Filmový dobrodruh Karel Zeman

Země původu

Česká republika

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Premiéra

30. 7. 2015

Minutáž

102 min

Kategorie

film

Žánr

životopisný, trikový

Typologie

dokumentárnídistribučnídlouhometrážní

Originální název

Filmový dobrodruh Karel Zeman

Český název

Filmový dobrodruh Karel Zeman

Anglický název

Film Adventurer Karel Zeman

Pracovní název

Karel Zeman – filmový dobrodruh

Anotace

Dokument Tomáše Hodana Filmový dobrodruh Karel Zeman přibližuje život a rozsáhlou tvorbu jednoho ze světově proslulých a výjimečných českých filmařů (1910–1989). O soukromí, ale především o kariéře, inspiračních zdrojích a úspěších hovoří dcera Ludmila Zemanová. Na výraznou a všestranně nadanou osobnost a její umělecké postupy vzpomínají blízcí spolupracovníci ze zlínského studia Karel Hutěčka a Zdeněk Ostrčil, ale i herci Magda Vášáryová, Emil Horváth, tehdejší asistent režie Karel Smyczek, kameraman Zdeněk Krupa a další. Známí světoví filmaři Terry Gilliam, Koji Yamamura a Tim Burton se vyznávají z inspirace Zemanovým dílem, vyzdvihují jeho imaginativnost, vynalézavost a zároveň srozumitelnost. Publicista Kamil Fila hodnotí dílo v kontextu filmových dějin. Vedle tzv. mluvících hlav, řady archivních záběrů a mnoha scén z filmů tvůrci nabízejí i pozoruhodnou rekonstrukci tří scén ze Zemanových dobrodružných příběhů, již s pomocí původních postupů a dobových technologií realizovali studenti animace ve Zlíně pod vedením Borise Masníka. dokument se věnuje zejména Cestě do pravěku, Vynálezu zkázy a Baronu Prášilovi, neopomíjí však ani ostatní režisérovy projekty. – Snímek měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech 2015. – O žánrovém průkopnictví a vynalézavosti ve vytváření triků vznikl snímek Kouzelný svět Karla Zemana (1962; r. Zdeněk Rozkopal) a u příležitosti tvůrcových sedmdesátin autorský snímek Karel Zeman dětem (1980). V roce 2012 bylo v Praze otevřeno Muzeum Karla Zemana. Nejúspěšnější český film Vynález zkázy (1958) se vrátil na plátna v digitalizované a restaurované podobě v rámci Projektu 100-2015, následovalo digitální restaurování Barona Prášila (1961) a Cesty do pravěku (1955). -vaza-

