Melodrama Gustava Machatého Ze soboty na neděli bývá v autorově tvorbě zmiňováno méně než slavnější erotická dramata Erotikon (1929) a Extase (1932), dosahuje však srovnatelných kvalit. Machatý se opět obklopil štábem spolehlivých spolupracovníků (na námětu a scénáři s ním spolupracoval Vítězslav Nezval, za kameru se postavil Václav Vích, hudbu složil Jaroslav Ježek a architektem byl Alexander Hackenschmied). Snímek vyniká realistickým pohledem na noční život Prahy na přelomu 20. a 30. let 20. století. Je však ozvláštněn poetickým pohledem, některými avantgardními postupy a hrou se symboly, asociacemi i náznaky. Současně je vzácnou ukázkou, jak v začátcích výroby zvukových filmů bylo možné pracovat se zvukovou, hudební i ruchovou složkou, využívající kontrapunkt k obrazu. Kromě Jiřiny Šejbalové a debutující Magdy Maděrové zaujme především sympatický herecký projev L. H. Struny, jenž byl zejména v období němého filmu pravidelně obsazován do záporných úloh. – Digitálně restaurovaný snímek vrátil roku 2017 Národní filmový archiv do kin osmdesát šest let po původní premiéře v roce 1931. Slavnostní obnovená premiéra se uskutečnila v pražském Kině Pilotů 8. března 2017 a snímek byl též uveden v rámci přehlídky českých filmů Extáze a ironie: český film 1927–1943 v Muzeu moderního umění v New Yorku (MoMA) v dubnu 2017. Za finanční podpory z Islandu, Lichtenštejnska, Norska, Ministerstva kultury České republiky a za partnerství Norské národní knihovny a sdružení Cesnet proběhlo v roce 2016 restaurování v laboratoři Magyar Filmlabor v Budapešti. Dochovaný vzácný originální negativ nemohl být pro svůj stav použit k digitalizaci. Současně se nedochovala žádná původní kopie ze 30. let. Digitalizace obrazu byla proto provedena z nejlépe dochované kopie (vyrobená v 60. letech). Na základě testů byl pro digitalizaci zvuku vybrán duplikační pozitiv. Archiv uchovává kromě originálního negativu obrazu též francouzsky namluvenou kopii. Na vyžádání byl film distribuován s anglickými podtitulky a mohla být též uspořádána krátká přednáška a prezentace digitálního restaurování filmu s ukázkam. –jl–
Dvě písařky, skromná Máňa a protřelá Nany, bydlí v jednom bytě, ale kvůli rozdílnosti povah spolu příliš nekamarádí. Po sobotní směně zavolá Nany postarší zámožný a vilný Ervín. Pozve dívku, která využívá náklonnosti mužů, na večeři, a ta s sebou vezme i Máňu. Ervín je zaveze do baru a seznámí je s elegantním přítelem Pavlem. Po jídle se společnost věnuje pití. Máňa, nezvyklá na alkohol, se přiopije. Nany tančí s Pavlem. Ervín se pokusí Máňu svést a do ruky jí vsune tisícikorunu. Ta ho rázně odmítne a odejde na toaletu. Muž proto dá bankovku do dívčiny kabelky. Na toaletě Máňa marně prosí Nany, aby mohla jít domů, že se jí to hnusí. Dívky se vrátí ke stolu. Později za deštivé noci přijede čtveřice před hotel. Když Máňa vidí, že je muži nezavezli domů, uteče. Před deštěm se schová do pochybného podniku. Zde si omylem sedne na klobouk sympatického sazeče Karla. Když se tu strhne rvačka, Karel s Máňou uteče. Žena má poničené šaty a bydlí až na druhém konci města. Karel má byt nedaleko. Oba mladí lidé zajdou do kostela. Nakonec Máňa po krátkém váhání přijme mužovu nabídku, že se u něj doma může upravit a osušit šaty. Ve skromném pavlačovém bytě Karel nabídne dívce župan po zemřelé matce a připraví kávu. Máně je tam dobře a málem usne. Pár v sobě postupně najde zalíbení. Karel při žehlení omylem propálí dívčiny šaty. Máňa ho pošle k sobě, aby přinesl od Nany její šaty. Rozčilená spolubydlící dá Karlovi pro kolegyni dopis se vzkazem od Ervína, aby mu vrátila tisícikorunu. Dvojice si dopis přečte a Máňa, tvrdící, že nic nedostala, ke svému překvapení v kabelce bankovku objeví. Karel je tím zklamán a mladá žena se zdrcená vrátí domů. Napíše vzkaz na rozloučenou a pustí si plyn. Karel si záhy uvědomí, že dívka, kterou v noci poznal, nemůže být tak špatná, a rozběhne se za ní. Když se prodírá davem s ženskou kabelkou, zatkne ho strážník. V předtuše, že se jeho lásce něco stalo, sazeč na komisařství prosí, aby s ním strážník zašel k ní do bytu. Oba muži dívku na poslední chvíli zachrání. Písařky pracují v kanceláři. Šťastné Máně sem zatelefonuje Karel. –jl–
Roku 1932 byl film upraven do francouzské verze pod názvem D'une nuit a l'autre. Národní filmový archiv archivuje francouzsky namluvenou kopii KK-A 1836,5 m.
