Ačkoli tři krátké filmy a jeden středometrážní snímek režiséra Pavla Marka a kameramana Romana Včeláka vznikaly mezi roky 1987–1992 (na amatérské bázi nezávislého filmového sdružení Bulšitfilm i v rámci studií na FAMU), řádného uvedení v kinech se dočkaly teprve v roce 2000, v pásmu Mrtvý les a jiný bulšit. České klubové publikum mělo tak dva roky poté, co distribucí prošel Markův hraný celovečerní debut Mrtvej brouk (1998), možnost zhlédnout na plátně i jeho osobitější a niternější díla, jež kritika svého času nadšeně přirovnávala k tvorbě Jana Švankmajera. Přestože Marek se sám seznámil se Švankmajerovou tvorbou až po dokončení svého druhého snímku, duchovní i formální spřízněnost je nesporná. Stejně jako u Švankmajera najdeme i u Marka hojně používanou pixilaci lidí a předmětů, psaná motta, vnitřní monology místo dialogů (snad jen s výjimkou školního ateliérového cvičení Sklizeň) a především asociativní, surrealistickou obrazotvornost. Samozřejmostí je smysl pro černý humor a groteskní nadsázku. – Nadějnou činnost společnosti Bulšitfilm ukončila zhoubná nemoc leukémie a předčasná smrt Romana Včeláka (4. 4. 1962 Praha – 21. 4. 1993 Londýn). Pavel Marek se poté vydal jinou cestou a na tvorbu Bulšitfilmu navázal snad jen neobyčejným videoportrétem Bezúčelná procházka Jiřího Barty (1999) z cyklu České televize Zblízka. Kolekce čtyř „bulšitovských“ snímků je tedy poněkud smutnou připomínkou šťastné konstelace lidí, okamžiků a nápadů, která se už opakovala. – Filmy byly natáčeny na formát 16mm a díky aktivitě společnosti Negativ s.r.o. byly upraveny a převedeny na formát 35mm. Získaly řadu ocenění na amatérských a studentských festivalech. -raj-
Povídkový film
V letech 1987 – 1992 natočili dva přátelé Pavel Marek (1963) a Roman Včelák (1962 – 1993) na 16mm film několik snímků, nejprve amatérských ve svém nezávislém filmovém sdružení Bulšitfilm, založeném v roce 1983, poté i v rámci studií na FAMU jako školní práce. Pásmo ze tří krátkých a jednoho středometrážního filmu bylo sestaveno díky společnosti Negativ a dalších spoluproducentů včetně Národního filmového archivu. Filmy byly upraveny, převedeny na 35mm formát a distribuovány Asociací českých filmových klubů. Ve snímcích je použita v mnoha případech vedle klasicky hraných scén i pixilace.
Klaus Fuxjäger (obraz), Pavel Rejholec (zvuk)
Pavel Strnad (Negativ)
Pavel Strnad (Negativ)
Mrtvý les a jiný bulšit
Mrtvý les a jiný bulšit
Dead Forest and Other Bullshit
Bulšitfilm
pásmo
hranýdistribuční
experimentální
Československo
2000
1987—1992
premiéra 29. 2. 2000 /doporučená přístupnost od 15 let/ (kino Aero, Praha)
Negativ ve spolupráci s Českou televizí, FAMU a Národním filmovým archivem uvádí krátké filmy Pavla Marka a Romana Včeláka.
Negativ, Národní filmový archiv (spolupráce), Česká televize (spolupráce), Tvůrčí skupina Richard Medek (Česká televize), Studio FAMU (spolupráce)
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie (distribuce)
dlouhometrážní
74 min
2 100 metrů
35mm
1:1,37
barevný, černobílý
zvukový
mono
česká
česky
bez titulků
české
Festival: 12. Interfilm Berlín
1995
Berlín / Spolková republika Německo
1. cena