Obsah

Experiment ve zlínském studiu: studenti mají odhadnout, jak byly vytvářeny filmy Karla Zemana. – Zemanova dcera Ludmila vypráví o tatínkově dětství, jeho inspiracích a počátcích tvorby. Studium z donucení na ekonomické škole mu poskytlo praktické znalosti pro pozdější profese. Zeman záhy „utekl“ pracovat do Francie jako reklamní tvůrce. V marseillském ateliéru Prieur natočil první reklamu a poznal trikový film. Po základní vojenské službě Zeman cestoval po světě, prodával v Kolíně auta a byl aranžérem výloh ve firmě Baťa. Přestěhoval se do Brna a byl posléze povýšen na vedoucího aranžérského oddělení. V té době se seznámil s budoucí manželkou. Po večerech animoval a natáčel vlastnoručně vyrobené loutky. Díky výhře v soutěži o nejlepší výlohu (1942) se seznámil s Elmarem Klosem, který mu nabídl práci ve zlínských ateliérech. Filmem posedlý Zeman tak vyměnil solidní postavení za nejistotu. – Bývalý produkční ve Zlíně Karel Hutěčka připomíná zásadní moment v Zemanově kariéře: požár, při němž shořel negativ Vánočního snu Hermíny Týrlové. Režisérka už neměla sílu znovu na projektu pracovat, a tak animovanou část přetočil Karel Zeman, hranou Bořivoj Zeman. Snímek získal Cenu za nejlepší animovaný film na MFF v Cannes. – Zeman se zdokonaloval „za pochodu“ stejně jako jeho kolegové různých profesí, jež i přes své malé zkušenosti učil animovat. Po válce zůstal v zestátněných zlínských ateliérech. Jeho humorné loutkové agitky s panem Prokoukem byly tehdy velmi populární. – Unikátní a náročný film „ze skla“ Inspirace byl natočen v duchu Zemanova motta: „Nikdy není dobře se opakovat.“ Režisér Koji Yamamura zmiňuje, že tento film výrazně ovlivnil animátora Tadanariho Okamota. Terry Gilliam vyzdvihuje to, že Zemanovým filmům rozumí diváci po celém světě díky jejich vizualitě. – Na filmu Král Lávra si Zeman vyzkoušel práci s dramatickou předlohou. – Při přípravě prvního celovečerního animovaného filmu Poklad ptačího ostrova nedostal Zeman od Krátkého filmu negativ. Kolegové mu však zajistili pozitiv, jejž po vyvolání převedli na kvalitní dubl-negativ a projekt tak zachránili. – Studenti animace jdou natáčet na místa, kde se snímala Cesta do pravěku. Ani při realizaci tohoto prvního kombinovaného celovečerního filmu neměl Zeman podporu nadřízených. Filmový kritik Kamil Fila oceňuje kvality Cesty do pravěku v dobovém kontextu. – Studenti pracují na realizaci „pravěkých“ sekvencí. – Architekt trikových scén Zdeněk Ostrčil nastoupil k Zemanovi během vzniku Cesty do pravěku. – Hutěčka shledává v Zemanově obrovské vůli a píli baťovskou školu. – Terry Gilliam srovnává současnou a dřívější tvorbu filmů: dnes jsou to stovky lidí u počítačů, dřív to byli Zeman a jeho asistenti. – Studenti stále připravují scénu s mamutem u jezera. Na místo dorazí tři z původních představitelů hochů na pramici, aby ji znovu sehráli. Zeman měl pečlivě zakresleno, jak bude scéna vypadat. Schopnost kreslit byla podle Gilliama zásadní. – Trikový specialista Boris Masník vysvětluje principy triků v Cestě do pravěku. Zeman geniálně kombinoval různé technologie, dotažené důmyslným střihem. – Profesor Paul Wells zmiňuje humanistický rozměr dalšího Zemanova snímku, Vynálezu zkázy. Terry Gilliam doplňuje, že v Zemanových i v jeho filmech se střetávají fantazie s realitou. – Hutěčka zdůrazňuje, že Zeman byl milovníkem románů Julese Verna a dřevorytin Edouarda Rioua a Léona Benetta, jež použil. Ostrčil líčí, jakým způsobem vznikaly dekorace k Vynálezu zkázy; museli improvizovat a každý dělal, co bylo třeba. Studenti vytvářejí dekorace a zkoušejí triky na podvodní scénu. Karel Hutěčka zmiňuje významný podíl hudby Zdeňka