První „čistý“ český muzikál Starci na chmelu (1964) Ladislava Rychmana se ve své digitálně vyčištěné verzi vrátil v srpnu 2016 na plátna tuzemských kin v rámci Projektu 100-2016. Snímek se brzy po svém uvedení stal legendou a jeho písničky zlidověly. Téměř současně vznikal i muzikál Kdyby tisíc klarinetů (1964; r. Ján Roháč, Vladimír Svitáček), který je ovšem především pásmem písniček a humorných výstupů. – U zrodu projektu Starců na chmelu stál kromě Rychmana známý satirický autor a textař Vratislav Blažek. Ten do jednoduchého příběhu o mladíkovi a dívce, kteří si svou lásku musejí vybojovat navzdory žárlícímu sokovi a upjaté morálce starší generace, zakomponoval řadu kritických prvků. Na emblematické kolektivní chmelové brigádě se kromě milostných problémů rozhoří spor mezi zasněným filozofujícím individualistou a outsiderem Filipem a pragmatickým a pokryteckým vůdcovským konformistou Honzou, jenž je jednoduchým předsedou JZD a snaživou profesorkou zvanou Jana Ámosa chválen a zvýhodňován za své „budovatelské“ úspěchy, za nimiž se skrývá pouze vidina vlastního prospěchu a špatný charakter. Děj rámují výstupy chóru, tedy tří černě oděných kytaristů. – Snímek, inspirovaný nejlepšími světovými muzikály, dodnes upoutá velkorysou koncepcí (širokoúhlý anamorfotický formát, čtyřkanálový magnetický záznam zvuku), choreografií Josefa Koníčka a zakomponováním jednotlivých písňových čísel skladatelského triumvirátu Jiřího Bažanta, Jiřího Maláska a Vlastimila Hály. Z hereckých výkonů zaujme vedle Vladimíra Pucholta především kreace upjaté profesorky v podání Ireny Kačírkové. – Již v roce 1991 a poté ještě několikrát byl film zdramatizován i pro divadelní prkna a odkazuje na něj hudební snímek Muzikál aneb Cesty ke štěstí (2015; r. Slobodanka Radun). – Digitalizace proběhla roku 2016 z originálního negativu obrazu. Zvuk měl být použit z jediné dochované kopie s magnetickým záznamem zvuku, ale jelikož je dnes kopie již mírně smrštěná, byl použit přepis téže kopie, pořízený společností Filmexport Home Video v roce 2003 pro vydání DVD. Samotná restaurátorská práce proběhla za vedení a dozoru Národního filmového archivu v budapešťské laboratoři Magyar Filmlabor za finanční podpory z Islandu, Lichtenštejnska a Norska, Ministerstva kultury ČR a za partnerství Norské národní knihovny a sdružení CESNET. Nová verze byla poprvé představena 29. července 2016 na Letní filmové škole v Uherském Hradišti. Na vyžádání byl film distribuován i s anglickými titulky. – Ke snímku byl připojen krátký předfilm Krásná neznámá (2014; r. Ladislav Moulis, Tomáš Pavlíček). –jl–
Muzikál Ladislava Rychmana z roku 1964 si udržuje přitažlivost pro další generace diváků sympatickým rebelstvím hlavních hrdinů, nadčasovým vtipem a svižnými písničkami z autorské dílny Jiřího Maláska, Jiřího Bažanta a Vlastimila Hály. Hlavní podíl na kvalitách nejslavnějšího českého muzikálu má ovšem scénář Vratislava Blažka (který je rovněž autorem písňových textů). Ten vysílá do boje o právo na lásku na chmelové brigádě navenek nesourodou dvojici – intelektuálského podivína Filipa (vynikající Vladimír Pucholt) a půvabnou, praktickou Hanku (Ivana Pavlová). Protihráčem zamilovaných spolužáků se stává pragmatický konformista Honza (Miloš Zavadil) a nešťastnou „soudkyní“ zhřešivších provinilců chápavá profesorka přezdívaná Jana Ámosa (Irena Kačírková). Navzdory inspiraci muzikálem West Side Story představují Starci na chmelu ryzí českou filmovou kvalitu. -ap-
