Gustav Machatý

režisér, scenárista, herec, pedagog

Datum narození

9. 5. 1901

Místo narození

Praha, Rakousko-Uhersko

Datum úmrtí

13. 12. 1963

Místo úmrtí

Mnichov, Západní Německo

Alternativní jména

Augustín Otokar Jan Machatý (rodné jméno)

Životopis

GUSTAV MACHATÝ (vl. jm. Augustín Otokar Jan Machatý; nar. 9.5.1901, Praha – zem. 13.12.1963, Mnichov, SRN) byl synem zámožného pražského obchodníka a majitele realit. Začínal jako pomocník promítače a klavírista ve dvou pražských kinech. V roce 1918 byl zaměstnancem Pragafilmu a Excelsiorfilmu a poprvé se objevil na plátně jako herec. V osmnácti letech založil vlastní produkční společnost Geem-Film (později Gem-Film), v jejímž rámci režijně debutoval krátkou groteskou Teddy by kouřil. Druhým titulem této firmy byla zdařilá parodie laciných detektivních románů Dáma s malou nožkou, v níž vytvořil hlavní postavu naivního detektiva Toma Machaty. V roce 1920 odjel na dva roky do Hollywoodu, kde v různých profesích působil především u společnosti Universal. Po návratu z USA se jako režisér prosadil v roce 1926 adaptací povídky L. N. Tolstého Kreutzerova sonáta, prvním z řady psychologických dramat, charakteristických jednak důrazem na formální vytříbenost, jednak zájmem o téma milostných partnerských vztahů a s tím souvisejícími erotickými motivy, vymykajícími se z běžného produkčního a distribučního systému. Největšího mezinárodního věhlasu dosáhl poetickou oslavou přirozených lidských emocí, filmem Extase, jehož hrdinka vzdoruje společenským konvencím a měšťáckému životnímu stereotypu. Ohlas díla na MFF v Benátkách 1934 mu umožnil pokračovat v kariéře v Itálii. Na konci roku 1936 byl angažován hollywoodskou společností MGM. Po dvou titulech, realizovaných v rámci velkého studia, režíroval v USA psychologické drama s kriminální zápletkou Žárlivost s Hugem Haasem v menší roli. Na vzniku filmu, odrážejícím i jeho vlastní pocity z pobytu v emigraci, se podílel též jako producent. Natočil i několik krátkých dokumentárních a instruktážních snímků pro americký Úřad válečných informací. Po tragickém úmrtí první manželky herečky Marii Rayové (nar. 1904) v roce 1951 se vrátil do Evropy a usadil se v Mnichově. Spolupracoval na scénáři historického dramatu Stalo se 20. července režiséra G. W. Pabsta a natočil svůj poslední dlouhý hraný film, melodramatický příběh z poválečného Německa, Hledané dítě 312. Pak působil jako pedagog (docent režie) na filmové škole v Mnichově, psal a režíroval rozhlasové a divadelní hry. Byl čestným hostem MFF Karlovy Vary 1960. Jeho druhou manželkou byla herečka Helga Marlo (nar. 1921). – Filmografie: (scénář či spolupráce na něm a režie, není-li uvedeno jinak) (práce v ČSR) Čaroděj (1918; r. Antonín Fencl, herec), Alois vyhrál los (1919; r. Richard F. Branald; herec), Vzteklý ženich (1919; r. Karel Lamač; nám., sc.), Akord smrti (1919; r. Jan S. Kolár, Karel Lamač; spol. prod., herec), komedie Teddy by kouřil (1919; + nám., prod., herec), Dáma s malou nožkou (1919; r. Přemysl Pražský, Jan S. Kolár; nám., sc., prod., herec), Gilly poprvé v Praze (1920; r. Karel Lamač; výtvarník), Bílý ráj (1924; r. Karel Lamač; herec), psychologické drama Kreutzerova sonáta (1926), volné pokračování osudů slavné Haškovy postavy Švejk v civilu (1927, Schwejk in Zivil; + architekt), melodrama Erotikon (1929; + spol. nám.), milostný příběh o písařce a sazeči Ze soboty na neděli (1931; + střih), groteskní veselohra s populárním Poláčkovým hrdinou Načeradec, král kibiců (1932), erotické melodrama Extase (1932; + nám., spol. prod.) a jeho německá a francouzská verze, kr. filmy Moderní péče o auto (1932; + prod.) a Tragedie Výloku na Podkarpatské Rusi (1933); (práce v Itálii) psychologické melodrama rozvráceného manželství Nocturno (1934, Nocturno... und alle dürsten nach Liebe; + nám., spol. prod.), melodramatický příběh dívky v okamžiku volby mezi kariérou a láskou Ballerine (1936, Baletky); (práce v USA) Dobrá země (1937, The Good Earth; r. Sidney Franklin; režie záběrů pro zadní projekce), kr. f. z výchovné série Crime Does not Pay (Zločin se nevyplácí) nazvaný The Wrong Way Out (1938, Nesprávná cesta; režie), kriminální drama neprávem odsouzené mladé ženy Within the Law (1939, V mezích zákona; režie), Jealousy (1945, Žárlivost; + prod.); (práce v NSR) Es geschah am 20. Juli (1955, Stalo se 20. července; r. G. W. Pabst; spol. sc.), Suchkind 312 (1955, Hledané dítě 312). -jho- (3/2017)

Filmografie

Extase [francouzská verze]

1932

ScénářNámětRežieVýrobce

Extase

1932

NámětScénářRežieVýrobce

Načeradec, král kibiců

1932

RežieScénář

Extase [německá verze]

1932

RežieNámětScénářVýrobce

Ze soboty na neděli

1931

RežieStřihScénář

Erotikon

1929

RežieScénářNámět

Švejk v civilu

1927

RežieArchitekt

Kreutzerova sonáta

1926

ScénářRežie

Bílý ráj

1924

Hrají

Role: snoubenec Yvetty, člen dobročinného spolku

Gilly poprvé v Praze

1920

Výtvarník

Teddy by kouřil

1919

RežieNámětHrajíScénář

Dáma s malou nožkou

1919

HrajíNámětScénář

Role: soukromý detektiv Tom Machata

Vzteklý ženich

1919

NámětScénář

Akord smrti

1919

Hrají

Role: odmítnutý nápadník

Aloisův los

1919

Hrají

Role: vrchní číšník

Utrpením ke slávě

1919

Hrají

Role: český bratr

Revue

Extase na speciálním DVD

Do speciální kolekce NFA přibylo DVD s filmovou klasikou režiséra Gustava Machatého, která je propojena se zajímavě konc...

„Teď ještě ne, až za chvilku“ – Ze soboty na neděli

Podobně jako Fritz Lang v krimithrilleru Vrah mezi námi (1931), René Clair v komedii Pod střechami Paříže (1930) nebo Al...