Snímek byl v roce 2016 digitálně restaurován.
sazeč Karel Benda
písařka Máňa
písařka Nany
továrník Ervín
Pavel, Ervínův přítel
rozhlasový hlasatel
návštěvnice baru
opilec v kavárně
opilec v kavárně
opilec v kavárně
opilec v kavárně
policejní komisař
tanečník v baru
tanečnice v baru
tanečník v baru
tanečnice v baru
kočébr
návštěvník v kavárně
strážník
zpěvák v baru
číšník v baru
Willy Ströminger (fotograf)
Bedřich Smetana (Prodaná nevěsta /Proč bychom se netěšili/)
Melody Boys (Dirigent R. A. Dvorský)
Hudba k písni Jaroslav Ježek
Text písně Vítězslav Nezval
Zpívá Jaroslav GradwohlR. A. DvorskýJiřina ŠejbalováMagda Maděrovámužský hlas
Hudba k písni Jaroslav Ježek
Text písně Vítězslav Nezval
Zpívá R. A. DvorskýMagda Maděrovámužský hlassbor
Zpívá František SauerMiloslav SvobodaFrantišek ŘíhaJan Richter
Ze soboty na neděli
Ze soboty na neděli
From Saturday to Sunday
Cesta kolem štěstí / Noc splnění / Chtíč / Extase / Sobota / Noc splněné touhy
film
hranýdistribuční
drama
Československo
1931
1931
začátek natáčení 26. 2. 1931
datum cenzury 24. 4. 1931
vyřazení z distribuce 30. 6. 1990
premiéra 1. 5. 1931 /nepřístupný mládeži/ (kina Fénix /2 týdny/ a Lucerna /2 týdny/, Praha)
obnovená premiéra 2. 3. 2017 /nepřístupné pro děti do 15 let/
Český mluvicí a zvukový film. (1931) / Digitálně restaurovaný film #zpetvkinech. (2017)
Lloyd (původní 1931), Národní filmový archiv (obnovená 2017)
dlouhometrážní
72 min
2 050 metrů
35mm , DCP 2-D, BRD
1:1,19
černobílý
zvukový
Tobis – Klang
česká, francouzská
česky
bez titulků
české
Akce: Anketa Českého rozhlasu – Kánon100 (nejoblíbenější umělecká díla posledních 100 let)
2018
Praha / Česká republika
9. místo v anketě odborníků
výsledky vyhlášeny v září 2018 v kategorii Film ankety patnácti filmových odborníků
Ve dnech 29. srpna až 2. září 2017 se v Mariánských Lázních uskuteční druhý ročník Marienbad Film Festivalu. Festival na...
Po <em>Případu pro začínajícího kata</em> (v doprovodu <em>Postavy k podpírání</em>) a <em>Ikarii XB1</em> vydal Národní...
Podobně jako Fritz Lang v krimithrilleru Vrah mezi námi (1931), René Clair v komedii Pod střechami Paříže (1930) nebo Al...