LADISLAV RYCHMAN (nar. 9.10.1922, Praha – zem. 1.4.2007, Praha, na selhání srdce) studoval po maturitě na pražském gymnáziu (1941) jazykovou školu. Na sklonku okupace byl vězněn v koncentračním táboře (1944–45), kde mu těsně před popravou zachránila život náhoda. Po válce studoval estetiku na Filozofické fakultě Karlovy univerzity v Praze a současně působil jako dramaturg a herec pražského Divadla satiry (1945–46). Přešel na FAMU (1946–49), ale touha po konkrétní filmové práci ho vedla do praxe. Školu nedokončil a začínal na Barrandově jako asistent režie, např. u filmu Nevíte o bytě? (1947; r. Bořivoj Zeman). V letech 1949–55 byl dramaturgem, scenáristou a režisérem ve Studiu populárně vědeckých a naučných filmů Praha, kde se specializoval na národopisné filmy, na portréty českých umělců a nejčastěji natáčel instruktážní snímky. Roku 1956 se stal zaměstnancem Filmového studia Barrandov a následující rok debutoval v celovečerní hrané tvorbě detektivním dramatem Případ ještě nekončí a stal se režisérem Filmového studia Barrandov. Po dramatu manželské krize Kruh se zaměřil na hudební a komediální žánry. Největšího úspěchu dosáhl průkopnickým muzikálem ze studentské brigády Starci na chmelu. S menším ohlasem se setkala stylově čistší hudební komedie o podváděné řidičce tramvaje Dáma na kolejích, již realizoval se stejným autorským týmem (Vratislav Blažek, Jiří Bažant, Jiří Malásek a Vlastimil Hála). Nepřesvědčivě vyzněly jeho pokusy o ekranizace Škvoreckého detektivních příběhů (Zločin v dívčí škole, Šest černých dívek aneb Proč zmizel Zajíc?). V normalizační kinematografii zanechal už jen odlesk své tvorby z předchozí dekády: svůj talent postupně rozmělnil v laciných hudebních fraškách a ve sterilních moralitách (Hvězda padá vzhůru, Jen ho nechte, ať se bojí nebo „Babičky dobíjejte přesně!“). Příležitostně se na filmovém plátně objevil i v několika malých epizodkách. Zásadní a plodná byla Rychmanova práce v Československé televizi, kde od poloviny 50. let kromě filmů a inscenací natočil desítky reklam a inscenovaných písniček (mj. Dáme si do bytu, Mackie Messer, Obnošená vesta, Dominiku, Fialka, Když se dva milují, Véna, Turek) či zábavné pořady (např. Povídka pro..., Dnes večer bez závady, od roku 1958 silvestrovské pořady), z nichž některé uspěly i na mezinárodních festivalech (Tisíc pohledů za kulisy získalo Bronzovou růži v Montreux 1961). Zájem o audiovizuální experimenty zúročil i prací pro Laternu magiku (inscenace Revue z bedny z roku 1967), kde byl v letech 1966–68 externím režisérem, a se scénografem Josefem Svobodou připravil v 70. letech v Norimberku projekt s názvem Noricama jako poctu malíři Albrechtu Dürerovi. Po listopadu 1989 psal recenze do Svobodného slova a scenáristicky, režijně i moderátorsky se podílel na cyklu střihových televizních pořadů Trocha šafránu z televizního archivu (1993–95). Jeho manželkou byla tanečnice Jana Braunschlägerová–Rychmanová (nar. 1940). Obdržel Vyznamenání Za vynikající práci (1968), za Starce na chmelu Hlavní cenu (1965) v Umělecké soutěži k 20. výročí osvobození ČSSR, za Dámu na kolejích Odměnu vedení ČSF za nejúspěšnější filmy roku 1966 (1967) a za film Hvězda padá vzhůru Cenu za scénář (1974) v literární soutěži k 25. výročí Února a Zvláštní čestné uznání poroty za výtvarnou stránku (1975) na FČSF Praha. – Filmografie: (scénář či podíl na něm a režie, není–li uvedeno jinak) (krátké dokumenty) Pražská neděle (1950), Loupací radlička (1951), Umělé osvětlení (1951), Národní umělec Václav Vydra (1952), Nové využití propan–butanu (1952), Z vlastních zdrojů (1952), Hrály dudy (1953), Kytice díků (1953), Lidové tance I–VII (1953), Pozdrav ze Strážnice (1953), Na zelené louce (1954), Nejde jenom o drát (1954), Stříbrná svatba (1954), Vítězství života (1954), Celý den vám sloužím (1955), 4 muži a 1 židle (1955), Hliníkové nádobí (1955), Nejmilejší dárek (1955), V našem domě (1955), Václav Hollar, český