Koprodukční psychologické drama autorské dvojice bývalých spolužáků z FAMU Petra Kazdy a Tomáše Weinreba Já, Olga Hepnarová (v titulcích filmu a na plakátu je uveden název Já Olga Hepnarová) se zaměřuje na skutečný životní osud Olgy Hepnarové (30.6.1951–12.3.1975), která v červenci 1973 záměrně najela nákladním autem do skupiny lidí na tramvajové zastávce na třídě Obránců míru (dnešní ulice Milady Horákové) a zabila tak osm lidí, další zranila a která se stala poslední popravenou ženou v Československu. Oba tvůrci se projektu věnovali řadu let (Weinreb téma zpracoval již v krátkém studentském snímku Všechno je sračka z roku 2009, uvedeném v kinodistribuci) a při jeho tvorbě vycházeli z románu Romana Cílka Oprátka za osm mrtvých (2003; druhé vydání z roku 2010 vyšlo pod názvem Olga Hepnarová – Zabíjela, protože neuměla žít), ze soudních spisů, dalších písemností a ze vzpomínek pamětníků. Snímek byl natáčen od 14. prosince 2013 a především během roku 2014 v Čechách, v Polsku a na Slovensku. Měl světovou premiéru v sekci Panorama na MFF v Berlíně 2016 a byl uveden na Febiofestu 2016. – Kazda s Weinrebem se zaměřili na pocity, prožitky a pohnutky mladičké titulní postavy, ze které se kvůli její rozpolcené osobnosti (podle některých domněnek trpěla schizofrenií) a nepochopení od lidí z jejího nejbližšího okolí stane sociopatka, mstící se za křivdu na lidské společnosti. Autenticitu a syrovost vyprávění podtrhují černobílým obrazem, absencí hudebního doprovodu (s výjimkou jedné scény na zábavě s dobovou hudbou Mariána Vargy), obsazením titulní hrdinky neznámou polskou herečkou a méně známými herci do řady dalších rolí. Životní příběh Hepnarové od dětství, přes dospívání až k hrůznému činu, k soudnímu přelíčení a k popravě je podán zkratkovitě a s explicitními lesbickými sexuálními scénami. Zcela se koncentruje na titulní postavu, zatímco vše ostatní je podružné. Ve druhém plánu je sugestivně vykreslena šedivá a dusivá doba normalizace, ovšem bez zdůrazňování politických konotací. – Film je věnován režiséru Františku Vláčilovi (1924–1999). –jl–
Lékařka Hepnarová ráno budí své dvě dcery. Mladší Olga odmítá jít do školy, protože ji tam šikanují. Spolyká proto deset tablet meprobamatu. V nemocnici tvrdí, že je chtěla pouze ochutnat. Přesto ji matka, která se k dceři chová chladně, odveze do léčebny v Opařanech. Olga se tu vyhýbá ostatním. Spolubydlící ji zmlátí ve sprchách. Dívka odmítá s kýmkoliv komunikovat, věnuje se pouze náročné četbě a stane se z ní silná kuřačka. Napíše dopis psychiatrovi, v němž mu sdělí své pocity a vypráví o složitých vztazích v rodině. Rodiče ji prý v dětství mlátili, nyní se cítí osaměle a nedokáže se zařadit do společnosti. – Jako dárek k narozeninám si v roce 1971 Olga přeje odejít z domova. S matkou, otcem, babičkou i se sestrou se těžko snáší. Opustí Prahu a začne pracovat mezi muži jako pomocná síla v garážích pošt a telekomunikací. Její podivné chování tam budí posměch. Žádá matku o peníze na dostavbu chaty u obce Oleško, v níž bydlí. Když jí tam matka přiveze kamna a požaduje, aby se na zimu vrátila domů, Olga to rezolutně odmítne. Přátelí se s mladíkem Františkem z chatové kolonie a sblíží se s atraktivní kolegyní z podniku Jitkou. Začne jezdit jako řidička. Obě dívky se na zábavě při tanci chovají nekonformně a líbají