Celovečerní absolventský snímek režisérky Eriky Hníkové Ženy pro měny se svým námětem vydává na tenký led kritiky dnešní konzumní společnosti. Publicisticky zpracovaný dokument na aktuální téma mediálně utvářeného „standardu ženské krásy“ byl natáčen časosběrnou metodou v průběhu jednoho roku. Režisérka, která docílila u protagonistek nezvyklé otevřenosti, často vstupuje do děje jako tazatelka. Ke zdůraznění rozsahu zobrazovaných problémů zařazuje alarmující statistické údaje ve formě titulků. Nezalekla se ani použití drastických záběrů z plastických operací. Druhou, konečnou verzi filmu uvádí v distribuci pro kina na nosiči DVD (tzv. public video) společnost Bontonfilm. (Jedna kopie má anglické titulky.) – V úvodu režisérka zkoumá vytváření mediálního obrazu ženského těla; ten je ovlivněn diktátem peněz a má celospolečenský dosah. Pokouší se objektivně vyzpovídat šéfredaktorku prestižního měsíčníku Cosmopolitan, který se jako jeden z řady podobných časopisů významně podílí na současné posedlosti kultem krásy. Vyptává se i několika dalších zástupkyň vydavatelství Stratosféra, jež spoluvytváří fenomén dokonalého ženského těla. Později toto téma režisérka pozvolna opouští a sleduje individuální osudy vybraných hrdinek. K postižení problémů volí několik „prototypů“ žen, jejichž názory, představy a osudy vzájemně konfrontuje. Ženské hrdinky, které v různých intencích přemýšlejí o svém těle a také s ním rozdílně nakládají, jsou tak nemilosrdně podrobeny analytickému a srovnávacímu pohledu, jenž záměrně upozaďuje jakékoliv jiné životní potřeby či události. Zakladačka plechů Eva bude sama se sebou spokojená až po plastické operaci povadlých prsů, pro studentku Karolínu se její tělo stalo objektem přehnané kosmetické péče, účetní Magda jej naopak trápí neustálými dietami a sportovně založená gymnazistka Zuzana přichází do modelingové soutěže, a během roku se z nevinné dívky stává možnou budoucí ikonou z módních časopisů. Z mozaiky ženských těl a posedlostí je tak vytvořen tragikomický příběh o obyčejných ženách, které přijímají současný ideál ženské krásy a chtějí se mu co nejvíce přiblížit. – První verze snímku, která sklidila několik ocenění, měla copyright 2003.
Studentky VŠE Karolína a Linda při toulkách po buticích svorně tvrdí, že krása je v životě hodně důležitá; proto sledují módní trendy. – Šéfredaktorka prestižního časopisu Cosmopolitan Sabrina Karasová soudí, že články o ženském sexu jsou podle čtenářské odezvy velmi vítané. – Karolína s Lindou procházejí nákupním centrem Flóra a komentují nabídku oblečení. – Dominika Pospíšilová, ředitelka kosmetického oddělení vydavatelství Stratosféra, předvede skříň plnou krémů proti vráskám. Pod společnost spadá i modelingová agentura Company Models, kterou vede Lenka Jochová. – Sabrina tvrdí, že Cosmopolitan je určen pro moderní ženu a zabývá se tedy komplexně jejím tělem. – Členky anarchofeministické skupiny pořádají v Praze demonstraci s koncertem. Soudí, že žena je v dnešní době tržní kapitál. – Jedna ze tří gymnazistek z Hradce Králové, hubená a pihovatá Zuzana, se sice účastní castingu do soutěže Topmodelka nového tisíciletí, avšak na rozdíl od obou dalších dívek neusiluje o to, stát se modelkou. Jen si chce vyzkoušet něco nového. – Karolína se chlubí rozsáhlou kosmetickou „výbavou“ své koupelny. – V balicí firmě vydavatelství