Krátce po distribuční premiéře dokumentárního snímku Vitalije Manského Roura (2013, Truba) o všedním životě kolem transsibiřského plynovodu přišla do kin jeho dokumentární situační tragikomická sonda do severokorejské totality V paprscích slunce. Nad působením mezinárodní koprodukce, jež překvapivě získala povolení natáčet v nepřístupné KLDR celý rok, neúnavně bděl místní „filmový“ štáb. – „Spokojený“ manželský pár z Pchjongjangu (kde lidé žijí za odměnu), jehož dcera, malá školačka Zin-mi se příkladně a intenzivně připravuje na oslavy rodového klanu vůdců Kimů (Kim Ir-Sen, 1912–1994; syn Kim Čong-il, 1941–2011; vnuk Kim Čong-un, nar. 1983), v přijaté „filmové identitě“ předvádí naaranžovanou a falešnou realitu, pouhý mýtus o plnohodnotném životě. Tamním propagandistickým systémem jsou epizody ze života „obyčejné severokorejské rodiny“ zinscenovány podle pečlivě připraveného scénáře, děj plyne v pomalém tempu v různých ročních obdobích. Scény se musely mnohdy natáčet opakovaně, aby odpovídaly záměru Korejců, jak prezentovat nalinkovanou iluzi šťastné komunistické společnosti. Jenom tajně pořízené záběry inscenátorů „v akci“ a střípky přirozených projevů ukazují, že se v protagonistech skrývá něco „lidského“. – Manskij (opět v úzké spolupráci s kameramankou Alexandrou Ivanovovou) ovšem „podvratně“ odhaluje zdánlivě dokonalou potěmkiádu a poukazuje na permanentní vymývání mozků, tuhou disciplínu, ubíjející dril, nepřetržitou agitaci, uniformitu a všudypřítomnost militaristické moci; to vše v kulisách revolučních hesel. Nemůže ovšem zjistit, zda sešněrovaná masa v neprodyšné bublině kultu osobnosti opravdu věří, že žije v tom nejlepším možném blahobytu, nebo zda tuší či doufá, že by se něco mohlo změnit. Teritorium je pod tíhou ideologie ču-čche (absolutní soběstačnosti). Z filmu rozhodně není vidět, že v zemi je vše na velmi omezený příděl, funguje tam pouze propagandistický televizní kanál a výdobytky techniky jsou jen pro vyvolené. – O místních poměrech natočila dokumentaristka Linda Jablonská během přísně střeženého zájezdu, pořádaného českou cestovní kanceláří, reportáž Vítejte v KLDR! (2009). – Režisér se po návratu z natáčení v KLDR jako kritik putinovského režimu rozhodl z politických důvodů emigrovat z Ruska do Lotyšska a nyní žije v Rize. -kk-
Rodinné diapozitivy představují protagonisty natáčení o ideálním životě v hlavním městě KLDR. Školačka Zin-mi u rudě kvetoucí begonie náruživě velebí svou vlast. – V zimním oparu se v ulicích scházejí obyvatelé k ranní rozcvičce. Po městě se ze státního rozhlasu line agitace. Hlouček pracujících nastupuje do trolejbusu podle pokynů skrytého štábu. Proud žáků se cestou do školy spořádaně klaní velkoplošnému obrazu Kimů. Z éteru zní oslavná korejská píseň. – Žákyně v uniformách se ve třídě před začátkem vyučování nahřívají u radiátoru. Pak zbožně naslouchají učitelčin heslovitý výklad o velkém Kim Ir-senovi a o jeho udatném boji proti japonským okupantům a velkostatkářům. Zbytek hodiny školačky dokola opakují oslavné fráze. – Rodiče se Zin-mi hodují u nízkého stolku uprostřed strohého pokoje. Otec dceru poučuje o zdravém kimčchi (ochucené nakrouhané zelí). Inscenovanou situaci rodinné pohody nad vybranými pochutinami korejský štáb opakovaně během natáčení usměrňuje. – Při příležitosti dne narození Kim Čong-ila jsou na sjezdu Pionýrské organizace přijímáni nováčci. Zin-mi tam složí slib. Slavnosti v zaplněném sále přihlíží desítky uniformovaných veteránů, obtížených metály. – Štáb zaznamenává proud obyvatel na cestě do práce. Otec Zin-mi je novinář, ale kvůli natáčení má přiděleno povolání inženýra v textilní továrně. S vedoucími švadlenami nacvičuje řeč na obchodní jednání. Slíbí, že