Jednou z životních rolí Ivy Janžurové se stala hlavní hrdinka psychologického dramatu režiséra Karla Kachyni a scenáristy Jana Procházky. Zkušená dvojice autorů nabídla v roce 1966 tehdy pětadvacetileté herečce roli, která vyzdvihla její dramatické schopnosti v komorním rámci. Janžurová se v menší roli Bertýny Petrželové objevila už ve filmu Ať žije republika (1965), ve kterém se Procházka a Kachyňa rovněž vraceli do éry druhé světové války – respektive do období jejího konce. Oba snímky – spolu s následující Nocí nevěsty (1967) – v duchu skepticismu československé nové vlny radikálně pozměnily zobrazování nedávné československé historie. Nešlo přitom o pouhé překlopení dosavadní optiky (zlý Němec, hodný partyzán), ale o relativizaci, budovanou díky soustředění na jednotlivce a na jeho individuální prožívání „velkých“ dějinných událostí. Komorní charakter příběh podtrhuje sevřený vizuální koncept kameramana Josefa Illíka… V Kočáru do Vídně dva prchající rakouští dezertéři donutí mladou venkovanku Kristu, aby je svým povozem dopravila přes Znojmo za hranice. Žena svolí s vidinou pomsty: Němci jí den předtím pro výstrahu oběsili manžela a těžce raněný voják (Luděk Munzar) a jeho naivní, mladičký druh (Jaromír Hanzlík) mají zemřít její rukou. Situace se však rozvíjí zcela jinak, než žena naplánovala: navzdory prvotnímu odhodlání nedokáže přehlížet, že „viníci“ jsou především individualitami, obětmi okolností jako ona sama. Brutální tečkou za příběhem je jednání skupinky partyzánů… Nadčasový příběh, vyprávějící o redistribuci viny a odplaty v době vymknuté z kloubů, samozřejmě nadlouho skončil v normalizačním trezoru. -ap-
Květen 1945. Mladé venkovské ženě oběsili Němci pro výstrahu manžela, který ukradl několik pytlů cementu. Krátce poté, co muže pohřbila, ji v domě přepadli dva německy mluvící vojáci a přinutili ji zapřáhnout koně do vozu a odvézt je. Jeden z vojáků je těžce raněný a leží na voze v seně. Druhý, mladičký Rakušan Hans, ženu žádá, aby je přes Znojmo odvezla do nejbližší rakouské vesnice. Žena situaci považuje za znamení osudu a příležitost pomstít se. S kamennou tváří řídí koně a naprosto nerozumí přátelskému povídání mladíka, který doufá v brzký konec války. Starší voják velmi trpí a pokusí se zastřelit. Hans mu pistoli vezme a žena ji v nestřežené chvíli odhodí na cestu, podobně jako už zbavila vojáky kompasu a dýky. Když to Hans zjistí, vyhodí ženu z vozu, ale ta jako stín sleduje jejich cestu. Raněný voják zemřel a vojáček ho v lese pohřbí. Poté únavou z námahy usne. Žena se přikrade k vozu a chce nenáviděného nepřítele zabít sekyrou. Místo toho se na něj vrhne pěstmi. Oba zoufalí lidé skončí v objetí na voze. Tak je spící naleznou partyzáni. Přes ženiny prosby Hanse zabijí a ji znásilní. Žena se vrací z lesa a odváží mrtvé tělo mladého vojáka.
Film byl v roce 2020 digitálně restaurován za spolupráce Národního filmového archivu, Státního fondu kinematografie a Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary ve studiích Universal Production Partners a Soundsquare v Praze.
vdova Krista
Mluví Klaus-Peter Thiele
rakouský vojáček Hans
Mluví Ulrich Thein
raněný voják Günther
velký partyzán
partyzán
partyzán
partyzán
partyzán
pplk. František Říčka
Josef Janoušek (fotograf)
Orchestr Státní filharmonie Brno (Dirigent Jiří Pinkas), Milan Šlechta /varhany/
Kočár do Vídně
Kočár do Vídně
A Carriage Going to Vienna
Vůz
film
hranýdistribuční
drama, psychologický, tragédie
Československo
1966
1965
schválení literárního scénáře 23. 8. 1965
schválení technického scénáře 30. 9. 1965
začátek natáčení 7. 10. 1965
konec natáčení 27. 12. 1965
promítání povoleno 30. 5. 1966
vyřazení z distribuce 6. 4. 1973
vyřazení z distribuce 1. 7. 1993
premiéra 20. 10. 1966 /nepřístupný mládeži/ (kina 64 U Hradeb /½ týdne/ a Alfa /3 týdny od 2. 12./, Praha)
premiéra 11. 11. 1966 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
obnovená premiéra 1. 12. 1989 /nepřístupný mládeži/
obnovená premiéra 1. 7. 2021 /přístupné bez omezení/
Český film podle námětu Jana Procházky. Film o věčné pravdě a lidském citu. (1966) / Film o věčné pravdě a lidském citu. (1989) / Film Karla Kachyni. Digitálně restaurovaný a zpět v kinech. (2021)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1966 a obnovená 1989), Národní filmový archiv (obnovená 2021)
Tvůrčí skupina Švabík – Procházka, Jan Procházka (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Erich Švabík (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
79 min
2 162 metrů
16mm, 35mm , DCP 2-D, BRD
1:1,66, 1:2,35
černobílý
zvukový
mono
česká
česky, německy
české
české
Akce: Ceny Trilobit 1967
1968
Praha / Československo
Trilobit za herecký výkon
Iva Janžurová
udělen 29. 3. 1968 na konferenci Svazu československých filmových a televizních umělců FITES v pražském Slovanském domě za herecké výkony ve filmech Svatba jako řemen, Pension pro svobodné pány a Kočár do Vídně
Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966
1967
Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Karel Kachyňa
mezi 9 filmy
Akce: Odměna vedení Československého filmu za nejúspěšnější film roku 1966
1967
Praha / Československo
Odměna vedení Československého filmu
Jan Procházka
mezi 9 filmy
Festival: 15. mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
1966
Karlovy Vary / Československo
III. hlavní cena