Film režiséra Jiřího Krejčíka (1918–2013) Morálka paní Dulské je adaptací stejnojmenné divadelní hry polské naturalistické dramatičky Gabriely Zapolské z roku 1906. – Vypráví o středostavovské rodině na přelomu devatenáctého a dvacátého století. V jejím čele stojí autoritářská a manipulativní matka, majitelka činžovního domu, která vládne manželovi a dětem stejně tvrdou rukou jako nájemníkům. Hlavní zápletka se točí kolem antihrdinčiny snahy udržet svého bonvivánského syna u rodinného krbu. Dulská proto podporuje jeho poměr s novou mladou služebnou z chudé venkovské rodiny. Brzy je ovšem konfrontována s nepříjemnými následky svých manipulací. Titulní postava byla Zapolskou pojata jako explicitní ztělesnění pokryteckého moralismu, egoismu a středostavovské pohodlnosti. – Krejčík se tématu života secesního měšťanstva věnoval již ve svém celovečerním debutu, v adaptaci díla Jana Nerudy Týden v tichém domě (1947). Jeho satirický pohled ovšem získává v Morálce paní Dulské výrazně ostřejší charakter. Scénář Jiřího Frieda zdůrazňuje zejména třídní rozměr ústředního konfliktu. Daří se mu nicméně zachovat a srozumitelně předat nadčasové poselství dramatu namířené proti pokrytectví a neupřímnému, nesnášenlivému moralismu. K tématu středostavovské rodiny se režisér s ještě vyhrocenějším a tragičtějším akcentem později vrátil ve svém slovenském filmu Polnočná omša (1962). – Titulní role paní Dulské se stala životní rolí Zdeňky Baldové. Archetypální postava postarší matky, do níž byla jinak všestranná herečka filmovými tvůrci pravidelně obsazována již od třicátých let, dostala v Krejčíkově filmu nový a nečekaný rozměr. Výkon Baldové, jež v předchozích letech Dulskou ztvárnila i na prknech Národního divadla v Praze, je o to obdivuhodnější, že snímek natáčela již velmi nemocná a zemřela několik dní po jeho premiéře. Hlavní představitelce zdatně sekundují zejména Vlasta Fabianová, Vladimír Ráž, Marie Tomášová, Jana Brejchová, Jiřina Šejbalová a Bedřich Vrbský. Hudba Jiřího Šusta zapracovává oblíbené dobové motivy Jacquesa Offenbacha a Johanna Strausse mladšího. -je-
Majitelka činžáku paní Dulská je despotickou vládkyní v domě i ve své rodině. Její syn Zbyšek flámuje a paní Dulská najme pohlednou služku Hanku Piątowskou, aby se syn víc držel doma. Hned první den začne Zbyšek Hanku obtěžovat. Naivní Mela, mladší dcera Dulské, si myslí, že jde o vzájemnou náklonnost. Rozhodne se tajný cit podporovat. Ale Hanka se svěří paní Dulské a chce dát výpověď. Paní Dulská jí naoko slíbí pomoc. Obyvatelé domu paní Dulské žijí v neustálé nejistotě. O byt nájemníků, které chce majitelka vystěhovat, má zájem její neteř, paní Juljaševičová. Paní Dulská jí byt nepronajme. Má dojem, že její neteř žije nad poměry. Hanka podlehne Zbyškovým svodům a otěhotní. Mela se snaží přimět matku k souhlasu se Zbyškovou svatbou, ale Zbyšek začne znovu flámovat. Paní Dulská se rozhodne vyštvat Hanku z domu. Zbyšek se nečekaně odhodlá, že si Hanku vezme. Paní Dulská se pokoří a poradí se s protřelou Juljaševičovou. Slíbí pak Hance odstupné, které nakonec musí několikanásobně zvýšit, aby předešla skandálu. Hanka odchází, provázena upřímným pláčem Mely. Život v domě se vrací do starých kolejí.
Aniela Dulská, majitelka domu
úředník Felicián, muž Dulské
Zbyšek, syn Dulských
Juljaševičová, neteř Dulské
služka Hanka Piątowská
Tadrachová, Hančina kmotra
Mela, mladší dcera Dulských
Heša, starší dcera Dulských
lékař
taneční mistr
řádová sestra
andělíčkářka
dámička, sousedka Dulských z parteru
radová
voják Jašek
strážník
služka
zpěvačka
blond dámička ve vinárně
služka Anna Spěváková
domovník
major
řezník
slečna ve vinárně
tmavovlasá dámička ve vinárně
pekařský pomocník
host ve vinárně
domovnice u Juljaševičové
listonoš
mladík na plese
Milan Kadlec
Gabriela Zapolska (Morálka paní Dulské /Moralność pani Dulskiej/ – divadelní hra), Jaromír Doležal (Morálka paní Dulské – překlad divadelní hry)
Václav Štědronský
Antonín Růžička (vrchní osvětlovač), Josef Janoušek (fotograf)
Jacques Offenbach (Orfeus v podsvětí), Jacques Offenbach (Hoffmannovy povídky /Barkarola, Les contes d'Hoffmann/), Johann Strauss ml. (Na krásném modrém Dunaji /An der schönen blauen Donau/)
FISYO (Dirigent František Belfín)
Hudba k písni Jiří Šust
Text písně Vladimír Eddy Fořt
Zpívá Ljuba Hermanová
Zpívá ženský sbor
Morálka paní Dulské
Morálka paní Dulské
Mrs Dulská's Morals
film
hranýdistribuční
tragikomedie
Československo
1958
1957—1958
schválení literárního scénáře 3. 8. 1957
schválení technického scénáře 10. 11. 1957
začátek natáčení 2. 12. 1957
konec natáčení 20. 4. 1958
promítání povoleno 9. 7. 1958
vyřazení z distribuce 31. 7. 1976
předpremiéra 5. 9. 1958 (kino Sevastopol /1 týden/, Praha)
premiéra 19. 9. 1958 /nepřístupný mládeži/ (kina Pasáž /7 týdnů/, Oko /1 týden/, Vzlet /1 týden od 26. 9./, Arbes /1 týden od 3. 10./, Flora /1 týden od 10. 10./, Svornost /1 týden od 17. 10./, Aero /1 týden od 24. 10./ a Revoluce /1 týden od 31. 10./, Praha)
Český film. – Filmové zpracování známé divadelní hry s národní umělkyní Zdeňkou Baldovou v hlavní roli.
Tvůrčí skupina Feix – Daniel, František Daniel (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Karel Feix (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
91 min
2 577 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: 1. soutěž o nejlepší filmovou fotografii roku 1958
1958
Praha / Československo
III. cena za nejlepší filmovou fotografii
Josef Janoušek
udělena 10. 12. 1958 z rozhodnutí poroty v soutěži dílenského výboru výrobních štábů a redakce závodního časopisu Záběr v hodnotě 500 korun za soubor prací, zejména pak za dokonalou portrétní fotografii národní umělkyně Zdeňky Baldové z filmu