Lišky. Japonský kritik Kosei Ono vypráví, jakou odezvu vyvolal Vynález zkázy v jeho vlasti. – Boris Masník vysvětluje princip podvodních scén. – Herečka Valentina Thielová vzpomíná na obrovský úspěch Československa na Světové výstavě v Bruselu, kde Zeman za Vynález zkázy získal Velkou cenu Expa 58. Kamil Fila zdůrazňuje Zemanův cit pro míru realismu ve spojení s dostupnou technikou. Vynález zkázy byl prodán do sedmdesáti dvou zemí světa. – Snímek Baron Prášil znamenal změnu nejen svou barevností, ale také narativními odbočkami; byl průvodcem po světě fantazie. – Studenti připravují scénu skoku koně přes rozbitý most. Zeman v Prášilovi nově využíval dvoupásů: souběžně jedoucího negativu a pozitivu. Boris Masník vysvětluje, že mraky byly vytvořeny barvou ve vodě, tedy úplně primitivně. Gilliama inspirovaly Zemanovy postupy v Baronu Prášilovi při psaní Imaginária Dr. Parnasse. – Studenti úspěšně realizují scénu skoku. – Postupy dobové nové vlny se do Zemanovy tvorby nepromítly, ale uvolnění 60. let ano. Veselohru o třicetileté válce Bláznova kronika mohl natočit mnohem otevřeněji. – Režisér Yamamura zařazuje Ukradenou vzducholoď na první místo ankety o nejlepší animovaný film všech dob, i když je spíš hraný. Podle bývalého dětského herce Michala Pospíšila je to snímek o revoltě, proto si zachovává stále aktuálnost. – Ředitel montrealského festivalu Rock Demers vzpomíná na to, jak publikum dlouhé minuty aplaudovalo po projekcích Zemanových filmů na Expu 1967. – Režisér Karel Smyczek, jenž asistoval Zemanovi u filmu Na kometě, si vybavuje, že natáčení nepůsobilo příliš tvůrčím dojmem, protože všechno měl v hlavě pouze sám autor. Magda Vášáryová ovšem zmiňuje, že Zeman měl okolo sebe špičkové odborníky a všechno bylo dokonale připravené. Její herecký kolega Emil Horváth vzpomíná na natáčení scény tonutí. I tento snímek měl velký úspěch. – Během normalizace a nástupu filmů se speciálními efekty se Zeman přiklonil k menším projektům. – Režisér Tim Burton se inspiroval Zemanem a Rayem Harryhausenem. – Íránský šáh Muhammad Rezá Pahlaví odměnil Zemana za jeho sérii filmů s postavou Sindibáda vzácným tiskem perských miniatur. – Animovaný snímek Čarodějův učeň podle předlohy Otfrieda Preusslera byl prvním Zemanovým dílem podle žijícího autora. Sám Preussler uznal, že film je krásnější než jeho kniha. Kameraman Zdeněk Krupa popisuje inovativní použití vkopírovaných reálných efektů v kombinaci s ploškovou animací. Děti tento film silně prožívaly. – Animované snímky Čarodějův učeň, Sindibád i Pohádka o Honzíkovi a Mařence řadí kritik Kamil Fila mezi to nejlepší, co tu pro děti vzniklo, i přes určitou míru sarkastičnosti nebo drastičnosti. – Po dokončení Pohádky o Honzíkovi a Mařence zůstal Zeman jen se třemi spolupracovníky. Přestože měl desítky vyznamenání a cen, byl už „odstrčený“; tak jej v posledních letech jeho života vnímal i Karel Smyczek. Ludmila Zemanová konstatuje, že si stárnoucí otec již nemohl vybudovat nové oddělení, ačkoliv měl několik scénářů, jež si přál realizovat. – Karel Zeman se rozhodl své sedmdesáté osmé narozeniny slavit jako kulatiny. Pozval všechny významné šéfy a pracovníky studia. V dubnu následujícího roku zemřel. – Studenti sledují natočené scény a hodnotí, co se povedlo a co ne. – Zahraniční tvůrci shrnují, co pro ně Zemanova tvorba dodnes znamená. – Dokument je symbolicky zakončen záběry stop Barona Prášila z roku 1961 a stopou prvního člověka na Měsíci z roku 1969. Karel Zeman mimo obraz říká: „Šlo mi o jedno. Ukázat fantastický svět a film mi tuto možnost nabízel. Byla to pro mě úplně nová, neprozkoumaná oblast, ale oblast velikých tvůrčích možností.“ -vaza-

