Dokumentární sondu o pražském územním plánování s jednoduchým názvem Plán natáčel Benjamin Tuček pět let. Během tohoto období došlo ke změnám v obsazení a směřování magistrátu: první náměstek primátora a radní pro územní rozvoj Tomáš Hudeček zrušil přípravy na staronový územní plán (takzvaný Koncept 09, na nějž bylo od občanů podáno osmnáct tisíc námitek) a inicioval přípravy ke vzniku Metropolitního plánu hlavního města Prahy. Později ve funkci primátora prosadil jeho zadání (pořizovatelem je Odbor stavební a územního plánu magistrátu hlavního města Prahy), jež bylo schváleno Zastupitelstvem hlavního města v září roku 2013. Stabilní, srozumitelný a jednodušší dokument by mělo město mít podle novely stavebního zákona do konce roku 2020. Má nahradit původní územní projekt, jenž byl donekonečna dílčími úpravami novelizován často bez odborné diskuse a především kvůli prosazování zájmů investorů a developerů (velké změny si vyžádal mimo jiné tunel Blanka). – Snímek nepřináší objektivní a odbornou rozvahu na téma starý versus nový územní soubor předpisů; formou mozaiky mapuje různorodá politická rozhodnutí, střídmější i velikášské záměry developerů, názory architektů a stavitelů, právníků a radních či úředníků, ovlivňující „budovatelské dění“, a naopak aktivity občanských hnutí a angažovaných obyvatel, jež jim oponují, respektive vznášejí připomínky; zároveň mírně „propaguje“ ozdravná opatření, jež budou teprve závazně definována v zásadní novodobé normě pro utváření podoby a rozvoje Prahy v jednadvacátém století (projektantem je nově zřízený Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, zpracování zajišťuje Kancelář Metropolitního plánu). Nyní je zveřejněn takzvaný Koncept odůvodnění Metropolitního plánu k diskusi. S novým pojetím rozvoje města úzce souvisí i přepracované Pražské stavební předpisy, preferující moderní přístup k veřejnému prostranství a volající po snaze budovat „kompaktní funkční město“; ty platí od října 2014. – Tvůrci dali prostor desítkám osob z odborné sféry a veřejnosti, která se snaží odspodu ovlivnit chod metropole, někdy i „punkovými“ aktivitami. Je zřejmé, že smysluplné zkrocení „chobotnice“ vyžaduje odpovědný a propracovaný PLÁN a neustálý dialog. Zainteresovaných stran je mnoho, systém trpí řadou nectností a ne všechny, byť dobře míněné aktivity jsou prospěšné. Je třeba vyrovnat se s nestabilním prostředím, k němuž přispívá častá výměna politické moci, s vysokou mírou korupce, se spekulanty, všudypřítomnou provázaností na politické špičky, nečitelnými vazbami, se vzrůstající dopravní zátěží, se znečištěným ovzduším, s nároky na dostatek zeleně a s „prázdnou“ pokladnou. Je nutné obhájit stabilitu historického jádra Prahy, zařazeného v seznamu památek UNESCO, dohlédnout na stavby s vysokými úvěry, zamezit vzniku předimenzovaných kolosů, omezit drancování pro odvětví vyčleněných veřejných investic. Nepřehlednou a tíživou situaci „zdivočelého“ růstu města se nyní úředníci „snaží“ nasměrovat k prosperitě, nemohou však zatím vykazovat výrazné úspěchy. Oprávněnost nastoupené cesty ukáže teprve budoucnost. – Skeptické vyznění, opírající se o záznamy z veřejných zasedání zastupitelstev v různých městských částech (Praha 4, 11) a o výpovědi oslovených „veřejně prospěšných“ osobností či o „mapu korupce“ nebo o informaci, že dvacet procent rozpočtu města tvoří korupční ztráty, odlehčili tvůrci prezentací existujících vizí, vlídným náhledem pražského historika, záběry z happeningů zanícených a neumdlévajících občanů nebo aktivitou „cestovky“ Corrupt Tour, jež vozí klienty po adresách takzvaných kmotrů, kteří se podíleli či podílí na neprůhledné stavitelské anarchii. Pozitivní je, že díky časosběrnému natáčení lze vidět, jak občanská aktivita narůstá a nabývá na váze. Ve snímku tvůrci použili archivní záběry, historické dokumenty a ilustrující letecké pohledy; natáčelo se v místech neujasněných záměrů a investic (Nákladové nádraží Žižkov, Bubny), v historicky citlivých lokalitách (Letná – pozemek zamýšlené stavby obchodního centra Stromovka), ale i na alternativních „adresách“ (náplavky, periferie). – Veřejné předpremiéry snímku, který bylo od konce září za poplatek možné streamovat i na internetovém Aerovodu, probíhaly s debatami v rámci předvolební kampaně na komunální a magistrátní volby 2014 v několika městských částech Prahy... – V české distribuci byly na téma současného rozvoje měst a vlivu odborníků i občanských aktivit uvedeny například snímky Urbanized (2011, Urbanized; r. Gary Hustwit) a Lidský rozměr (2012, The Human Scale; Andreas M. Dalsgaard). -kk-
Martin Mareček, Vít Janeček (ČT)
Veronika Slámová (ČT)
Milan Kuchynka (Negativ), Pavel Strnad (Negativ), Benjamin Tuček, Petr Kubica (kreativní producent ČT)
Zdeněk Hala (ČT)
Hudba k písni Manželé
Hudba k písni PSH
Plán
Plán
The Plan
Území nikoho
film
dokumentárnídistribuční
dokument
Česká republika
2014
2014
konec distribučního monopolu 30. 9. 2016
premiéra 25. 9. 2014 /přístupné bez omezení/
Veřejný prostor, nebo zlatý důl?
dlouhometrážní
90 min
DCP 2-D
1:1,85
barevný
zvukový
5.1, Dolby Digital
česká
česky
bez titulků