Český film režisérky Věry Chytilové Mí Pražané mi rozumějí byl podle slov autorky na premiéře „původně myšlen jako pietní vzpomínka na tři Mozartovy návštěvy v Praze; bohužel se to trochu zvrtlo...“ Vznikla parodie, jak je psáno v podtitulu filmu, či spíše crazy komedie, která má do pietního obrazu skutečně daleko. Naopak, tvůrci záměrně boří uctivý a akademický přístup k umělcově odkazu a osobnosti, ukazují jej jako živočišnou bytost plnou vášní, poživačnosti, lidských slabůstek a rozmarů. Zachovali tak představu o Mozartovi jako o geniálním umělci, který ani v dospělosti neztratil chování zhýčkaného, rozmarného dítěte (navazují tak třeba na Formanova Amadea). V líčení jeho pražských pobytů vyšli z biografické knihy Zdeňka Mahlera Spi, můj krásný plameni. – Chytilová se nesnažila o rekonstrukci historických reálií a bez rozpaků natáčela v tehdejších současných pražských exteriérech či v reálu rozestavěného rekonstruovaného Stavovského divadla. Za kočárem v dálce tedy lze vidět projíždějící automobily. Postavy v historických kostýmech se pohybují v dnešních ulicích a rozverný Mozart si neodpustí nejedno srovnání. Režisérka však tuto linii zcizujících efektů nedotáhla do konce, z filmu je znát uspěchanost a nervozita. Milan Šteindler jako by Mozartovi z oka vypadl, hraje ho s vervou i s patřičným ironickým odstupem v intencích autorčina záměru. Vedle něj vystupují i další herci divadla Sklep a také třeba Miloš Kopecký. Velký prostor má v dílku Mozartova hudba, doplněná „kolážemi“ Miroslava Kořínka a úryvky Mistrových „pražských oper“ v podání Opery Mozart. – V kinech byl film uváděn společně s dokumentem Petra Slavíka Valčík na čtyři doby (1991). -jh-
Na jaře roku 1787 přijede Mozart s Constancí poprvé do Prahy. Hašteřící se manželé projedou v kočáře starou Prahou k hraběti Thunovi. Mozart si užívá Prahy a je šťasten, že mu jeho Pražané rozumějí. Ředitel divadla Guardassoni žádá na Mozartovi novou operu. Na Bertramce maestro laškuje s Josefínou Duškovou. Při druhé návštěvě Prahy na podzim roku 1787 je Mozart opět šťasten. Ubytuje se s Constancí v hostinci na Ovocném trhu, kde je všichni obskakují a snášejí jim různé lahůdky. Guardassoni chce znát název nové opery. Josefína mu prozradí, že to bude Don Giovanni. Ředitel je nervózní z chystané premiéry, ale Mozart se nenechá vyvést z klidu a klidně se věnuje svým zálibám a žertům, i když stále není hotova předehra. Role rozdělí však včas. Při zkoušce se setká s Casanovou. Chce, aby mu Casanova věštil budoucnost, ale ten to odmítne. Mozart přes noc napíše předehru a opera má u Pražanů úspěch. Třetí návštěva v roce 1791 se uskuteční v době příjezdu císaře Leopolda do Prahy. Císař se také zúčastní představení opery La clemenza di Tito, kterou složil maestro na jeho počest. Císaře však hudba nezajímá a odejde v polovině představení. Druhý den není v novinách o Mozartovi ani zmínka. Před odjezdem pošle Casanova Mozartovi věštbu. Mozart ji v roztržitosti zahodí, Josefína ji najde. Je tam datum Mozartovy smrti 5. 12. 1791. Rozteskněný Mozart volá z kočáru při pohledu na město: Praga, regina musicae, addió!
Wolfgang Amadeus Mozart
Constance, Mozartova žena
pěvkyně Josefina Dušková
Dušek, Josefin manžel
ředitel Guardassoni
Giacomo Casanova
baryton
šlechtic
hrabě Nostitz
Strobach
Lorenzo Da Ponte
pěvec Luigi Bassi
pískající pekař
pěvkyně Benoniová
pěvkyně Saporitiová
pěvkyně Micelliová
sluha
učedník
slovenská chůva
skladatel Leopold Koželuh
císařovna
lokaj
pěvec
pěvkyně
pěvec
pěvec
pěvec
pěvec
pěvec
Aleš Pavlíček
Stanislav Krejča
Olga Kadeřábková
Kristina Hejduková
Aleš Pavlíček (fotograf), Dana Maederová
Wolfgang Amadeus Mozart (Figarova svatba), Wolfgang Amadeus Mozart (Don Giovanni), Wolfgang Amadeus Mozart (La clemenza di Tito), Wolfgang Amadeus Mozart (Kouzelná flétna), Leopold Koželuh (Na smrt Marie Terezie – kantáta)
FISYO (Dirigent Leoš Svárovský), Orchestr opery Mozart (Dirigent Petr Jirounek)
Zpívá sbor
Mí Pražané mi rozumějí
Mí Pražané mi rozumějí
The People of Prague Understand Me
Moji Pražané mi rozumějí
film
hranýdistribuční
hudební, parodie
Československo
1991
1991
začátek natáčení 06/1991
konec natáčení 07/1991
konec distribučního monopolu 31. 12. 1993
premiéra 4. 12. 1991 /přístupný mládeži/
Pražané Mozartovi rozumějí – nebo ne? Milan Šteindler ve filmu Věry Chytilové.
středometrážní
59 min
35mm
1:1,66
barevný
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české