Poznámka

Film se zúčastnil workshopu East European Forum.

VÝŇATKY Z FILMŮ: Brno všední i sváteční (1937); Jedeme k moři léto 1938 (1938; r. R.A. Dvorský), Řekneme to filmem (1941; r. Bořivoj Zeman), Rodinný archiv Karla Zemana (1942), Animační zkoušky (1944; r. Karel Zeman), Vánoční sen (1945; r. Karel Zeman), Brno (1946; r. František Pozdíšek), Pan Prokouk: Podkova pro štěstí (1946; r. Karel Zeman), Pan Prokouk filmuje (1948; r. Karel Zeman), Inspirace (1948; r. Karel Zeman), Král Lávra (1950; r. Karel Zeman), Poklad ptačího ostrova (1952; r. Karel Zeman), Cesta do pravěku (1955; r. Karel Zeman), Vynález zkázy (1958; r. Karel Zeman), Expo 58 (1958; r. Zdeněk Kopáč), Baron Prášil (1961; r. Karel Zeman), Kouzelný svět Karla Zemana (1962; r. Zdeněk Rozkopal), klip Oliver Twist (TV-1963; r. Boris Moravec), Pět kruhů nad Tokiem (1964; r. František Papoušek), Bláznova kronika (1964; r. Karel Zeman), Bez pasu a bez víza z Kudlova do San Franciska (1964; r. Karel Zeman, Oldřich Lipský), Italští novináři na Barrandově (TV-1966), Ukradená vzducholoď (1966; r. Karel Zeman), Largo z Nového světa (TV-1966; r. Vladimír Sís), Za filmovým dobrodružstvím (TV-1968; Milan Peloušek), Egypt (TV-1968; r. Vladimír Plicka), Okupace 1968 - záběry ČST (TV-1968; r. F. Procházka, J. Veselý), Tentokrát s filmaři o filmu (TV-1968; r. Miroslav Lang), Přístavy Jadranu (TV-1969; r. Lubor Pok), Z trikové dílny Karla Zemana (1970), Na kometě (1970; r. Karel Zeman), Pohádky tisíce a jedné noci (1974; r. Karel Zeman), Československo 74 (1974; r. Kristián Topič), Dávám svůj hlas (TV-1976), Mír pro patnáct milionů (TV-1977), Čarodějův učeň (1977; r. Karel Zeman), Pohádka o Honzíkovi a Mařence (1980; r. Karel Zeman), Karel Zeman dětem (1980; r. Karel Zeman), Svět Karla Zemana (TV-1982; r. Zdeněk Hrubec, Josef Pinkava, Karel Zeman), Na hranici dvou světů (TV-1985; r. Ivan Kotrč), Making of Cesta do pravěku (V-2012; r. Ondřej Beránek), Making of Vynález zkázy (V-2012; r. Ondřej Beránek), Na plovárně s Timem Burtonem (TV-2014; r. Jan Hojtaš).

POUŽITÉ FOTOGRAFIE: Karel Zeman, Ludmila Zemanová, Karel Hutěčka, Zdeněk Ostrčil, Ray Harryhausen Foundation.

Komentář

Účinkují

Paul Wells

Tony Dalton

Koji Yamamura

Kosei Ono

Michal Pospíšil

Rock Demers

Karel Zeman

archivní záběry

studenti Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně

Pavla Baštanová

Petra Jurošková

Yana Shevchenko

Michal Domian

Zuzana Horáková

Jana Černohorská

Eva Dvořáková

Samuel Straka

Jana Surovičová

Tomáš Kotas

Markéta Janečková

Ludvík Otevřel

Veronika Machátová

Žaneta Chrobočková

Štáb a tvůrci

Dramaturg

Martin Polák

Kamera

David Cysař, Libor Sváček (letecké záběry), Jaroslav Bouček (letecké záběry)

Asistent kamery

Tomáš Mikuschka, Petr Wimmer, Libor Máca, František Bureš, František Pospíšil

Výtvarník

David Klvač (model mamuta)

Výprava

Martin Franzki

Kostýmy

Jana Přichystalová

Triky

Boris Masník (supervize), Juraj Fándli (spolupráce), Zdeněk Krupa (kamera)

Výkonná produkce

Pavel Plešák (ČT), Ondřej Beránek (Punk Film)

Producent

Ondřej Beránek (Punk Film)

Koproducent

Kamila Zlatušková (ČT), Ludmila Zemanová (Prokouk Productions), Linda Zeman-Spaleny (Prokouk Productions)

Produkce

Kateřina Zavadilová (ČT), Luboš Vála (Punk Film)

Asistent vedoucího produkce

Aranka Válová (Punk Film)

Výtvarná spolupráce

Jakub Fabel (grafický design)

