívaví. Pucholt se snaží na nedisciplinovaného pacienta působit. – Po příjezdu Josefa Abrháma a Libuše Šafránkové se herečka s Kačerem v ústraní pře o celé akci. Ona prosazuje komorní verzi, pouhé natočení zkoušky, neboť odmítá ukazovat „umírání v přímém přenosu“. Kačer jí oponuje, doufal, že ona i její manžel pochopí, že vše má starému kolegovi pomoci. Zklamaný a zaskočený Kačer její strach o Landovského zdraví nemíní uznat jako argument: musí se hrát „na smrt“, navíc mají tu přece lékaře. Na rozdíl od kolegyně veřejné vystoupení nevnímá jako hyenismus. Spor skončí tím, že herečka se rozhodne nepodílet se na představení. – Všudypřítomní filmaři jsou častým terčem Lanďákova nadávání. Ve vzduchu „visí“ názorové rozpory. – Nad kachní pečení přátelé probírají vzpomínky, rekapitulují a mírně se popichují. Landovský protestuje proti jejich opatrovnickému sekýrování. – Kačer se vrací ke svému záměru. Chápal ho jako terapii nejenom pro Landovského, ale i pro sebe. – Pucholt druhý den v Praze Kačera uklidňuje. Považuje za důležité pobýt alespoň krátký čas společně. Ať už vznikne cokoliv, bude to pro ně cenné, neboť hru, kterou Lanďák před čtyřiceti lety napsal o stáří, teď sám prožívá. – Dvojice se vrací na venkov. Landovský řve, ostatní to berou jako jeho projev života. Pucholt si odpovědně opakuje text, i když chvílemi má také všeho dost. – Kačer se domnívá, že mohou ještě něco předvést s jiskrou, ačkoliv jsou už staří. – Osazenstvo stavení telefonuje s režisérem Krejčíkem, poté pokračuje ve zkouškách. Přijede Kristýna Hrušínská, která zastoupila paní Šafránkovou. – Kačer znovu rozebírá složitou situaci. Je přesvědčen, že se musí riskovat. Landovského stále irituje Kačerova nápověda, přestože ji chvílemi potřebuje; poznamenává, že přece tu hru sám napsal. – Při čteném představení pro přátele a známé jsou pak všichni v pohodě. -kk-
Jana Hádková (ČT), Ivana Miloševičová-Pauerová (ČT)
Petr Morávek (ČT), Jana Kabátová (ČT)
Dani Robinson, Otto Hejnic
Hoteliér
Hoteliér
Hotelier
Hodinový hoteliér
film
dokumentárnídistribuční
umělecký
Česká republika
2013
2013
premiéra 31. 10. 2013 /přístupné bez omezení/
Dokudrama Josefa Abrháma. Dokudrama o hraní, stáří, tvorbě a pevném přátelství.
dlouhometrážní
75 min
DCP 2-D
barevný
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
Akce: 21. výroční ceny Český lev 2014 za filmovou tvorbu roku 2013
2014
Praha / Česká republika
Nejlepší dokumentární film
Josef Abrhám ml.
Akce: Ceny Trilobit Beroun 2013, Cena Vladislava Vančury a Čestná uznání FITES – Českého filmového a televizního svazu, Nadace Český literární fond a města Beroun za původní díla domácí filmové a televizní tvorby
2014
Beroun / Česká republika
Ceny poroty
Josef Abrhám ml.