Ďáblova past je druhým celovečerním filmem Františka Vláčila (1924–1999) a prvním setkáním tohoto originálního tvůrce s historickým žánrem. Adaptace nepříliš známého románu Alfreda Technika Mlýn na ponorné řece zavádí diváka na český venkov první poloviny osmnáctého století. Na pozadí zápasu mezi rodícím se osvícenstvím a římskokatolickou dogmatikou situuje příběh svobodného mlynáře Spáleného, jeho syna Jana a proradné vrchnosti, snažící se zničit autoritu, jíž se nonkonformní rodina těší u poddaných. Regentovi šlechtického panství přichází na pomoc tajemný kaplan Probus, přesvědčený o mlynářově spolčení s ďáblem a odhodlaný poštvat proti němu hněv místních. – Příběh se v zásadě drží ideologických pouček padesátých let, ovšem Vláčilovo zpracování jej dovádí na zcela jinou úroveň. Z hlediska výpravy a kostýmů tvůrci omezili historizující odkazy na nutné minimum a zasadili příběh v první řadě do exteriérů, stodol a chalup. Ani interiéry kostela či panského sídla neobsahují barokní zdobnost typickou pro barevné historické filmy vznikající v Československu v předcházející dekádě. Expresivní černobílá kamera Rudolfa Miliče často přechází do subjektivního hlediska. Doplňuje ji sugestivní zvukový design a experimentální hudební doprovod Zdeňka Lišky. Tyto prvky dodávají jinak schematickému příběhu nadčasový rozměr a umožňují jeho jinotajné čtení coby obrazu boje totalitní moci s nepoddajnými částmi společnosti. V tomto ohledu Ďáblova past, které herecky dominuje minimalistický výkon Miroslava Macháčka v roli zákeřného kaplana, předznamenává významovou podvratnost československého filmu šedesátých let, zejména pak známější a explicitnější historickou alegorii Otakara Vávry Kladivo na čarodějnice (1969). -je-
1722. Svobodný mlynář Spálený je trnem v oku regenta Valečského. Regentovi se nelíbí, že si lidé mlynáře váží pro jeho moudrost, dobrotu a znalost přírody. Proto regent se zlobou reaguje na mlynářovo varování před stavbou nové stodoly v místě, kde se říká „Na propadlém“. Svému hostu biskupovi Dittrichštejnovi dokonce vypráví, že mlynář a jeho rod jsou podezíráni z čarodějnictví. Kdysi švédští vojáci zapálili mlýn, ale mlynářova rodina jako zázrakem smrti unikla. Biskup pošle regentovi na pomoc fanatického kněze, zřejmě významného církevního hodnostáře. Kněz se také domnívá, že mlynář škodí věci církve. Proto prohledá mlýn, hovoří s mlynářem i jeho synem Janem a snaží se je usvědčit. Využívá ke svým cílům i myslivce Filipa, který usiluje o Janovu dívku Martinu. Knězova nenávist vzroste ještě víc, když se v době sucha mlynářovi podaří najít pramen vody a při tancovačce se propadne nová regentova stodola. Po tomto neštěstí mlynář zmizí. Kněz se pokusí proti němu poštvat vesničany, ale nepodaří se mu to. Rozjede se proto s regentem a Filipem do mlýna. Zde Jan najde otcův dopis, v němž mu ukazuje cestu do podzemí. Brzy na to vkročí do podzemí i kněz s regentem a Filipem a pustí se chodbou, před níž otec Jana varoval. Všichni tři zahynou. Jan a Martina jsou svobodní.
mlynář Jan Spálený
kaplan Probus
regent Valečský z Valče
myslivec Filip
Jan, Spáleného syn
děvečka Martina
pastýř ovcí
biskup Dittrichštejn
dráb na poli
robotník Jakub
mladší pacholek/myslivec v retrospektivě
mlynář, děd mlynáře Spáleného v retrospektivě
mlynářova žena v retrospektivě
farář v retrospektivě
velitel rejtarů v retrospektivě
kostelník
Mluví Karel Houska
písař
šafář
mladý šafář
robotnice
dráb
starší pacholek
děvečka Katka
děvečka Bětka
děvečka Andulka
děvečka Lidka
bubeník
Milan Kadlec
Zdena Pavlátová
Alfred Technik (Mlýn na ponorné řece – román)
Miroslav Sinkule
Jiří Cvrček, Jan Vrňata, Jan Drvota
František Fabián, Bohumír Brunclík (zvukové efekty)
Růžena Nováková (klapka), Antonín Heřman (vrchní osvětlovač), Antonín Stránský (fotograf), Josef Kříž (ateliérový technik), Ludvík Sojka (ateliérový technik)
FISYO (Dirigent František Belfín), Kühnův smíšený sbor
Ďáblova past
Ďáblova past
The Devil's Trap
film
hranýdistribuční
balada
Československo
1961
1961
schválení literárního scénáře 6. 4. 1961
schválení technického scénáře 18. 5. 1961
začátek natáčení 19. 5. 1961
konec natáčení 24. 10. 1961
schválení první kopie 31. 10. 1961
promítání povoleno 29. 12. 1961
vyřazení z distribuce 30. 4. 1991
předpremiéra 13. 4. 1962 (kino Sevastopol /1 týden/, Praha)
premiéra 20. 4. 1962 /přístupný mládeži/ (kina Jalta /3 týdny/ a Mír /3 týdny/, Praha)
premiéra 20. 4. 1962 /přístupný mládeži/ (celostátní)
Dramatický příběh podle motivů knihy Alfréda Technika „Mlýn na ponorné řece“.
Tvůrčí skupina Novotný – Kubala, Bedřich Kubala (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Ladislav Novotný (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
86 min
2 438 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: Umělecká soutěž k 20. výročí osvobození Československa
1965
Praha / Československo
Hlavní cena za celovečerní film
František Vláčil
Festival: 15. mezinárodní filmový festival Locarno
1962
Locarno / Švýcarsko
Zvláštní čestné uznání Mezinárodní federace filmového tisku
František Vláčil