Petr Čepek v normalizovaných sedmdesátých letech nacházel uspokojení spíš v divadelních rolích a hodně pracoval pro televizi. Mezi několika filmovými snímky, v nichž se tento vynikající herec objevil, je i psychologické drama režiséra Václava Matějky z roku 1972. Čepkův Slávek Vondra je typický nerozhodný, pozérský, mravně dezintegrovaný intelektuál, který se stal obětí vlastních přemrštěných ambicí. Trápí tím svou bývalou manželku – zdravotní sestru Terezu (Jana Gýrová), která se s ním Slávkem pokouší udržovat pravidelné vztahy, protož má otce svého synka stále ráda. Slávek se však postará o to, aby konečně prozřela… Návraty nezapadají do angažované Matějkovy tvorby jen navenek: ve skutečnosti jsou totiž ostrou kritikou těch intelektuálů, kteří se angažovali v šedesátých letech a nehodlají podporovat nový režim.
Tereza žije sama se synkem Michalem. S ním a bývalým mužem Slávkem navštíví jeho matku, před níž rozvod utajili. Tereze se to nelíbí, ale Slávka má stále ráda. Po návratu jde Slávek k atraktivní módní návrhářce Máše, s níž nyní žije. Ta ho obdivuje jako mladého muže, který napsal úspěšnou knihu a nyní píše druhou. Ve skutečnosti opustil Slávek před časem místo na ONV, aby se nemusel postavit za kolegu a politicky se angažovat. Práce vedoucího knihkupectví ho nebaví. Tereza se schází s houslařem Františkem, který ji má rád. Slávek s Mášou navštíví zkoušku ochotnického divadla. Slávek je přesvědčil, aby nastudovali Čechovova Ivanova. Teď je k představení i hereckým výkonům přehnaně kritický a se všemi se pohádá. Máša, s níž se chtěl brzy oženit, zahyne při automobilové nehodě. Mášin otec ho vykáže z jejího bytu. Zničený Slávek se dopotácí v noci k Tereze a přesvědčí ji, aby ho vzala zpět. Tereza se rozejde s Františkem, vždyť má přece se Slávkem dítě. Jenomže Slávek se nezměnil. Znovu prchá před zodpovědností, chce odjet někam, kde ho neznají. Nerespektuje Terezinu práci zdravotní sestry, ani její přání a plány. Opět se do vztahu vloudí disharmonie. Tereza si Slávka přestává vážit. Uvědomí si, že Michal napjatým vztahem svých rodičů trpí, a rozhodne se pro definitivní rozchod.
zdravotní sestra Tereza
Miroslav Vondra zvaný Slávek, Terezin bývalý manžel
Michal, Terezin a Slávkův synek
Slávkova matka
houslař František Havel, Terezin přítel
Pavel Kuneš, Slávkův přítel
Mája, Kunešova žena
MUDr. Ladman
Mluví Jana Andresíková
módní návrhářka Máša
Tonda Havel, Františkův otec
oslavenec Josef, Tondův bratr
Máňa, Josefova manželka
Petr, Slávkův bratr
Božka, Petrova žena
Vincek
babička
předseda ONV Janík
barmanka Bláňa
ochotník Pavlíček hrající Ivanova
ochotnice Lucie hrající Sašu
ochotník Tomášek hrající Lebeděva
ochotnice Slávina hrající Sáru
ochotník Suchý hrající sluhu
ochotník Luňák hrající Lvova
ochotnice Marie hrající Marfu
ochotník Bárta hrající Berkina
ochotník
režisér Král
ochotnice a pokladní
inspicientka
úřednice Tomková
Mášin otec
Mluví Lubor Tokoš
Jenda
technik
technik
prodavačka knih Jánská
nemluva Honza
Anička
lékař v nemocnici
průvodčí
pacient Mařák
harmonikář Tony
pracovník ONV Bláha
Bláhová
babička rodičky Jarky
hlas účetní Zdeničky Hálové v telefonu
Pavel Dosoudil
Miroslav Balajka, Ivan Ernyei, R. Stehlíková
Josef Mojžíš, Věra Winkelhöferová
Vlasta Mathauserová
Olga Hrčková (klapka), Miloš Schmiedberger (fotograf)
FISYO (Dirigent František Belfín)
Zpívá sbor
Návraty
Návraty
The Return
film
hranýdistribuční
psychologický
Československo
1972
1972
promítání povoleno 28. 2. 1972
vyřazení z distribuce 31. 12. 1986
premiéra 31. 8. 1972 /nepřístupný mládeži/ (kino Paříž, Praha)
premiéra 1. 9. 1972 /nepřístupný mládeži/ (celostátní)
Historie neopakovatelné lásky.
Dramaturgická skupina Karla Copa, Karel Cop (vedoucí dramaturgické skupiny), Výrobní skupina Jiřího Šebora, Jiří Šebor (vedoucí výrobní skupiny)
dlouhometrážní
95 min
2 665 metrů
16mm, 35mm
1:1,37
černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Akce: Prémie Českého literárního fondu za rok 1972
1973
Praha / Československo
Prémie Českého literárního fondu za rok 1972 v oblasti filmu a televize
Václav Matějka
předána 16. 2. 1973 na slavnostním zasedání v Klubu československých spisovatelů za scénář filmu, který odhaluje problémy současné inteligence