V roce 1966 se Bořivoj Zeman připojil k populárnímu trendu českých parodií na „kapitalistickou zábavu“. Podobně jako ve filmech Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964), Adéla ještě nevečeřela (1977) či Tajemství hradu v Karpatech (1981) jde ovšem i ve Fantomovi Morrisvillu o konfrontaci českého elementu se starosvětským fikčním modelem. Scenáristou filmu se stal František Vlček, který měl na svém kontě už nedostižnou parodii Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949). Také Fantom Morrisvillu se opírá o zaniklý subžánr – brakové čtivo ve stylu anglického detektivkáře Edgara Wallace. Vyprávění rámuje postava člena operního orchestru, jehož bicí jsou v Bizetově Carmen zoufale nevytíženy. Čas si hudebník krátí četbou odrbaného sešitu z edice Detektivní novely – Fantoma Morriswillu od Jamese Harrisona. S jeho hrdinou, sirem Hanibalem Morrisem, pak prožívá napínavé dobrodružství situované do titulního šlechtického sídla plného tajných chodeb… Stárnoucí Morris má před svatbou s krásnou Clarence, kterou pronásleduje nevyřešená minulost v podobě padoušského dobrodruha Diaze. Ten unikl těsně před popravou z vězení a spolu se svými třemi přisluhovači se vypraví na Morrisville, aby se pomstil… Hudebník se pokouší dočíst román do konce a současně rutinně vykonávat svou práci. Děj je tak přerušován a zcizován prostřednictvím „reálných“ vstupů. Důležitou roli ve vyprávění hraje vedle situačních gagů i suchý anglický humor. Méně šťastným nápadem jsou písňová čísla, jež neladí s Bizetem a narušují stylovou jednotu detektivního příběhu. Zajímavé je angažmá Waldemara Matušky do role Diaze (ústrojněji byla ovšem dobová populární star obsazena v Limonádovém Joeovi). V přesném hereckém obsazení vynikají Oldřich Nový jako sir Morris / hudebník, Vít Olmer coby pátrač Allan Pinkerton, Jan Skopeček v roli korektního sluhy Johna a Květa Fialová jako Clarence.
V pražském Smetanově divadle začíná představení Bizetovy Carmen. Postarší hudebník Emil hraje na bicí nástroje, a má proto dost času, aby mezi jednotlivými úkony mohl číst román Fantom Morrisvillu a jako sir Hanibal prožívat velká dobrodružství. - Hanibalovy svatby s krásnou Clarence se zúčastní i inspektor Brumpby a mladý kriminální reportér Allan Pinkerton. Po obřadu se objeví v pokoji Clarence její bývalý manžel, považovaný za mrtvého, zločinec Manuel Diaz. Ten se chce zmocnit Clarence, ale především jejího majetku, kterého by nabyla po smrti svého manžela. Proto začne Diaz usilovat o Hanibalův život. Vyzná se v podzemním bludišti zámku a nástrahy, které připravuje Hanibalovi, se zdají úspěšné. Po výbuchu v podzemní místnosti je Hanibal nalezen mrtvý a poté zmizí i jeho tělo. Množství záhad se snaží řešit inspektor a Allan, který předstihuje muže zákona v úsudku a odhadu situací. Ale i oni se dostávají do nebezpečných situací. Naštěstí si Allan dovede poradit. Velmi jim také pomáhá muž v masce Fantoma, jímž je sám sir Hanibal. Nakonec vše dobře dopadne. Allan navíc vyzná lásku krásné sekretářce Mabel a vzápětí záhadná dáma prozradí, že je Allan synem lorda Hanibala. - Představení Carmen končí, dirigent si půjčí od Emila román. Na hudebníka čeká manželka a odvede si ho domů.