vkládají desítky žen do časopisů reklamní kosmetické vzorky. – Šéfka agentury Company Models tvrdí, že dnes je u modelek důležitá především osobnost. – Podle šéfredaktorky se Cosmopolitan snaží v článcích povzbudit toleranci žen vůči vlastnímu tělu. Podle anarchofeministek však časopis především diktuje, jak má žena vypadat. – Karolína předvede „americkou“ metodu bělení zubů. – Dominika se domnívá, že mnoho čtenářek dělá ze svého těla „hotovou vědu“. – Anarchofeministky sice protestují proti předražené kosmetice, ale ani ony se nevzdávají např. líčení. – Dominika tvrdí, že se lidé svobodně stávají otroky kosmetické mašinerie. – Karolína si aplikuje krém s přesvědčením, že je přirozené, aby se člověk snažil dobře vypadat. Neztrácí prý svobodu tím, že se o sebe stará. – V ČR se utratí za kosmetické výrobky ročně cca 7 832 000 000 korun. – Sabrině Karasové je ve skutečnosti jedno, co lidé po přečtení časopisu dělají. – Zakladačka plechů Eva se ve svém středním věku rozhodla pro plastiku prsou. Je přesvědčená, že se na těle dá pracovat, konkrétně sportem, ale povadlá prsa vyřeší jen kosmetická operace. – Šéfredaktorka Cosmopolitanu soudí, že nabízí určitý servis, ale že s lidmi nemanipuluje. Podle anarchofeministek se Sabrina zříká odpovědnosti za to, co produkuje. – Karolína předvádí své oblíbené oblečení, nakoupené v zahraničí. - Před budovou Národního muzea si mladý fotograf vydavatelství Stratosféra Martin Matějíček „aranžuje“ dívku s časopisem. Přiznává, že tuto práci rád přepočítává na dobře vydělané peníze. – Dominika zmiňuje časopis Vogue, který v 60. letech „objevil“ celulitidu a spustil „léčebnou“ kampaň. – V ČR se utratí za ženské časopisy ročně cca 1 096 000 000 korun. – Eva konzultuje zákrok, k němuž se odhodlala, s plastickým chirurgem. – Tři gymnazistky z modelingové soutěže vyprávějí, co by na svém těle chtěly změnit. – Zpěvačka Dara Rolins si nechala udělat plastiku prsou, neboť měla mindrák a chtěla se ho zbavit. A mluví o tom naprosto otevřeně. – Feministky si myslí, že řada plastických operací tělo nevratně zohaví. – Dara na plastiku nešla kvůli diktátu krásy těla, ale ze své vnitřní potřeby. – Režisérka se snaží Sabrině předat leták od anarchofeministek. Žena odmítne nabízenou konfrontaci. Avšak jako jediná ze šéfredaktorek luxusních časopisů umožnila natáčení. – Za časopis Cosmopolitan se v ČR v roce 2003 utratilo cca 75 238 911 korun. – Gymnazistka usuzuje, že ženy po plastice prsou touží po úpravě dalších a dalších částí těla. – Eva „vysází“ na stůl padesát tisíc korun, určených k uhrazení operace. Doufá, že tato jednorázová investice se jí nakonec vyplatí. – Karolína si v obchodě vybere oblečení, ve kterém chce vypadat sexy. – Pro Evu je důležité cítit se ve svém těle dobře. Ukazuje šaty, jež jí snad díky operaci později dobře padnou. – Zuzana se při castingu dostane do dalšího kola. – Režisérka před soukromým sanatoriem marně přemlouvá Evu, aby plastickou operaci zrušila. – Zuzana uspěla a postoupila do semifinále. Musí prý však trochu „zapracovat“ na svých proporcích. – Plastický chirurg dr. Tomáš Doležal voperovává Evě implantáty. – Zuzana ukazuje své medaile z volejbalových turnajů. – Účetní Magda si doma zkouší o číslo menší kostým, do něhož se snaží zhubnout. – Zuzanu s ostatními děvčaty v semifinále soutěže sleduje výběrová komise. – V ČR se