rytec (1955), Dětské jaro (1956), Letní móda (1956), U lékaře (1956), Zakázkové prádlo (1956), Flexareta II, III (1958), Intermezzo silonico (1958), Opravy ložního prádla (1958), Operace (1960), Pro 3 auta (1960), Psí monolog (1960), U startu (1960), Barrandovské terasy (1961), Dětské odívání (1961), Hedvábný sen (1961), Prodej polotovarů (1961), Concerto glassico (1962), Konferenciér I, II (1962), O přestávce (1962), Sběrné suroviny I–III (1962); (hrané) kr. agitky Zrcadlo (1948; r. Drahoslav Holub; režijní spolupráce), Zrcadlo byrokratické 2 (1949; r. Hugo Huška; spol. nám., spol. sc.) a Zrcadlo na vesnici 3 (1949; r. Ludvík Toman; nám.), detektivní drama Případ ještě nekončí (1957), Přišla na návštěvu (TV–1958), psychologické drama Kruh (1959), V osm večer na Barrandově (TV–1959), detektivní drama Černá sobota (1960; r. Miroslav Hubáček; spol. nám., spol. sc.), Máte přání, prosím (TV–1960), Pražské jaro aneb Na refýži (TV–1960), kr. filmy Tisíc pohledů za kulisy (TV–1960), Daň z pohodlí (1961; + spol. nám.), Melouch (TV–1963; + spol. nám.) a Věštec (1963), muzikál Starci na chmelu (1964), epizoda Jak se koupe žena (1965; + herec) z detektivního povídkového filmu Zločin v dívčí škole, muzikál Dáma na kolejích (1966; + herec), Revue v mlze (TV–1966; r. Emanuel Kaněra; spol. nám.,0 spol. sc.), detektivní komedie Šest černých dívek aneb Proč zmizel Zajíc? (1969), muzikál Hvězda padá vzhůru (1974; + nám.), střm. f. Letní romance (TV–1975), Fantastická neděle (TV–1976), hudební komedie Jen ho nechte, ať se bojí (1977; + hudební dramaturgie), milostný příběh Píseň o stromu a růži (1978; + hudební dramaturgie), komedie Zlatá slepice (1980), komedie Láska na druhý pohled (1981; + texty písní), Viděno z desáté řady (TV–1981), černá sci–fi komedie „Babičky dobíjejte přesně!“ (1983; + nám., herec), Tři mušketýři (TV–1983), střm. filmy Šach mat (TV–1984) a Stalo se jedné neděle (TV–1985), Pojďte s námi mezi bohy (TV–1986), kr. povídky Přepadení (TV–1986), Básník (TV–1987), Boty (TV–1987), Děvče za všechny peníze (TV–1987), Fantom opery (TV–1987), Pád rodu Votických (TV–1987), Smrt Archimedova (TV–1987) a Ve vlaku je šerif (TV–1987), Večeře přes půlnoc (TV–1987), kr. f. Píseň z jižních Čech (TV–1988), střm. f. Podivuhodný večer se slečnami (TV–1988), kr. f. Překvapení pana Milberryho (TV–1988), střm. filmy Rudolf II. (TV–1988) a Serenáda (TV–1988), kr. f. Na letním bytě (TV–1989), střm. f. Zabijáci (TV–1990); (herec) Daleká cesta (1948; r. Alfréd Radok), Císařův pekař – Pekařův císař (1951; r. Martin Frič), Délka polibku devadesát (1965; r. Antonín Moskalyk), Autorevue (TV–1966; r. Pavel Hobl). –fik– / –jl– (8/2016)
1966
Technický scénářRežieScénářHrají
Role: ředitel spořitelny
kompozice a scénář hudebních a pohybových scén
Festival: 13. festival českých a slovenských filmů Praha
1975
Praha / Československo
Zvláštní čestné uznání poroty za výtvarnou stránku filmu
Hvězda padá vzhůru
uděleno režisérovi Ladislavu Rychmanovi, architektu Oldřichu Bosákovi a jejich spolupracovníkům
Akce: Literární soutěž k 25. výročí Února
1974
Praha / Československo
Cena za scénář
Hvězda padá vzhůru
Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966
1967
Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Dáma na kolejích
mezi 9 filmy
Akce: Umělecká soutěž k 20. výročí osvobození Československa
1965
Praha / Československo
Hlavní cena za celovečerní film
Starci na chmelu
Akce: Mezinárodní seminář Mezinárodního výboru pro šíření umění a písemnictví filmem „Film a tanec“
1959
Valencie / Španělsko
Zlatá medaile
Příběh první lásky a prvního hříchu sedmnáctiletých studentů Hanky a Filipa se ihned po své premiéře stal manifestem mla...
Josef Škvorecký detektivky nejen překládal, obdivoval a kriticky zkoumal, ale spojil se s populárním žánrem také jako au...
„Muzikál byl od svého počátku americkou pilulkou zapomnění, nápojem optimismu, který dovoloval divákům v kině snít, nemy...