Osudy dvou lidí, kteří vnímají svět odlišnou perspektivou, se nečekaně střetnou v okamžiku, kdy se mladý scenárista František schází se spisovatelkou Olgou Machovou. Olžina úspěšná autobiografická novela má posloužit jako předloha k chystanému filmu, scenárista a autorka si však nejdřív vůbec nepadnou do oka. Bohémský František je věčně nespokojeným skeptikem, stárnoucí Olga je navzdory tragické minulosti optimistkou s neotřesitelným komunistickým světonázorem. Intimní setkání nesourodé dvojice posloužilo scenáristovi a režisérovi Antonínu Mášovi v roce 1968 jako základ psychologického dramatu, které se v hodnocení minulosti rozkročilo v čase mezi retrospektivami ze čtyřicátých a padesátých let a dobovou současností sklonku šedesátých let. V hlavních rolích zajímavého snímku se objevili Petr Čepek a Jiřina Třebická.
Mladý filmový scenárista František má pro natáčení zpracovat úspěšnou novelu Ohlédnutí. Sejde se s její autorkou, asi o deset let starší vysokoškolskou profesorkou a spisovatelkou Olgou Machovou. Zpočátku si naprosto nerozumějí. František je skeptik, který prožívá morální krizi, je nespokojený se svojí prací i soukromým životem - s manželkou nežije a k různým milenkám ho nepoutá žádný cit. Občas se opíjí a tropí výtržnosti. Olga je rovněž osamělá, ale svůj život považuje za naplněný. Ve své novele zrekapitulovala své dosavadní zážitky. Za okupace byla jako mladičká dívka zatčena a mučena, otce jí zabilo gestapo. Umírající vězenkyni Němci propustili, ale Olga se uzdravila a zbytek války prožila u partyzánů. Olgu následky mučení připravily o možnost mít děti a následně i o vztah s milovaným mužem. Přesto je tvrdošíjně optimistická a její těžce vydobytá moudrost a vyrovnanost Františka při jejich pracovních setkáních a výletech na místa Olžina dětství a mládí velmi ovlivňují. Oba nesourodí lidé se sblíží, ale Olga zabrání tomu, aby jejich vztah přerostl v lásku. František se pokusí najít lásku u bývalé milenky, ale zdá se, že je na některé věci pozdě. Olga odjíždí na půl roku do ciziny.
Olga Machová, profesorka a spisovatelka
scenárista František Černý
barová zpěvačka Helena, Františkova přítelkyně
Veronika, Františkova přítelkyně
komisař Míša Barečnyj
Hodačová
Hodač
partyzán Lojza Pondělíček, později strážmistr VB
partyzán Míťa
partyzán Vaska
partyzán
partyzán
Marie, Františkova manželka
Karel Kvapil, Olžin přítel v mládí
Kvapilova manželka
MUDr. Mach, Olžin otec
František jako dítě
Františkův kamarád v dětství
student v komisi
student před komisí
brýlatý člen komise
úředník ministerstva vnitra
muž ve vinárně
muž ve vinárně
Mariin milenec
švagrová
vězeň gestapa
vězeň gestapa
sekretářka
dozorce
dozorce
otec
přednášející na filozofické fakultě
velitel studentů
důstojník SS
důstojník SS
důstojník SS
gestapák
gestapák
gestapák
gestapák
gestapák
partyzán
partyzán
švagr
bratr
bratr
dědeček
milenec
milenka
německý voják
architekt
farář
sebevrah
hudebník
hudebník
hudebník
hudebník
Karel Brchel
Bohumil Kadlec, Ludmila Štěchová, František Zajíček
Josef Mojžíš, Věra Winkelhöferová
Jaroslav Vondráček
Eduard Čejka
Věra Mayerová (klapka), Jaroslav Franta (fotograf)
FISYO (Dirigent František Belfín)
Text písně Tomáš Bečák
Zpívá sbor
Hudba k písni František Josef Pelz
Text písně František Josef Pelz
Zpívá sbor
Hudba k písni Václav Dobiáš
Text písně František Halas
Zpívá sbor
Ohlédnutí
Ohlédnutí
Looking Back
film
hranýdistribuční
drama, psychologický
Československo
1968
1968
schválení literárního scénáře 22. 12. 1967
schválení technického scénáře 11. 3. 1968
začátek natáčení 1. 4. 1968
konec natáčení 8. 7. 1968
schválení první kopie 15. 10. 1968
promítání povoleno 14. 11. 1968
vyřazení z distribuce 31. 8. 1971
premiéra 3. 1. 1969 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
premiéra 16. 1. 1969 /nepřístupný mládeži/ (kino Paříž /2 týdny/, Praha)
Drama lidské oběti.
Tvůrčí skupina Šebor – Bor, Vladimír Bor (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Jiří Šebor (vedoucí výroby tvůrčí skupiny), Tvůrčí skupina Novotný – Kubala, Bedřich Kubala (vedoucí dramaturg tvůrčí skupiny), Ladislav Novotný (vedoucí výroby tvůrčí skupiny)
dlouhometrážní
92 min
2 593 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: Ceny Trilobit 1968
1969
Praha / Československo
Trilobit za herecký výkon
Jiřina Třebická
Akce: Umělecká soutěž k 50. výročí vzniku Československa a 70. výročí československé kinematografie o nejlepší scénář
1968
Praha / Československo
I. cena za scénář
Antonín Máša
vyhlásilo vedení Československého filmu v oboru hraného filmu 20. 12. 1968 ex aequo Vojtěchu Jasnému za scénář k filmu Všichni dobří rodáci
Akce: Umělecká soutěž k 50. výročí vzniku Československa a 70. výročí československé kinematografie o nejlepší scénář
1968
Praha / Československo
I. cena za scénář
Milena Honzíková
vyhlásilo vedení Československého filmu v oboru hraného filmu 20. 12. 1968 ex aequo Vojtěchu Jasnému za scénář k filmu Všichni dobří rodáci
Antonín Máša se do československé nové vlny jako režisér obtiskl pouhými třemi tituly. Jeho komplexní autorské směřování...