Filmové drama Šťastnou cestu je posledním protektorátním filmem Otakara Vávry (1911–2011) dokončeným ještě před květnem 1945. Snímek o životech pěti prodavaček pracujících v obchodním domě pojednává o kariérismu a prospěchářství, z nichž se v prostředí velkoměsta stává smysl lidského bytí. Otakar Vávra film označil za drama všedního života, které ukazovalo neidealizovaný, skutečný život ve městě. Obdobný styl se po válce proslavil díky italskému neorealismu. – Pět prodavaček pracujících v obchodním domě Zlatý roh je na své životní cestě za štěstím. Bezprostřední Fanynka (Nataša Gollová) se zaměří na kariéru filmové hvězdy, k níž se hodlá dostat pomocí svého šarmu a známostí s režiséry. Obdivuje přitom světáckou Helenu (Adina Mandlová), kterou vydržuje její bohatý partner Viktor. Helena svou práci prodavačky bere jen jako odpočinek od divokých večírků. Na své okolí pohlíží nadřazeně. Své kamarádky, zejména mladou naivní učednici Boženku (Jana Dítětová), si získává dárky a drahým oblečením. Opak kariéristického uvažování předvádějí prodavačky Anna (Jiřina Štěpničková) a Milena (Hana Vítová). Skromné Mileně stačí ke šťastnému životu vidina spokojeného manželství s jejím přítelem Martinem (Vítězslav Vejražka). Ten ale podobně jako Helena podléhá vidině rychlého blahobytu a zaplétá se do ilegálních praktik. Zklamaná Anna trpí traumatem z prvního manželství a společenského pošpinění, kterého se jí dostalo po údajné manželově sebevraždě. Podnikatel s dobrou duší Jan Klement (Otomar Korbelář) je obdivovatelem jak jejích manažerských a podnikatelských schopností, tak i osobních kvalit. Jako první Anně podá pomocnou ruku a nastaví zrcadlo ostatním postavám, když pronese: „Já vám věřím.“ – Barrandovská i ostatní filmová studia za takzvaného protektorátu ovládali němečtí okupanti, obchodní dům byl tak architektem Janem Zázvorkou postaven v menších hostivařských ateliérech. Předlohou byl obchodní dům Bílá labuť, u něhož byly také natočeny úvodní záběry. Interiér byl napodoben tak precizně, že dokonce oklamal tehdejší tisk. Pro scenáristu Viléma Wernera se jednalo o poslední oficiální filmový titul, další spolupráce se podle Otakara Vávry udržovaly v tajnosti z důvodu Wernerových protižidovských výroků.
Velký obchodní dům Zlatý roh je plný zákazníků, kteří vybírají, zkoušejí a nakupují a které s úsměvem obsluhují mladé prodavačky. Každá z nich má svůj osud a každá jde vlastní cestou za štěstím. Lehkomyslná Helena vsadí vše na jednu kartu. Doufá, že si ji vezme Viktor, který ji tajně vydržuje. Ten se však bohatě ožení s jinou a Helena, která byla pro nedochvilnost propuštěna z práce, spáchá sebevraždu. Rozvážná Anna, poznamenaná tragédií prvního manželství, najde nový smysl života ve sňatku s ovdovělým Klementem. Milena obtížně šetří spolu se snoubencem, číšníkem Martinem, aby se mohli vzít. Martin je sveden vidinou rychlého zisku a obviněn z defraudace. Milena ho však neopustí a dodá mu odvahu začít znovu. Ztřeštěná Fanynka touží po filmové slávě, ale nakonec se smíří s místem švadleny ve filmových ateliérech. Učednice Boženka má zatím vše před sebou - budoucí zklamání i budoucí radosti. Dívky se loučí a na jejich místa přicházejí nové prodavačky.
Interiéry pražského obchodního domu Bílá labuť (ve filmu Zlatý roh) byly kompletně postaveny v hostivařském ateliéru.
prodavačka Helena Truxová
prodavačka Anna Waltrová-Ortová
prodavačka Milena
prodavačka Fanynka
učednice Boženka
průmyslník Jan Klement
komisionář Viktor Zych, přítel Heleny
číšník Martin, snoubenec Mileny
automobilový zástupce Fred Valenta
falešný hráč Pepa Hodek
milenka Pepy Hodka
ředitel obchodního domu
ředitelka prodejního oddělení Vacková
vedoucí oddělení
kavárník Fikar
pomocný režisér Hubáček
zaměstnanec obchodního domu
nesmělý zákazník
zákaznice
zákaznice
prodavačka
číšník
opilý host
fotograf
ředitel baru
vrchní v Boccacciu
Boková
host u Zycha
Bok, host u Zycha
host u Zycha
host v Boccacciu
hráč v herně
hráč v herně
hráč v herně
donašeč v herně
hráč v herně
hráč v herně
hráč v herně
hráč v herně
číšník
pikolík
druhý pomocný režisér
tajný
tajný
policejní inspektor
zřízenec v ateliéru
zřízenec v ateliéru
posluhovačka u Zycha
úředník v bance
uklízečka v obchodním domě
pokladník v bance
filmová komparzistka
Oldřich Papež, Vilém Brož (ředitel výroby)
Miroslav Rutte (jazykový poradce)
Jaroslav Balzar (fotograf), Karel Hájek (fotograf), Jindřich Marco (fotograf)
Bedřich Smetana (Z mého života)
Orchestr Pragfilmu (Dirigent Václav Smetáček), Jazzový orchestr S. E. Nováčka (Dirigent Sláva Eman Nováček)
Hudba k písni Jiří Srnka
Hudba k písni Jiří Srnka
Hudba k písni Jiří Srnka
Hudba k písni Jiří Srnka
Hudba k písni Jiří Srnka
Šťastnou cestu
Šťastnou cestu
Happy Journey
Glücklieche Reise
film
hranýdistribuční
drama
Československo
1943
1943
začátek natáčení 8. 4. 1943
konec natáčení 05/1943
datum cenzury 8. 10. 1943 (predikát „uznáníhodný film“)
vyřazení z distribuce 18. 5. 1945
vyřazení z distribuce 16. 1. 1967
premiéra 25. 12. 1943 /nepřístupný mládeži/ (kina Adria /3 týdny/, Lucerna /3 týdny/ a Phönix /3 týdny/, Praha)
Příběh čtyř chudých prodavaček, zaměstnankyň obchodního domu, z nichž každá svým způsobem zápasí o lepší zítřek. To je Lucernafilm! Režie: Otakar Vávra. Hrají: Adina Mandlová, Jiřina Štěpničková, Hana Vítová, Nataša Gollová, Jana Dítětová, Otomar Korbelář, Eduard Kohout, Petr Vít-Vejražka, Karel Hradilák a František Kreuzmann.
dlouhometrážní
92 min
2 620 metrů
35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
Tobis – Klang
česká
česky
bez titulků
české, německé
Akce: Soutěž Filmového studia a Českomoravského filmového ústředí na filmový námět
1943
Praha / Československo
III. cena
Olga Horáková
udělena 12. 6. 1943 odbornou porotou v hodnotě 5 000 korun za námět Štastnou cestu