se. František vytkne kamarádce, že se vyhýbá společnosti, že nezdraví a provokuje okolí. Dívka za deště věší vyprané prádlo. Při setkání s Františkovými přáteli u ohně se s ostatními nebaví. – Hepnarová vozí inkasistky, jezdí přitom dost riskantně a při řízení stále kouří. Pozve Jitku k sobě do chaty na večeři a pomiluje se s ní. – Olga začne při zaměstnání opět studovat. – Chatu chce věnovat své milence. Jitka má však známost s matkou malého dítěte Janou, Olga byla pro ni jen chvilkový flirt. Navíc jí vadí, že milenka nemluví, nosí stále jen kalhoty a je cítit motorovým olejem. Olga vyhrožuje, že spáchá sebevraždu, přesto se rozejdou. – Po stížnostech kolegyň dostane Hepnarová na poště výpověď. V zimě v chatce mrzne a současně si uvědomí, že je psychopatka; slibuje lidem pomstu. V hospodě se sblíží s cikánkou Marikou a prožije s ní milostný románek. – Olga dělá řidičku u Pražských komunikací. Seznámí se s ní postarší a svérázný Míra. Ten jí v hospodě vypráví, jak jej jako chlapce rodiče mlátili. – Olga se svěří lékaři se svými pocity a s nepřátelským vztahem k lidem. Přizná se mu, že je lesba a chce, aby jí pomohl najít nějakou dívku. Dále ho žádá, aby jí zajistil hospitalizaci v psychiatrické léčebně v Lobči. Na přijetí do léčení se však musí čekat několik měsíců. – Matka nadále Olgu přezírá, napíše jí však neschopenku a dá jí peníze. Na dívčinu otázku, kdo je její skutečný otec, neodpoví. Olga prodá chatu, kde žila půldruhého roku, a od začátku roku 1973 bydlí v podnikové ubytovně v Malešicích. Koupí si trabanta, v němž se miluje s dalšími dívkami. Jako dobrá řidička dostane v práci od mistra lepší vůz. Míra zajde s Hepnarovou ke svému známému psychologovi, ten ji však odbude. Míra a Olga vyrazí do přírody. Stanují v dešti. - Matka dívce předepíše Dormiphen na uklidnění a opět jí dá peníze. Míra s Olgou si chtějí pořídit chatu v severních Čechách. Muž proto odjede do Mostu, po dívce chce, aby prodala trabanta. – Olga napíše dopis, v němž se zpovídá z celého svého života a zmiňuje se o tom, jak se k ní lidé chovali a nenáviděli ji. Má prý dvě možnosti, buď zabít sebe nebo zabít jiné. Rozhodne se „odsoudit společnost k trestu smrti“. Zajede se podívat na chatu v Olešce, spálí osobní deníky a shodí trabanta ze stráně nad Slapskou přehradou. 10. července 1973 si mladá žena půjčí nákladní vůz Praga RN a vhodí do schránky dopis adresovaný novinám. S náklaďákem vjede na chodník s tramvajovou zastávkou; zabije osm lidí, další těžce zraní. Příslušníkovi VB ihned po činu přizná, že jej provedla schválně. – Ve vězení matka navštíví dceru a dá jí balíček. Ani jedna z žen nepromluví, matka se rozpláče. Olgu zastupuje slovenský obhájce. Ona se mu marně snaží dokázat, že na svůj čin měla právo. Žádá pro sebe trest smrti, ví, že jej dostane a její „gesto“ tak získá na ceně. Podle dívčiných slov nikomu nic neudělala, a přesto se k ní lidé chovali špatně. Současně advokáta žádá, aby z ní před soudem nedělal duševně nemocnou. – Soud nejprve probere žádosti obětí na odškodnění. I před tribunálem chce Olga pro sebe trest smrti, svého činu nelituje, je na něj hrdá. Tvrdí, že od dětství byla „Prügelknabe“ (tedy otloukánek). Obhájce se snaží dokázat, že je nemocná. Za pokus o žhářství na otcovu hospodářskou usedlost ze srpna 1970 a za smrt osmi lidí je 6. dubna 1974 odsouzena k trestu smrti. Po více než roce stráveném ve vězení je Olga vyšetřena lékaři. Tvrdí jako schizofrenička, že není Hepnarová, ale dcera jakéhosi Winifera. Je popravena v Pankrácké věznici 12. března 1975. Na popraviště ji musejí odvléct. – Otec, matka a sestra mlčky zasednou k obědu... –jl–
