K řadě satirických komedií kritizujících nešvary socialistické společnosti přidal scenárista a režisér Petr Schulhoff snímek Já to tedy beru, šéfe…! Film, který si svou premiéru odbyl v roce1977, si jako cíl vybral nečestné praktiky náborářů pracovních sil. V tom se liší od řady jiných Schulhoffových snímků, které se věnovaly především kritice mezilidských vztahů (Hodíme se k sobě, miláčku…? /1974/, Zítra to roztočíme, drahoušku…! /1976/, Co je doma, to se počítá, pánové… /1980/). Protagonisty oddechově laděného příběhu, který do děje zakonzervoval řadu dobových praktik, jsou dva pracovníci státního podniku Pragokov. Láďa Pitras a Oto Vacák v rámci vlastnoručně založeného Výzkumného oddělení náboru pracovních sil začnou využívat metody hraničící se zákonem či dobrými mravy. Do podniku tak sice získají dělníky z nedostatkových profesí (svářeč, jeřábník, topič pro nepřetržitý provoz), zneužijí ovšem hrůzy nevěrníka Niederleho z žárlivé manželky i dramatických sporů manželů Nyklíčkových. Sami se pak málem stanou obětmi vlastních machinací: Pitras kvůli nově přijaté kolegyni, vychytralé Miriam, vzbudí žárlivost své manželky Renáty a na usedlého Vacáka si políčí energická slovenská jeřábnice. Největším nebezpečím pro samozvané manipulátory se však stanou jejich kolegové-konkurenti… V hlavních rolích snímku, který je svým laděním poplatný dobové ideologizované produkci, využil režisér komiky Petra Nárožného (Vacák) a Luďka Soboty. Ten coby Pitras znovu vytvořil roli nesmělého, navenek neobratného muže, která se ovšem svým negativním nábojem lišila od Sobotových sympatických hrdinů z filmů Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974) nebo Jen ho nechte, ať se bojí (1977). V roli žárlivé Renáty své dravé herectví zužitkovala Iva Janžurová. V roli babičky Pitrasové se objevuje neselhávající Marie Rosůlková.
Láďa Pitras a Oto Vacák založili v Pragokovu Výzkumné oddělení náboru pracovních sil. Pro získávání pracovníků nedostatkových profesí si oba náboráři vypracovali účinné, i když často až nelegální metody. Svářeče Niederleho například tajně sledovali, až se jim podařilo nahrát na magnetofon jeho roztoužené namlouvání kolegyně Aničky. Hrůza z žárlivé manželky snadno Niederleho přiměla k nástupu do Pragokovu. Vhodné topiče pro nepřetržitý provoz získali náboráři v manželském páru Nyklíčkových, jejichž spory by mohly brzy přerůst v násilí - žena nastoupila na denní a muž na noční směny. Láďova žena Renáta musela opustit práci v propagaci. Hrozilo, že jim její jedovatá matka, hlídající syna Ivánka, zničí rodinu. Pitras sehnal na její místo nepohlednou Myriam Hornovou. Brzy se ukázalo, že jde o ženu atraktivní, používající zošklivují převlek jen jako ochranu před žárlivým ex-manželem. Renáta na ni začne celkem bezdůvodně žárlit. Temperamentní jeřábnice Križuchová, úspěšně přetažená do Prahy z Popradu, se rozhodla svést usedlého plešatého Vacáka. Ohrožené manželské štěstí Pitras i Vacák nakonec úspěšně zachrání. Podlehnou však vydírání náborářů z konkurenčního podniku, kteří si jejich metody pečlivě zdokumentovali. Napříště z Pitrase a Vacáka budou po přeškolení zedník a pokrývač.
propagační referentka Renáta Pitrasová
náborář Láďa Pitras, Renátin muž
náborář Oto Vacák
Mluví Miriam Kantorková /pouze v exteriérové scéně/
kadeřnice Květa, Vacákova žena
Myriam Hornová, Renátina nástupkyně
Filip Vaněček, Renátin kolega a ctitel
babička Pitrasová
jeřábnice Marie Križuchová
Saša Paul, Renátin vedoucí
svářeč Alois Niederle
Božena, Niederlova žena
ředitel Pragokovu Richter
topič Josef Nyklíček
Nyklíčkova žena
náborář Vogel z Drupospolu
Vogelův spolupracovník a komplic z Drupospolu
zpěvačka ve Virginii
strážný Pragokovu
vrchní Laco Kuchárik
sousedka Nyklíčkových
mzdová účetní
Anička Vitlichová, Aloisova milenka
svačinářka Jiřinka
Horn, Myriamin bývalý muž
taxikář
Ivánek, syn Pitrasových
vrátný Pragokovu
mistr v Pragokovu
Mluví Mirko Musil
náměstek
žena u baru
žena na ulici
muž v divadle
dáma v divadle
dáma v divadle
dáma v divadle
dáma v divadle
Jitka
kamarádka Križuchové
číšník v kavárně
hudebník
hudebník
hudebník
Bedřich Čermák, Karel Karas, Josef Pavlík, Bohuslav Varhaník
Jaroslav Smola, Jiří Radil
Rudolf Störzer
Irena Neubertová (klapka), Karel Ješátko (fotograf), Vladimír Souček (fotograf)
FISYO (Dirigent Štěpán Koníček)
Hudba k písni Gejza Dusík
Text písně Pavol Braxatoris
Zpívá Valerie Čižmárová
Hudba k písni lidová irská píseň
Zpívá Iva Janžurová
„Já to tedy beru, šéfe...!“
„Já to tedy beru, šéfe...!“
O. K., Leave it to Me, Boss...!
Pět karafiátů pro Renátu
film
hranýdistribuční
komedie, satira
Československo
1977
1976—1977
schválení literárního scénáře 10. 11. 1976
začátek natáčení 15. 12. 1976
schválení technického scénáře 13. 1. 1977
konec natáčení 22. 6. 1977
promítání povoleno 1. 7. 1977
vyřazení z distribuce 31. 12. 1988
premiéra 6. 1. 1978 /přístupný mládeži/
Český film Petra Schulhoffa. Satirická komedie o podivném čarování s lidmi, manželských trampotách a žárlivosti.
Dramaturgická skupina Miroslava Hladkého, Miroslav Hladký (vedoucí dramaturgické skupiny)
dlouhometrážní
92 min
2 635 metrů
16mm, 35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
česká
česky, slovensky
bez titulků
české