Fádní odpoledne

Země původu

Československo

Copyright

1964

Rok výroby

1964

Premiéra

23. 7. 1965

Minutáž

14 min

Kategorie

film

Žánr

povídka

Typologie

hranýdistribučníkrátkometrážní

Originální název

Fádní odpoledne

Český název

Fádní odpoledne

Anglický název

A Boring Afternoon

Souběžný anglický název

A Dull Afternoon

Anotace

Prózy Bohumila Hrabala se pro režiséry československé nové vlny staly fascinujícím zdrojem inspirace. V povídkovém snímku Perličky na dně z roku 1965 své schopnosti přesvědčivě demonstrovaly příští režisérské hvězdy československé nové vlny – Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová a Jaromil Jireš. Dalším obdobným počinem se pak staly půlhodinová hrabalovská etuda Juraje Herze Sběrné surovosti a čtrnáctiminutová povídka Fádní odpoledne scenáristy a režiséra Ivana Passera (1964). Blízký spolupracovník Miloše Formana, který v roce 1965 v rámci celovečerní režie velmi úspěšně debutoval Intimním osvětlením, v adaptaci stejnojmenné povídky ze sbírky Perlička na dně líčí navenek ospalou letní atmosféru v předměstské hospodě. Aktéry vyprávění jsou jednotliví hosté, kteří vstupují do vzájemných interakcí – ať už vědomě nebo tím, že se ocitli ve stejném časoprostoru. Arogantní mladík popouzející vznětlivého hostinského, čtveřice hráček karet, bývalý fotbalosta s kastrolem kyselého zelí a elegantní žena procházející se po ulici – ti všichni jsou vtaženi do dění, jemuž dodává dynamiku nedaleko probíhající fotbalový zápas. Prohrané nedělní utkání, na které se procházející fanoušci furiantsky těšili, je ozvukem kolektivní marnosti: přání a tužby jednotlivých postav jsou spíš součástí letního snění obracejícího se zpět k minulosti než impulsem k činu... Ivan Passer se ve Fádním odpoledni projevuje jako mistr navenek bezvýznamných pomlk a nevyřčených vět, jejichž prostřednictvím obnažuje s lakonickou laskavostí existenciální bezčasí lidské existence. Ve snímku, jehož kameraman byl Jaroslav Kučera, se mezi bezejmennými hosty objeví i autor literární předlohy a spoluautor scénáře Bohumil Hrabal. -ap-

Obsah

V letním nedělním odpoledni sedí v hospodě starší muž. U jiného stolu hrají čtyři dámy v letech karty a polohlasem si zpívají. Hostinského pohoršuje mladík, který si poroučí pivo za pivem jen pohybem ruky, kouří jednu cigaretu za druhou a přitom neodtrhne oči od knihy s názvem Když vyjí vlci. Parta fotbalových fanoušků se přišla posilnit před utkáním a starší muž s nimi odmítne jít na stadion, protože má strach o své nemocné srdce. S kastrolem kyselého zelí přichází bývalý hráč fotbalu a zapřádá hovor o dávných sportovních hvězdách. Mladík platí útratu a velmi rozčílí hostinského, když si odmítnutým spropitným - papírovou tříkorunou - zapálí cigaretu. Muž se zelím je okouzlen elegantně oblečenou ženu, která se prochází na ulici před hospodou. Neveselý příchod naštvaných fanoušků vypovídá o výsledku utkání. Starší muž chce spolknout prášek na srdce, ale ruka mu klesne a jeho oči hledí do prázdna. Elegantní žena kráčí přes pole a za ní jde jako hypnotizován muž se zelím.

Poznámka

Film byl v červenci 1965 uveden do distribuce jako předfilm maďarského snímku Čtyři děvčata.

Film byl v roce 2020 digitálně restaurován za spolupráce Národního filmového archivu, Státního fondu kinematografie a Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary ve studiích Universal Production Partners a Soundsquare v Praze.

Hrají

Kamila Turková

žena

Leopold Smolík

muž

Josef Vaništa

muž

Miloš Končický

muž

Ota Hurych

muž

Bohumil Hrabal

hráč kulečníku

Štáb a tvůrci

Pomocná režie

Květa Ondráková

Asistent režie

Zdenka Petřková

Předloha

Bohumil Hrabal (Fádní odpoledne – povídka ze sbírky Perlička na dně)

Technický scénář

Ivan Passer

Asistent kamery

Jiří Štíbr, Vladimír Zajíc

Assistent architekta

Bohumil Nový

Výprava

František Zajíček, Jan Vrňata, Viktor Fixl

Návrhy kostýmů

Marta Bártová

Asistent zvuku

Václav Kliegel

Vedoucí výroby

František Sandr

Zástupce vedoucího výroby

Ludmila Tikovská, Luděk Marold, Věra Winkelhöferová

Asistent vedoucího výroby

Karel Kovář

Spolupráce

Růžena Nováková (klapka)

Písně

Mě na světě nic netěší

Zpívá ženský sbor

Vyšel měsíček, vyšel u lesa

Zpívá ženský sbor

Produkční údaje

Originální název

Fádní odpoledne

Český název

Fádní odpoledne

Anglický název

A Boring Afternoon

Souběžný anglický název

A Dull Afternoon

Kategorie

film

Typologie

hranýdistribuční

Žánr

povídka

Země původu

Československo

Copyright

1964

Rok výroby

1964

Produkční data

schválení literárního scénáře 31. 1. 1964
schválení technického scénáře 24. 2. 1964
začátek natáčení 10. 7. 1964
konec natáčení 10. 12. 1964
promítání povoleno 1. 6. 1965

Premiéra

premiéra 23. 7. 1965 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 27. 8. 1965 /nepřístupný mládeži/ (kino Paříž /1 týden/, Praha)
obnovená premiéra 27. 5. 2021 /přístupné bez omezení/

Distribuční slogan

bez sloganu (1965) / bez sloganu (2021)

Nositelé copyrightu

Státní fond kinematografie

Distribuce

Ústřední půjčovna filmů (původní 1965), Národní filmový archiv (obnovená 2021)

Výrobní skupina

Tvůrčí skupina Šmída – Fikar, Ladislav Fikar (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Bohumil Šmída (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)

Technické údaje

Délka

krátkometrážní

Minutáž

14 min

Původní metráž

381 metrů

Distribuční nosič

16mm, 35mm , DCP 2-D, BRD

Poměr stran

1:1,37

Barva

černobílý

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

mono

Verze

česká

Mluveno

česky

Podtitulky

bez titulků

Úvodní/závěrečné titulky

české

Ocenění

Vítěz

Festival: 19. mezinárodní filmový festival Locarno

1966
Locarno / Švýcarsko
Cena mladých kritiků za krátký film

Vítěz

Festival: 14. mezinárodní filmový týden Mannheim

1965
Mannheim / Německá spolková republika
Čestné uznání poroty Mezinárodního evangelického centra

Vítěz

Festival: 14. mezinárodní filmový týden Mannheim

1965
Mannheim / Německá spolková republika
Zlatý dukát v kategorii krátkých hraných filmů

Vítěz

Festival: 14. mezinárodní filmový týden Mannheim

1965
Mannheim / Německá spolková republika
Pochvalné uznání Katolické filmové práce Spolkové republiky Německo