RŮŽENA GOTTLIEBOVÁ (nar. 20.9.1911, Praha – zemřela z 9. na 10. září 2012, Praha) byla dcerou výtvarníka Josefa Matěje Gottlieba (1884-1967). Od počátku 20. let až do konce války byla její herecká a taneční kariéra spjata s Národním divadlem. Absolvovala dramatické oddělení na Státní konzervatoři v Praze (1929) a stáž v pařížském divadle Théâtre Port St. Martin (1935–36). Jako choreografka a tanečnice působila ve Studiu Národního divadla (1945–1946). Pak byla za „nevhodné“ chování během okupace propuštěna a potrestána finanční pokutou. Později mohla působit v Divadle Na Fidlovačce (1950–56) a jako choreografka spolupracovala s různými pražskými scénami. Od 30. let měla vlastní taneční školu a věnovala se pedagogické činnosti na pražské konzervatoři (1947–52) a na DAMU (1950–51). Byla provdána za herce Bohumila Křížka (1925-1979). Do kinematografie vstoupila sice ještě za němé éry epizodkou v Kolárově historickém dramatu Svatý Václav (1929), ale pak hrála až od konce 30. do konce 60. let drobné postavy v titulech Děvče z předměstí, aneb Všecko vyjde na jevo (1939; r. Theodor Pištěk), Čekanky (1940; r. Vladimír Borský), Turbina (1941; r. Otakar Vávra), Preludium (1941; r. František Čáp), Housle a sen (1946; r. Václav Krška), Nezbedný bakalář (1946; r. Otakar Vávra), Siréna (1947; r. Karel Steklý), Revoluční rok 1848 (1949; r. Václav Krška), Temno (1950; r. Karel Steklý), Posel úsvitu (1950; r. Václav Krška), Anna proletářka (1952; r. Karel Steklý), Mladá léta (1952; r. Václav Krška), Strakonický dudák (1955; r. Karel Steklý), Zkouška pokračuje (1959; r. Jaroslav Balík) a Ohlédnutí (1968; r. Antonín Máša). U filmů Temno a Labakan (1956; r. Václav Krška) byla autorkou choreografie. -fik-