„Mumraj o lásce a smrti“ patří k filmům, kterými do pokladnice československé nové vlny přispěl Antonín Máša. Podle vlastního námětu a scénáře, na němž spolupracoval s kameramanem Ivanem Šlapetou, realizoval záměrně enigmatický příběh odkazující k legendárnímu francouzskému snímku Alaina Resnaise Loni v Marienbadu (1961). Také příběh mladého básníka Petra Hudce (Petr Čepek) zpochybňuje možnost racionálního a definitivního poznání okolního světa. Hudec se v matoucím mikrosvětě titulního hotelu pokouší najít – a rozeznat – čistou lásku, nachází však jen odcizení a smrt. Stylová secesní hříčka, jež konvenuje i s dílem Franze Kafky, představuje v rámci domácí kinematografie nezvyklý experiment. Vyděluje se také z Mášovy režisérské filmografie, orientované zpravidla konkrétnějším, psychologickým či sociálním směrem.
V secesním prostředí zámeckého hotelu Svět byl kdysi zavražděn mladý básník Petr Hudec. Později byl nalezen jeho deník a kusé a nesouvislé zápisky se staly podkladem pro příběh, který přibližuje události předcházející vraždě. Petr se má v hotelu setkat se svojí láskou Veronikou. Je ubytován v krásné komnatě. Chování personálu je podivné. Kolísá od vlezlé dotěrnosti po urážlivou drzost. Po konfliktu, který má Petr s číšníkem Jiřím, rozeným hrabětem, je básník přestěhován do omšelého pokoje. Zatímco marně hledá Veroniku, seznámí se Petr s některými hosty. Velmi důvěrně se k němu chová noblesní stará madam Rosická. Spisovatel Blech básníkovi vysvětlí, že kdysi přišla o syna a nyní ho hledá v každém mladém muži. Konečně se Petr setká s Veronikou, ale i ta je jiná, než jak ji poznal. Veronika pochybuje o své lásce k němu, zatímco se důvěrně mazlí s mužskými členy personálu. Petr má postupně spory téměř se všemi v hotelu. Kuchař mu prozradí svoji homosexualitu, ale vzápětí se ho pokusí v obavách z prozrazení uškrtit. Petrova láska k Veronice ochladla a mladík se rozhodne odjet. Poslední noc je třemi bodnými ranami zavražděn. Pachatel nebyl nikdy vypátrán. Hosté se loučí s personálem a spokojeni s pobytem odjíždějí.
Petr Hudec
Veronika Pisingrová
madam Rosická
spisovatel Svatopluk Blech
recepční
podomek Kája
správce hotelu
správcova žena Marie
vrchní Vladimír, bratr Veroniky
číšník Jiří hrabě Glück
pikolík Honzík
kuchař Hynek
Otomar, Veroničin nevlastní bratr
kaplan
pokojská Růžena
pobuda se psem
manželka
manžel
otec
matka
číšník
děvčátko
mladý muž
stařena
stařena
kluk
stařec
Jan Kratochvíl, Stanislava Hutková
Čestmír Diviš, Karel Kracík, Ladislav Winkelhöfer
Josef Mojžíš, Vlasta Kolbasová
Milena Andrejsková
Hana Cillerová (klapka), Josef Janoušek (fotograf)
FISYO (Dirigent Štěpán Koníček)
Hudba k písni lidová slovenská píseň
Text písně lidová slovenská píseň
Zpívá Táťána Fischerová
Text písně Jaroslav Seifert
Zpívá Waldemar Matuška
Hudba k písni lidová píseň
Text písně lidová píseň
Zpívá Táťána Fischerová
Hotel pro cizince
Hotel pro cizince
Hotel for Strangers
film
hranýdistribuční
tragikomedie
Československo
1966
1966
schválení literárního scénáře 8. 3. 1966
schválení technického scénáře 16. 5. 1966
začátek natáčení 6. 6. 1966
konec natáčení 4. 10. 1966
promítání povoleno 14. 12. 1966
vyřazení z distribuce 6. 4. 1973
vyřazení z distribuce 1. 7. 1993
premiéra 17. 3. 1967 /nepřístupný mládeži/ (kino Paříž /2 týdny/, Praha)
premiéra 24. 3. 1967 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
obnovená premiéra 1. 3. 1991 /nepřístupný mládeži/
Český film. Mumraj o lásce a smrti. (1967) / Mumraj o lásce a smrti. Český film z roku 1966. (1991).
Ústřední půjčovna filmů (původní 1967 a obnovená 1991 /pod názvem Lucernafilm/)
Tvůrčí skupina Novotný – Kubala, Bedřich Kubala (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Ladislav Novotný (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
102 min
2 901 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české