Osmiminutová kreslená groteska všestranného filmaře Pavla Koutského Kavárna vznikala jeden rok. Podobně jako předchozí tvůrcovy filmy zaujme nápaditostí, humorem, dynamickou propracovanou animací a nadsázkou. Ve třech krátkých příbězích o partnerech (dva podnikatelé, milenecký pár a trojice žen) sledujeme v animované části řadu proměn, jež o hrdinech ledacos vypovídají, aby se opět vrátili ke skutečné roli hostů poklidné kavárny. Tvůrce totiž zachycuje protagonisty jako ironický pozorovatel nejdříve v černobílém obraze v reálném interiéru kavárny. V jejich následné kreslené proměně nastavuje zrcadlo lidským vlastnostem a vztahům v dnešním uspěchaném a „rychlém“ světě, v němž jakoby šlo především o peníze, erotiku a falešné řeči. Dílko má spád, který by mu záviděl nejeden akční hraný filmový příběh. Koutský znovu potvrzuje životaschopnost a potřebu kresleného filmu, vybízejícího diváka ke hře a přemýšlení. – Snímek vznikl se sehraným týmem spolupracovníků ze Studia Bratři v triku. Byl uváděn s filmem Můj nejmilejší bar (1996; r. Steve Buscemi) díky distribuční společnosti CinemArt, která zamýšlela u svých titulů obnovit tradici předfilmů. – Film Kavárna naši zemi reprezentoval na světových festivalech od Berlína přes Oberhausen po Annecy; získal také Kristiána za animovanou tvorbu. -kk-
Dva na pohled spokojení podnikatelé u stolku v kavárně zapíjejí právě uzavřený obchod. Ovšem v hlavě se jim odvíjí úplně jiný příběh. Ve své změněné (kreslené) podobě si vzájemně kladou nejrůznější překážky, aby se jim podařilo získat kýžený kufřík s balíkem peněz pouze pro sebe. K soupeření využívají stále důmyslnějších a hrozivějších prostředků, s nimiž se vzájemně mnohokrát zlikvidují (jáma, bomba, zbraně...). Nakonec jim však nic nebrání dopít sklenky v mírumilovné atmosféře kavárny. – Mladý pohledný pár u vedlejšího stolku sedí nad lahví vína. Muž slečnu „opíjí řečmi“. – Jakmile má příležitost, promění se mladík v „lovce – dobyvatele“. Dívka ho svádí v rouše Evině. Dvojice projde řadou proměn (zajíce se snaží dostihnout pes, mrštnou laň honí myslivec s puškou...) až do momentu, kdy se z dívky stane nedobytný hrad s vysokou zdí, který se snaží muž (jako jezdec s kopím, s žebříkem i s kanónem) dobýt. Nakonec boj vzdá. V tom okamžiku ho ovšem dívka začne lákat zpět. Nakonec je muž udolán. Po divokých zážitcích spolu dvojice dál sedí u vína... – Trojice žen popíjí kávičku a řeči plynou. Daleko lákavější je však pomlouvat ve dvou tu třetí... – Jedna z nich je pod pantoflem, tahá tašky s nákupy a manžel ji podvádí s jinou. Druhá je ošklivá jako čarodějnice a pronásleduje mužské pokolení. O třetí říkají, že je děvka. Hrnou se za ní zástupy nápadníků, včetně vojenských pluků. Vůbec celý svět je divoká a bláznivá džungle, plná rozporů... – V útulné kavárně však ženy pospolu dopíjejí šálky kávy. Všichni hosté vypadají spokojeně, přátelsky a na úrovni. -kk-
Snímek byl v distribuci uveden v únoru 1998 jako předfilm amerického titulu Můj nejmilejší bar (1996; režie Steve Buscemi).
Jan Kacian, Zdeněk Zdeněk (zvukové efekty)
Martin Vosecký, Soňa Mattanelli /ž/, Tomáš Kosour, Jan Bubeníček, Kateřina Lánská, Dana Goldová, Josef Heuler, Jaroslav Malý, Pavel Gelhof, Vladimír Jandera, Jana Moravcová, E. Bartošová, B. Hráčková, J. Novosadová
Kavárna
Kavárna
Cafe
film
animovanýdistribuční
groteska
Česká republika
1998
1997
premiéra 5. 2. 1998 /doporučená přístupnost od 15 let/ (kino Evald, Praha)
bez sloganu
Krátký film Praha a.s., Studio Bratři v triku (Krátký film Praha a.s.)
krátkometrážní
8 min
210 metrů
35mm
kreslený, kombinovaný, hraný
1:1,37
barevný
zvukový
mono
česká
bez dialogů
bez titulků
české
Festival: 5. FEBIOFEST 1998
1998
Praha / Česká republika
Cena Kristián za nejpozoruhodnejší tvůrčí čin roku 1997 v oblasti animované tvorby
Pavel Koutský