Spolupráce

studenti Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (rekonstrukce filmových scén Karla Zemana), Pavla Baštanová (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Petra Jurošková (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Yana Shevchenko (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Michal Domian (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Zuzana Horáková (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Jana Černohorská (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Iva Škrbelová (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Eliška Chytková (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Petra Pláteníková (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Zuzana Skopalová (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Eva Dvořáková (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Samuel Straka (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Jana Surovičová (animace a realizace natáčení rekonstrukce filmových scén), Tomáš Kotas (kamera rekonstrukce filmových scén), Orlin Stanchev (kamera rekonstrukce filmových scén), Matěj Piňos (kamera rekonstrukce filmových scén), Markéta Janečková (produkce natáčení rekonstrukce filmových scén), Ludvík Otevřel (asistent natáčení rekonstrukce filmových scén), Veronika Machátová (asistentka natáčení rekonstrukce filmových scén), Žaneta Chrobočková (asistentka natáčení rekonstrukce filmových scén), Veronika Zacharová (asistentka natáčení rekonstrukce filmových scén)

Hudba

Použitá hudba

Jiří Šlitr (Variace na Expo 58), Jiří Šust (hudba z filmu Vánoční sen), Zdeněk Liška (hudba z filmu Pan Prokouk: Podkova pro štěstí), Zdeněk Liška (hudba z filmu Pan Prokouk filmuje), Zdeněk Liška (hudba z filmu Inspirace), Zdeněk Liška (hudba z filmu Král Lávra), Zdeněk Liška (hudba z filmu Poklad ptačího ostrova), Zdeněk Liška (hudba z filmu Vynález zkázy), Zdeněk Liška (hudba z filmu Baron Prášil), E. F. Burian (hudba z filmu Cesta do pravěku), Jan Novák (hudba z filmu Bláznova kronika), Jan Novák (hudba z filmu Ukradená vzducholoď), Luboš Fišer (hudba z filmu Na kometě), František Belfín (hudba z filmu Pohádky tisíce a jedné noci), František Belfín (hudba z filmu Čarodějův učeň), Jaroslav Celba (hudba z filmu Karel Zeman dětem), Karel Svoboda (hudba z filmu Pohádka o Honzíkovi a Mařence), Jean Sibelius (Symfonie č. 2 D dur, op. 43)

Písně

Take Me Back To Cairo

Hudba k písni Karim ShukryAndre Ryder /aranžmá/
Text písně Karim Shukry
Zpívá Karim Shukry

Take The 'A' Train

Hudba k písni Billy Strayhorn
Zpívá Maynard Ferguson

Oliver Twist

Hudba k písni Karel Mareš
Text písně Rostislav Černý
Zpívá Eva Pilarová

Moskyt

Hudba k písni Jaroslav Decker

Valencia

Hudba k písni José Padilla

Produkční údaje

Originální název

Filmový dobrodruh Karel Zeman

Český název

Filmový dobrodruh Karel Zeman

Anglický název

Film Adventurer Karel Zeman

Pracovní název

Karel Zeman – filmový dobrodruh

Kategorie

film

Typologie

dokumentárnídistribuční

Žánr

životopisný, trikový

Země původu

Česká republika

Copyright

2015

Rok výroby

2015

Produkční data

konec distribučního monopolu 30. 6. 2016

Premiéra

premiéra 30. 7. 2015 /přístupné bez omezení/

Distribuční slogan

Dokumentární film o životě a díle režiséra, který točil v pravěku i na Měsíci.

Výrobce

Česká televize, TPS Kamily Zlatuškové (Česká televize), Punk Film, Prokouk Productions, Muzeum Karla Zemana (spolupráce)

Nositelé copyrightu

ČESKÁ TELEVIZE, Punk Film, s.r.o., Prokouk Productions

Technické údaje

Délka

dlouhometrážní

Minutáž

102 min

Distribuční nosič

DCP 2-D, BRD

Poměr stran

1:1,85

Barva

barevný

Zvuk

zvukový

Zvukový systém/formát

Dolby Digital

Verze

česká

Mluveno

česky, anglicky, slovensky, japonsky

Podtitulky

české

Ocenění

Nominace

Akce: 23. výroční ceny Český lev 2016 za filmovou a televizní tvorbu roku 2015

2016
Praha / Česká republika
Nejlepší dokument
Tomáš Hodan