zajistí potřebnou inovaci strojů, aby se zvýšila produktivita práce a kvalita produktů. Matka, zaměstnaná normálně v jídelně, se pro „roli“ ve filmu stala dělnicí ve výrobně sojového mléka. Na nástupu před směnou agituje předačka za odpovědnější výrobu mléka, které národ potřebuje, a oznamuje dělnicím, že dcera kolegyně, příkladná Zin-mi, složila pionýrský slib a že její matka vypěstovala nádherný exemplář květiny Kimčongilie (vyšlechtěný kultivar begonie hlíznaté, pojmenovaný po severokorejském vůdci Kim Čong-ilovi). – V textilní továrně šičky splnily úkol na dvě stě procent, a proto nejstarší pracovnice obdrží květiny, jež obratem předá „inženýrovi“. Dělnice za stroji projevují málo nadšení, a tak se situace třikrát přetáčí. – Školákům při příležitosti Dne zářící hvězdy (16.2.) přednáší válečný veterán o udatnosti korejských vojáků během sestřelování amerických letadel. – Rodina veze Kimčongilii na výstavu. Portrétům Kimů, pod nimiž je velkolepé květinové aranžmá, se chodí klanět rodiny. – Zin-mi se s kamarádkou mohou podívat na lekci v taneční škole. – Zin-mi se lopotně učí základní kroky národního tance. Posléze jsou „šikovné“ dívky exemplárně uvedeny do jiné taneční školy. – Vrcholí přípravy na Den Slunce (15.4.). Zin-mi nacvičuje proslov. – Na náměstí během slavnosti tvoří secvičení lidé živé obrazce a prozpěvují oslavné písně. – Během nácviku na Den Slunce jsou vystupující nabádáni k radostnému projevu. Skupina tanečnic s učitelkou navštíví v nemocnici naoko zraněnou dívku Ri Čin-mi. Všichni sehraně memorují, že se jistě uzdraví (situace má prezentovat úroveň zdejšího zdravotnictví). – Honosná slavnost v Paláci dětí proběhne v budovatelské atmosféře. – Potenciální pasažéři roztlačují nacpaný nefunkční trolejbus. – Hned po ránu jdou vystrojení rodiče se Zin-mi pustým městem k hlavnímu pomníku vůdců položit květinu. Po čase je pohltí dav slavnostně naladěných spoluobčanů. – Zin-mi se vstupem do Pionýrské organizace stala dospělou. Neví, co víc by pro maršála Kima mohla udělat, a rozpláče se. Režisér ji prostřednictvím tlumočnice prosí, aby se uklidnila a vzpomněla si na něco příjemného nebo řekla hezkou báseň. Zin-mi opět mechanicky odříkává fráze o udatnosti korejských vůdců a slibuje navždy věrnost KLDR. – Četa u pomníku kontroluje a následně do přistavených kontejnerů nakládá tisíce květin... -kk-
Vitalij Manskij, soudruh Kim, soudruh Cha, soudruh Park
Alexandra Ivanovová
Michail Gorobčuk (operátor)
Andrej Papernij
Anrijs Krenbergs, Jevgenija Lačinová (záznam zvuku), Pavel Ridoško (mix zvuku), Hans Kölling (mix zvuku)
Jitka Chaloupková
Michail Moskalenko
Veronika Slámová (ČT), Boris Riaskov (Saxonia Entertainment)
Natalija Manská, Vitalij Manskij (Vertov Studio. Real Cinema)
Vít Klusák, Filip Remunda (Hypermarket Film), Petr Kubica (kreativní producent ČT), Simone Baumannová, Friedericke Freierová (Saxonia Entertainment)
Zdeněk Hala (ČT), Sascha Beier
Magda Gärtnerová (ČT), Karsten Schünemannová
neuvedeno
Karlis Auzans
Severní Korea, Pchjongjang (Severní Korea)
V paprscích slunce
V paprscích slunce
Under the Sun
V lučach solnca / Im Strahl der Sonne / Saules staros / Taeyang Alae
film
dokumentárnídistribuční
politický
Rusko, Spolková republika Německo, Česká republika, Korejská lidově demokratická republika, Lotyšsko
2015
2014—2015
premiéra 14. 4. 2016 /přístupné bez omezení/
Vertov Studio, Hypermarket Film (koprodukce), Česká televize (koprodukce), Saxonia Entertainment (koprodukce)
Vertov SIA, Vertov Real Cinema, Hypermarket Film s.r.o., Česká televize, Saxonia Entertainment GmbH, Mitteldeutscher Rundfunk
dlouhometrážní
106 min
DCP 2-D, DVD
1:1,78
barevný
zvukový
Dolby Digital
česká
rusky, korejsky
české
české