Sedmnáctiletí studenti a studentky na chmelové brigádě. Po celodenní lopotě večer všichni v pracovním oblečení čekají na večeři. Jediná Hanka je umytá, načesaná a v nových šatech s kloboukem, v rukou podnos s talíři a příborem. Na rozdíl od ostatních si chce i na brigádě zachovat společenskou úroveň. Honza jí však nastaví nohu a ona si šaty polije polévkou. Filip, jenž je do Hanky zamilovaný, se proto s Honzou popere. Rvačku ukončí profesorka zvaná Jana Ámosa. Druhý den profesorka s předsedou JZD Filipovi vyčte jeho individualismus a stranění se kolektivu. Předseda Honzovi za dobrou práci půjčuje motorku na cesty k „tetě“. Mladík však jezdí na chatu za milenkou až do chvíle, kdy tam náhodou dorazí její muž, důstojník. Honzovi kamarádi Karel a Jirka se marně snaží zjistit, kde Filip spí, protože jeho slamník v tělocvičně je každou noc prázdný. Když Hanka v noci vynese na půdu uschnout vyprané šaty, objeví tak Filipův provizorně zařízený úkryt, včetně improvizané sprchy a vody v sudu. Filip má radost, ale Hanka se zlobí, protože se musí se spolužačkami tísnit v jedné místnosti. Chlapec se hned dívce vyzná ze svých citů a nabídne jí, aby se k němu nahoru přestěhovala. Ta usne v houpacím křesle. Mladík z radosti začne potichu hrát na harmonium. To probudí ostatní dívky, které vtrhnou na půdu. Když za trest Filipa namočí do sudu, Hanka se probudí. Ostatní ji vidí, domnívají se, že jsou s Filipem milenci a s omluvou odejdou. Hanka je následuje. Spolužačka Božka se jí vyptává, jaké to je milovat se s chlapcem. Hanka zalže, že je Filip divoch. – Filipovi se zdá sen, že se k němu Hanka nastěhuje, a on díky své lásce překročí při sběru normy. Předseda a profesorka pak spárují ostatní studenty, což vede k rekordním výkonům. Dorazí sem Československá televize a šťastní rodiče... – Honza s Karlem a Jirkou marně nutí Filipa, aby jim přenechal podkroví. Když Hanka vidí, že je zbytečné děvčatům cokoliv vysvětlovat, odstěhuje se ráno za mladíkem. Svou individualitou Filip stále dráždí profesorku. Honza s kumpány chce večer spolužáka násilím vystěhovat. Ale odejdou, když u něho vidí Hanku. V noci jde Honza s předsedou na raky. Na břehu vidí zamilovaného Filipa, jak recituje Nezvalovy verše z Manon Lescaut. U stodoly pak Filip zachrání před profesorkou další zamilovaný pár. Po návratu do podkroví zjistí, že on a Hanka budou spát každý v jiném rohu místnosti. – Uražený Honza se připravuje s kamarády pomstu během chystaného večírku. Předseda zjistí, že mu z kanceláře zmizela část vybavení. Zůstal pouze nepodepsaný seznam s vypůjčenými věcmi. Filip předčítá Hance ze svého oblíbeného Senecy, praktickou dívku to však moc nezajímá; stále jej vyrušuje a věnuje se pletení. Postupně si na chlapce začíná zvykat a ujistí ho, že se budou scházet i po návratu do Prahy. Na večírku se Honza uchází o Hanku, té však vadí jeho konformismus a vytahování. U Filipa naopak oceňuje, že je jiný než ostatní. Filip a po něm i Hanka z večírku předčasně odejdou. Následně předseda před studenty mluví o ztracených věcech. Honza se za třídu zaručí, ale ví, že si je půjčil Filip. Ten se vrací lesem s natrhanou kyticí pro Hanku, když ho Honza s oběma kumpány přepadnou a svážou. Poté se Honza na půdě pokusí Hanky zmocnit. Dívka mu dá facku a uteče. – Filip se vysvobodí a dá Honzovi pěstí. Ten ho anonymně udá předsedovi. Pár se mezitím rozhodl vrátit se k ostatním spolužákům. Jenže se na půdě objeví předseda s Janou Ámosou. Profesorka chce vědět, s kým tam Filip je, ale hysterický mladík s nožem v ruce ji k Hance, která se právě za závěsem koupe v sudu, nepustí. Dívka se po lešení vytratí na pokoj k dívkám. Ještě v noci profesorka s ostatními pedagogy vyslechne provinilce. Mladík přizná, že s ním jedna z dívek