Mluví Hedvika Řezáčová
Mluví Šárka Vaculíková /vnitřní hlas/
Olga Hepnarová
Miroslav David, Olžin přítel
lékařka, Olžina matka
Jitka, Olžina kolegyně a milenka
JUDr. Kovář, Olžin obhájce
psychiatr MUDr. Spyrka
psycholog PhDr. Hronec
Mluví Eva Josefíková
Alena, Olžina spolubydlící
Eva, Olžina starší sestra
cikánka Marika, Olžina milenka
psychiatrička Rabská
předseda soudního senátu
Olžin a Evin otec
Dr. Matějka
psychiatr Vaverka
Mluví Tereza Vítů
pacientka v opařanské nemocnici
prokurátor
Mluví Marian Roden
vychovatel v opařanské nemocnici
inkasistka Lenka
Iveta, Olžina spolubydlící
inkasistka Hana
Jana, Jitčina přítelkyně
příslušník VB
František, mladík z chatové kolonie
garážmistr
prodavačka
Synecký, kupec chaty
lékař
Pavel, Evin přítel
zdravotní sestra
zdravotní sestra v opařanské nemocnici
úředník
Olžina babička
Majerová
inkasistka
muž DZS
muž DZS
pokladní
mladík u baru
muž
žena
dívka
muž ve výčepu
mladík
mladík na zábavě
vyšetřovatel Jalovec
sekretářka
Františkova matka
dívka
dívka
nadávající chodec
ženský hlas
ženský hlas
Julia Popkiewiczová, Tomáš Pavlacký, Andrzej Bednarski, Vojtěch Frič
Aleksandra Cywkaová, Kamila Kuśová, Milan Poboček
Renata Jaukerová, Lucie Zemínová
Roman Cílek
Rudolf Adler, Tomáš Hudec
Rafał Paradowski (švenkr), Olaf Malinowski (švenkr), Tomasz Wożniczka (švenkr)
Wiktor Nitkiewicz (ostřič), Magdalena Symonowiczová (ostřič), Piotr Sygizman, Krzysztof Szubartowski
Alexandr Kozák
Roman Chochola, Jaroslav Košťál, Miroslav Detvai, Jan Troníček (rekvizitář), Václav Pinkas (rekvizitář), Michal Votava (rekvizitář), Alexander Cigánek (rekvizitář), Vlastimil Šafář (rekvizitář), Jakub Jeřábek (rekvizitář), Dariusz Włodarczyk (rekvizitář), Miroslav Kinder (rekvizitář), Peter Kusý (rekvizitář)
Zuzana Mazačová, Petra Krčmářová, Mariola Stojanowská
Alina Janerková, Karolina Kordasová, Krystyna Zbroszczyková
Richard Müller, Petr Kapeller, Miroslav Masica (mix zvuku)
Lukáš Veverka, Petr Herold, Spoon, Martin Petro (supervize Spoon), Matouš Heger (producent Spoon), Michaela Syrová (produkce Spoon), Roman Čech (3D supervize)
Branislav Petráš, Vladimír Nemčok, Marián Stehlík
Spoon (obraz), Studio Bystrouška (zvuk)
Grzegorz Cichy Mikołajczyk, Bartosz Padewski, Petr Drozda
Magdalena Bielaková, Mirosław Filipiak, Dagmara Włoszeková, Robert Kalbarczyk, Krzysztof Klebowicz, Paweł Janisiów, Hanna Lechowiczová, Tomasz Lewandowski, Adam Madaliňski, Tomasz Marziarz, Michał Mazur, Grzegorz Cichy Mikołajczyk, Grzegorz Miś, Bartosz Padewski, Agata Pastuszková, Radosław Puto, Dawid Raczyński, Tomasz Roźko, Milena Sadkowská, Karina Stępniaková, Łukasz Szafranowski, Leszek Sztokała, Aleksandra Śliwińská, Ireneusz Tatko, Tomáš Tobola, Anita Weber-Wellerová, FILMKA, Martin Hub, Pavel Krátký, Romana Hájková, Blanka Jarošová
Agata Walkoszová, Olga Raitoralová, René Kořenář (FRAME100R), Zuzana Ricottiová (ALEF Film & Media Group)
Vojtěch Frič (love.FRAME), Petr Kazda (Black Balance), Tomáš Weinreb (Black Balance), Marcin Kurek (Media Brigade), Sylwester Banaszkiewicz (Media Brigade), Marián Urban (ALEF Film & Media Group)