Kniha, kterou čte v ději hudebník, má titul Fantom Morrisswillu, jenž se liší od názvu filmu.
sir Hanibal Morris/hudebník Emil
Clarence Hamiltonová, Hanibalova snoubenka
Mluví Eva Klepáčová
Mabel, Hanibalova sekretářka
reportér Allan Pinkerton, Hanibalův syn
dobrodruh Manuel Diaz
inspektor Brumpby ze Scotland Yardu
MUDr. Stolly
sluha John
Dixi zvaný Čahoun
Drummond zvaný Růženka
Miki zvaný Kuřátko
dáma v šedém alias krasojezdkyně Arabela, Allanova matka
Ind Abú, strážce tygrů
corroner
lady Whiteová, majitelka útulku pro nenapravitelné zločince
vydavatel novin M. C. Pelham
oddávající pastor
ceremoniář
harfenistka Helena, Emilova žena
žalářník ve vězení
vězeňský kněz
mladší muž
dáma s třešněmi
varhaník
vedoucí chovanců
dáma
mahárádža
zahradník Hans van Kakrlak
ošetřovatelka
stráž
svatebčan
svatebčan
svatebčanka
svatebčanka
svatebčanka
svatebčanka
svatebčan
svatebčanka
svatebčan
dirigent
starý lord
stará lady
holohlavý pán
vyzáblý pán
důstojník
trpaslík-topič
žena v lóži
řidič v livreji
Fantom
Mluví Eva Klepáčová
sekretářka u Pellhama
barman
družička
pozounista v divadle
Mojmír Ticháček
Josef Dvořák, Vojtěch Palek, Karel Průcha
Jaroslava Pražská
Marcela Jakubcová (klapka), Miloslav Mirvald (fotograf)
Georges Bizet (opera Carmen), Felix Mendelssohn-Bartholdy (Svatební pochod)
FISYO (Dirigent František Belfín), Orchestr Václava Hybše (Dirigent Václav Hybš)
Hudba k písni Julius Kalaš
Text písně Ivo Fischer
Zpívá Waldemar Matuška
Hudba k písni Julius Kalaš
Text písně Ivo Fischer
Zpívá Waldemar MatuškaVokální soubor Lubomíra Pánka
Hudba k písni Julius Kalaš
Text písně Ivo Fischer
Zpívá Waldemar Matuška
Hudba k písni Julius Kalaš
Text písně Karel Hrnčíř
Zpívá Oldřich Nový
Hudba k písni Julius Kalaš
Text písně Ivo Fischer
Zpívá Waldemar Matuška
Hudba k písni Julius Kalaš
Text písně Ivo Fischer
Zpívá Waldemar MatuškaVokální soubor Lubomíra Pánka
Fantom Morrisvillu
Fantom Morrisvillu
The Phantom of Morrisville
Fantom Morrisvillu aneb Píseň děsu
film
hranýdistribuční
horor, hudební, parodie
Československo
1966
1965—1966
schválení literárního scénáře 2. 6. 1965
schválení technického scénáře 15. 7. 1965
začátek natáčení 11. 10. 1965
konec natáčení 7. 2. 1966
promítání povoleno 12. 4. 1966
vyřazení z distribuce 31. 12. 1975
vyřazení z distribuce 28. 2. 1993
předpremiéra 19. 5. 1966 (kino Sevastopol, Praha)
premiéra 22. 6. 1966 /přístupný mládeži/ (kina 64 U Hradeb /6 týdnů/, Aero /½ týdne od 22. 7./, Mír /1 týden od 29. 7./ a Flora /1 týden od 5. 8./, Praha)
premiéra 15. 7. 1966 /přístupný mládeži/ (celostátní)
obnovená premiéra 1. 8. 1983 /přístupný mládeži/
Dobrodružství čtenáře detektivek. (1966) / Český film. Dobrodružství čtenáře detektivek. (1983)
Ústřední půjčovna filmů (původní 1966 a obnovená 1983)
Tvůrčí skupina Šebor – Bor, Vladimír Bor (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Jiří Šebor (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
87 min
2 472 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Romantický herecký idol šedesátých let prošel řadou proměn: nepokojná inteligence ho proměnila v režiséra, který se nene...