bydlela, avšak nikdo mu nevěří, že mezi nimi nic nebylo. Profesorka je celou událostí těžce zasažena. Předseda i přes nesouhlas své ženy mladíka zavře na půdě. Hanka ho vysvobodí a pomilují se spolu. Druhý den Jana Ámosa před studenty oznámí, že Filip bude vyloučen ze školy. Nevěří prý tomu, že se v podkroví nic nestalo, ale vyhoví studentově prosbě, aby se již nepátralo po oné dívce. Do místnosti však vejde Hanka a vezme Filipa za ruku. Oba přiznají, že až do včerejší noci jim všichni křivdili, dnes je však soudí právem. Zaskočená profesorka se rozhodne vyloučit i Hanku. Dívka trest klidně přijme, odmítá se však smířit s učitelčiným pohrdáním, neboť se za lásku k Filipovi vůbec nestydí. Šťastná dvojice odjede ranním autobusem, celá třída jí při tom vyjádří své sympatie. Podle profesorky si pár žádnou lítost nezaslouží, Honza však Filipovi závidí. Před Honzou, profesorkou, pedagogickým sborem, předsedou a jeho ženou stojí mlčící hradba mladých lidí. Ve chvíli, kdy k nim Honza vykročí, se všichni jako na povel obrátí zády... –jl–
Mimopražská premiéra se uskutečnila 14. 8. 1964 v Ústí nad Labem. 12. 9. 1964 byl film uveden v Plzni u příležitosti Dne tisku, rozhlasu a televize.
Snímek byl v roce 2016 digitálně restaurován.
brigádník Filip
brigádnice Hanka
brigádník Honza
profesorka zvaná Jana Ámosa
předseda JZD
Kateřina, předsedova žena
Mluví Jiří Bednář
brigádník Karel
Mluví Stanislav Fišer
brigádník Jirka
člen chóru
člen chóru
člen chóru
Anežka, předsedova dcera
brigádnice Božka
profesor
profesor
profesor
profesor
profesor
profesor
matka brigádnice Máničky
otec brigádnice Máničky
důstojník-nadporučík, manžel Honzovy milenky
televizní redaktor
řidič autobusu
brigádnice
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádník
brigádník
brigádník
brigádník
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádnice
brigádník
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádník/traktorista
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádník
brigádník
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádník
brigádník
brigádník
brigádnice
brigádník
brigádnice
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádník
brigádnice
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádnice
brigádník
brigádník
brigádník
brigádnice
brigádník
brigádnice
brigádnice
brigádník-řidič
družstevník
družstevník
družstevnice
družstevník
družstevnice
družstevník
kuchařka
kuchařka
Mojmír Ticháček
Josef Calta (vedoucí výpravy), Miloš Sršeň (rekvizitář), Ludmila Sovová (rekvizitářka)
Velemína Binterová
Dobroslav Šrámek, Bohumír Brunclík (zvukové efekty)
Jaroslav Jaroš, Vlasta Synkulová
Vlasta Mathauserová
Emanuela Peterová (klapka), František Brůček (vrchní osvětlovač), Karel Ješátko (fotograf), Jaroslav Chlasták (fotograf)
Taneční orchestr Československého rozhlasu (Dirigent Karel KrautgartnerJosef Vobruba), Orchestr Karla Vlacha (Dirigent Karel Vlach), FISYO (Dirigent František Belfín)
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Josef Koníček [dab]Josef Laufer [dab]Petr Musil [dab]Josef ZímaKarel Štědrý
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Vokální soubor Lubomíra Pánka
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Vladimír Pucholt
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Vokální soubor Lubomíra PánkaVladimír Pucholt
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Ivana Pavlová [dab]Jana PetrůVokální soubor Lubomíra Pánka
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Vokální soubor Lubomíra PánkaJosef KemrLadislav Daneš [dab]
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Josef Kemr