Petr Tichý (Barrandov Studio), Jan Kohout (Spoon), Martin Paleček (Spoon), Karolína Barešová (Michael Samuelson Lighting Prague), Ondřej Šejnoha (FAMU), Guillaume de Seille (Arizona Productions), Andrzej Białas (Odra-Film)
Kamila Hlochová, Grzegorz Turzański, Jakub Špiroch, Martina Urbanová
Jaroslav Filgas, Karol Kuckzyński, Eva Horváthová, Jana Kosová, Jan Bodnár
Čestmír Kozar
Dariusz Gajewski (režijní supervize), Vladislav Škach (fotograf), Slovenský filmový ústav, Jiří Hladík (historické automobily)
Małgorzata Fijałkowská
Hudba k písni Marián Varga
Hudba k písni František Griglák
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá František Griglák
Hudba k písni Marián Varga
Text písně Kamil Peteraj
Zpívá Pavol Hammel
Česká republika, Ústí (Česká republika), zahrádkářská kolonie Amerika (Ústí), Slovensko, Poprad (Slovensko), Svit (Slovensko), Šuňava (Slovensko), Polsko, Kladsko /Kłodzko/ (Polsko), Slezská ulice /ulica Śląska/ (Kladsko /Kłodzko/), Vodní ulice /ulica Wodna/ (Kladsko /Kłodzko/), Nízká ulice /ulica Niska/ (Kladsko /Kłodzko/), Kostelní náměstí /plac Kościelny/ (Kladsko /Kłodzko/), Nová Ruda /Nowa Ruda/ (Polsko), Kladská ulice /ulica Kłodzka/ (Nová Ruda /Nowa Ruda/), Vratislav /Wrocław/ (Polsko), Rooseveltova ulice /ulica Roosevelta/ (Vratislav /Wrocław/), ulice Hoene–Wrońského /ulica Hoene–Wrońskiego/ (Vratislav /Wrocław/), budova Lékařské akademie /Akademia Medycznej/ (Vratislav /Wrocław/), Kleczkowská ulice /ulica Kleczkowska/ (Vratislav /Wrocław/), věznice (Vratislav /Wrocław/)
Já, Olga Hepnarová
Já, Olga Hepnarová
I, Olga Hepnar
Já Olga Hepnarová / Ja Olga Hepnarová / Moi, Olga
film
hranýdistribuční
psychologický, životopisný
Česká republika, Slovensko, Polsko, Francie
2016
2014—2015
začátek natáčení 12/2013
konec natáčení 06/2014
premiéra 24. 3. 2016 /nepřístupné pro děti do 15 let/
Filmový příběh poslední popravené ženy v ČSSR.
Black Balance Film Production, love.FRAME, Media Brigade, ALEF Film & Media Group, FRAME100R, Barrandov Studio (koprodukce), Spoon (koprodukce), Michael Samuelson Lighting Prague (koprodukce), FAMU (koprodukce), Arizona Productions (koprodukce)
Státní fond České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie, Státní fond kinematografie (Program filmových pobídek), Polish Film Institute, Audiovizuálny fond SR, Odra-Film, Pardubický kraj, město Vratislav /Wrocław/
Black Balance Film Production, s.r.o., Media Brigade, ALEF Film & Media Group s. r. o., LOVE.FRAME s.r.o., Odra-Film, Barrandov Studio a. s., SPOON, MICHAEL SAMUELSON LIGHTING PRAGUE s. r. o., Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze, Arizona Productions, FRAME100R s.r.o.
dlouhometrážní
105 min
DCP 2-D
1:1,85
černobílý
zvukový
5.1, digitální zvuk
česká
česky, slovensky
bez titulků
anglické, české
Festival: 45. Lubušské filmové léto
2016
Łagów / Polsko
Zlatý hrozen
udělen v hlavní soutěži
Rodinný film režiséra Olma Omerzua zvítězil na 7. ročníku Cen české filmové kritiky. Cenu za nejlepší snímek roku předal...
Český film Já, Olga Hepnarová o vražedkyni, která úmyslně usmrtila v roce 1973 v Praze nákladním vozem osm lidí, se bude...
Filmy natočené podle skutečných příběhů byly vždy vděčnými diváckými tématy. Jeden takový příběh si vybrali Petr Kazda a...