utratí za hubnoucí prostředky ročně cca 1 927 000 000 korun. – Magda ukazuje obaly nejrůznějších přípravků na hubnutí, které postupně vyzkoušela. A bez efektu. Jedině cvičení prý přináší aspoň nějaké výsledky. – Daře Rolins je jedno, jestli jako celebrita někoho ovlivňuje. – Režisérka zpovídá chirurga při operaci. Uvažuje, zda Evina touha po plastice prsou neleží někde hlouběji v psychice. – Zuzana postoupila do celorepublikového kola. Její matka zvažuje, zda má dcera, kterou láká svět, a zároveň se nechce změnit, podepsat smlouvu a vstoupit do světa modelingu. – Magda zhubla dva kilogramy. Kostým jí hned lépe padne. – Dr. Doležal prý musí být přesvědčený o tom, že operace pacientovi pomůže, jinak by ji nedělal. – V ČR se utratí za plastické estetické operace ročně cca 1 636 000 000 korun. – Zuzana je na generálce finále již smířena s tím, že bude předváděna jako produkt. – Magda si pouští „hubnoucí“ cédéčko. – Zuzanině matce se zdá, jako by na profesionálních fotkách, jež jsou výsledkem roční práce, ani nebyla její dcera. Ví, že se dívka změnila, není si však jistá, zda je to dobré. – Eva poprvé spatří operovaná prsa se silikonovými implantáty. Má velké bolesti. – Magda zhodnotí i cédéčko na hubnutí jako podvod. – Eva si po plastice vyzkouší oblíbené šaty, ale prsa v nich opět „nesedí“. – Zuzana je ve finále vybrána do vítězné trojice. – V ČR je ročně hospitalizováno cca 760 žen s mentální anorexií nebo bulimií. – Magda konečně obleče kostým, protože cvičila a nejedla. – Karolína dostudovala vysokou školu a zúčastnila se reality show v USA, kde reprezentovala Českou republiku. – Eva sice nelituje vynaložených peněz, ale nepříliš spokojeně předvede prsa už po druhé operaci; vážně zvažuje ještě třetí zákrok. – Zuzana přešla na gymnáziu na individuální studijní plán a po měsíci v Paříži se chystá na cestu do Japonska. Volejbal už nehraje. – V roce 2002 spáchalo sebevraždu v ČR 329 žen. Osmnáct z nich uvedlo jako jeden z důvodů sebevraždy, že neodpovídají současnému ideálu krásy... -zz-
plastický chirurg
zakladačka plechů v továrně Škoda
studentka gymnázia
studentka VŠE
ředitelka modelingové agentury Company Models
šéfredaktorka časopisu Cosmopolitan
studentka VŠE
fotograf vydavatelství Stratosféra
ředitelka kosmetického oddělení vydavatelství Stratosféra
studentka gymnázia
matka Zuzany
česká a slovenská celebrita
účetní
studentka střední odborné školy
Ženy pro měny
Ženy pro měny
The Beauty Exchange
film
dokumentárnídistribučnístudentský
sociální
5. ročníkKatedra dokumentární tvorby FAMUabsolventský
Česká republika
2004
2003
slavnostní premiéra 16. 11. 2004 (kino Světozor, Praha)
distribuční premiéra 18. 11. 2004 /přístupný/
Film o koloběhu peněz kolem ženských těl ve společnosti. Tragikomedie ženského života.
endorfilm s.r.o., Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze
dlouhometrážní
77 min
Betacam, DVCAM
DVD
1:1,78
barevný
zvukový
Dolby Digital, digitální zvuk
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 7. mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava
2003
Jihlava / Česká republika
Cena diváků
Festival: Festival FAMU 2003, Praha
2003
Praha / Česká republika
Zvláštní ocenění v kategorii Nejlepší film festivalu
Festival: Festival FAMU 2003, Praha
2003
Praha / Česká republika
Maxim za produkci
N. Nunankadičová, J. Hlavsa, Š. Dvořáková, E. Hníková