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Miloš Zavadil [dab]Vladimír Klos [dab]Vladimír Kloubek [dab]Josef ZímaKarel Štědrý
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Ivana Pavlová [dab]Jana PetrůVokální soubor Lubomíra Pánka
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Vokální soubor Lubomíra Pánka
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Vokální soubor Lubomíra PánkaMiloš Zavadil [dab]Karel Štědrý
Hudba k písni Jiří BažantJiří MalásekVlastimil Hála
Text písně Vratislav Blažek
Zpívá Miloš Zavadil [dab]Vladimír Klos [dab]Vladimír Kloubek [dab]Vokální soubor Lubomíra Pánka
Starci na chmelu
Starci na chmelu
The Hop-Pickers
film
hranýdistribuční
muzikál
Československo
1964
1963—1964
schválení literárního scénáře 17. 6. 1963
schválení technického scénáře 14. 8. 1963
začátek natáčení 23. 8. 1963
konec natáčení 17. 4. 1964
promítání povoleno 2. 7. 1964
vyřazení z distribuce 30. 6. 1993
konec distribučního monopolu 31. 12. 2016
předpremiéra 14. 8. 1964 (Dům kultury, Ústí nad Labem)
předpremiéra 12. 9. 1964 (letní kino Výstaviště, Plzeň /Den tisku, rozhlasu a televize/)
premiéra 18. 9. 1964 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 25. 9. 1964 /nepřístupný mládeži/ (kina 64 U Hradeb /2 týdny/, Blaník /12 týdnů od 9. 10./, Veletrhy /2 týdny od 23. 10./, Orient /1 týden od 6. 11./, Aero /1 týden od 20. 11./, Svornost /1 týden od 11. 12./, Květen /1 týden od 18. 12./ a Pilotů /1 týden od 25. 12./, Praha)
obnovená premiéra 1. 8. 2016 /přístupné bez omezení/
První český filmový musical. (1964) / První český filmový muzikál s nezapomenutelnými písničkami. (2016)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1964), Asociace českých filmových klubů (obnovená 2016 /Projekt 100 – 2016/)
Tvůrčí skupina Feix – Brož, Miloš Brož (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Karel Feix (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
92 min
2 501 metrů
16mm, 35mm , DCP 2-D, BRD
1:1,66, 1:2,35, 1:2,55
barevný
zvukový
stereo
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 1. mezinárodní festival filmů pro děti a mládež Gottwaldov
1965
Zlín / Československo
Cena Ústředního výboru Československého svazu mládeže za nejlepší film roku 1964 a peněžitá odměna
Akce: 2. soutěž o nejlepší hudební dílo vytvořené v roce 1964
1965
Praha / Československo
Zvláštní uznání za funkční využití písní ve filmu
Vratislav Blažek
Akce: Ceny Trilobit 1964
1965
Praha / Československo
Trilobit za scénář k prvnímu českému muzikálu
Vratislav Blažek
Akce: Umělecká soutěž k 20. výročí osvobození Československa
1965
Praha / Československo
Hlavní cena za celovečerní film
Ladislav Rychman
Akce: 2. soutěž o nejlepší hudební dílo vytvořené v roce 1964
1965
Praha / Československo
Zvláštní uznání za funkční využití písní ve filmu
Jiří Malásek
Akce: Anketa československých filmových distributorů za rok 1964
1965
Praha / Československo
První v deseti nejlepších filmech 1964
Akce: 2. soutěž o nejlepší hudební dílo vytvořené v roce 1964
1965
Praha / Československo
Zvláštní uznání za funkční využití písní ve filmu
Jiří Bažant
Jeden z komerčně nejúspěšnějších a divácky nejoblíbenějších českých filmů šedesátých let si cílenou propagací, chytlavým...
Po <em>Případu pro začínajícího kata</em> (v doprovodu <em>Postavy k podpírání</em>) a <em>Ikarii XB1</em> vydal Národní...
Příběh první lásky a prvního hříchu sedmnáctiletých studentů Hanky a Filipa se ihned po své premiéře stal manifestem mla...
„Muzikál byl od svého počátku americkou pilulkou zapomnění, nápojem optimismu, který dovoloval divákům v kině snít, nemy...